Skriv ut  

Inför lanseringen i Norge: Gräl om personalpolitiken hos Wiz

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 oktober 2020
Nyheten om att Wizz Air ska etablera sig i Norge var en överraskning. Men snabbt blossade ett ordkrig upp om bristen på facklig frihet och en hård personalpolitik i flygbolaget. Politiker och företag meddelade att de bojkottar flygningarna. Nu svarar flygbolagets svenska personalchef på kritiken.

 I förra veckan presenterade Wizz Air planerna på att dra igång inrikestrafik i Norge. Tre linjer från Oslo där en egen bas ska byggas upp. Inledningsvis blir det med egen befintlig flygande personal men faller satsningen väl ut, kan det bli tal om att anställa piloter och kabin i Norge. Redan under presskonferensen kom det frågor om hur det ungerska flygbolaget ställer sig till fackligt arbete, i stort men också med tanke på en etablering i Norge. Bakgrunden är ett antal uttalanden från flygbolagets vd József Váradi där han bland annat sagt att facklig organisering minskar effektiviteten i arbetet och att de flygbolag som ”facket satt klorna i” inte förmår växa.

- De klarar sig inte utan statlig hjälp och skattebetalares pengar. Inte mycket till framgångshistoria, sa han i en intervju med norska dn.no.

Det har fått både fack och politiker i Norge att reagera. Statsminister Erna Solberg har offentligt deklarerat att hon inte tänker flyga med ett flygbolag som aktivt motarbetar möjligheterna till fackligt engagemang. Det var ett utspel som flygbolagets vd avfärdade som ”barnsligt”. Något mer oroande för etableringen är dock att företag i Norge även de reagerar på det uppblossade ordkriget. Ett av de större offshore-företagen har redan gått ut med att Wizz Air inte är aktuellt för tjänsteresor i framtiden. 

I takt med att debatten fortsatt har också mer eller mindre allvarliga händelser i företagets historia kommit fram som ytterligare befäster vad norska fackföreningar menar är en arbetstagarfientlig inställning: Bland annat står lönekostnaderna för nio procent av flygbolagets omsättning, betydligt lägre än standard i branschen. 

Det tilltagande ordkriget gjorde att Wizz till slut var tvungen att börja ägna sig åt skademinimering. Johan Eidhagen, svensk personaldirektör i Wizz, har uttalat sig i media och det har också publicerats ett pressmeddelande som slår fast att det inte finns något förbud mot att organisera sig. 

- Men företaget har ett annorlunda sätt att lyssna till de anställdas åsikter. Wizz Air arbetar med en öppen kultur där vi uppmanar de anställda till dialog och att de säger sin mening till ledningen, säger han enligt dn.no.

Det är ett samtal som kan ske inom ramen för Wizz People Council, ett forum där de anställda kan dela sina åsikter och komma med förslag på förbättringar. 

- Den öppna och ärliga kulturen har visat sig vara en framgångsfaktor för våra medarbetare och har också stöttat den fortsatta tillväxten under bolagets 16-åriga existens, skriver Johan Eidhagen till den norska tidningen.

I Sverige flyger Wizz på fyra flygplatser: Skavsta, Landvetter, Malmö och Växjö. 



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Wizz
Skrivet av Wizz, 2020-10-20 19:39:24
Lågt att snacka skit om ett bolag som växer och expanderar.

Norwegian säljer typeratings och använder slavkontrakt genom asian.

Sas tar svenska skattebetalares pengar i bidrag och skickar dem till Irland genom sina bolag med skatteplanering och slavkontrakt

Alla kör orent - säger godnatt till fackförenimgarnas skitsnack - dra något gammalt över er.
Anmäl inlägget
Bjørn/norwegian
Skrivet av pierre holmgren, 2020-10-19 23:13:05
norwegian har om nogen udnyttet lavere lønninger fra andre lande som Spanien og Thailand. Besætninger fra disse lande har fløjet til slave lønninger på kryds og tværs i deres rutenet uden for deres landes egne grænser. Thai lønningerne var qua diæter sikkert ok for de ansatte i Thailand, men en brøkdel af en ansat i Norge som de bl.a arbejdede ud fra uden at returnere til Thailand. De spanske i kabinen havde 1000 euro og arbejdede ligeledes på kryds og tværs og ikke bare til og fra Spanien.
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Bjørn, 2020-10-19 18:08:45
Norwegian fløy aldri innenlands noe sted med mannskap fra noe annet sted enn fra det landet de fløy i. det forstår ikke abc. De fikk lønn etter det landet de hadde base i. Crew fra f.eks Thailand fikk lønn tilpasset Thailand, da de hadde bodde der så vel som hadde base der. Ikke noe dobbelmoral med det, bare du som ikke klarer å se forskjellen!
Anmäl inlägget
@gammal charter cc
Skrivet av Anders, 2020-10-18 08:28:26
Charter cabin crew, skulle du köra runt dina trolleys i kabinen för 1000 euro i månaden är frågan.
Anmäl inlägget
Lön
Skrivet av Lip, 2020-10-17 19:19:06
Varför någon skulle vilja arbeta för Wizz är ett mysterium. 15000 euro om året är lönen. Plus lite tillägg!
Anmäl inlägget
EU
Skrivet av Bertil, 2020-10-17 18:07:26
Problemet är ju att vi har en gemensam arbetsmarknad med Östeuropeiska länder där lönerna är typ 1/5 av Sveriges löner.
Anmäl inlägget
Som man bäddar får man ligga..
Skrivet av ABC, 2020-10-17 13:54:53
Först tillåter norska staten att Norwegian bemannar norska flygplan med thailändare och sedan sätter de igång att klaga på Wizzair? Maken till norsk dubbelmoral är aldrig skådad!
Anmäl inlägget
Dumt
Skrivet av Röda Baronen, 2020-10-17 13:23:05
pf har helt rätt, att göra soBP vill är bara dumt. Det måste vara marknaden som avgör hur det blir med denna Wizz Air satsning.
Anmäl inlägget
Swallow your pride, Keep your dignity!
Skrivet av Ex Cabin Crew, 2020-10-17 09:14:44
Så länge vi arbetstagare fortsätter att accepta jobb (i flygbranschen och i andra branscher) med usel lön, dåliga arbetsförhållanden och ”management by fear”, så kommer ingenting att förändras. Det är vi själva som har nyckeln till lösningen. Sätt ner foten en gång för alla och visa arbetsgivarna att lågvattenmärket passerats för längesen. Sen kan dom stå där och söka folk med ljus och lykta, eller göra jobben mer attraktiva.
Anmäl inlägget
USA vs EU
Skrivet av Sv thomas, 2020-10-17 08:00:32
Du hittar svaret på din fråga genom att kolla i en kartbok samt läsa på om arbetstillstånds i USA samt rörligheten inom EU.
Anmäl inlägget
lönenivåerna här är inte orsaken till SAS 90% grou
Skrivet av thomas, 2020-10-16 17:24:42
Det är tvärtom, facken här är svaga.
I USA flyger ingen lågpris personal från andra länder. Teamsters organiserar bl.a Southwest.
Anmäl inlägget
Gammal charterCC
Skrivet av RYR och Wizz for the win !, 2020-10-16 15:47:14
Helt otroligt att dom klagar över löner ?!

Jag kan själv ta cabins jobb vilken dag i veckan som helst. (Jag har varit flygande tidigare)

Det handlar inte om Corona men dock så klagar de alldeles för mycket!

Jag flyger för att jag älskar det och inte för lönen.

Anmäl inlägget
Nickedocka
Skrivet av Lennart, 2020-10-16 15:37:27
"Den öppna och ärliga kulturen..." Hur kan en svensk sjunka så lågt att han försöker få oss att tro på det. Bra lön...? Hot om uppsägning...?
Anmäl inlägget
BP
Skrivet av pf, 2020-10-16 11:55:32
Sivil ulydighet, slik du beskriver det, er uprofisjonelt, kan være potensielt farlig og kan føre til samme type aksjoner mot f.eks SAS i Ungarn.

Det må være bedre med skikkelig opplysning, lik at reisende kan ta stilling til om de vil med WizzAir eller ikke.
Anmäl inlägget
Går aldrig
Skrivet av F.d pilot Wizz, 2020-10-16 10:29:10
Jobbat på Wizz tidigare, hade några kollegor som skrev på forumet ang lönen. Ingen av dessa är kvar. Failade i simulatorn och sedan va de borta. Fått jobb nu på andra bolag, dock varslade nu pga av senioritetslistor osv.
Anmäl inlägget
Dags för civil olydnad
Skrivet av BP, 2020-10-16 09:19:37
Alla inom det där bolaget vet att att det är career ending att använda det forum som den svenske personaldirektören beskriver. Wizz People Council är till för att ge tips om effektivisering och möjliga kostnadsminskningar.. Klagar du på lönen eller förespråkar fackligt engagemang så är du bränd.

Jag hoppas på civil olydnad på rampen med sen tankbil, långsam lastning och nitisk aircraft pre-departure inspection av uppstartsledaren då politikerna inte kan stoppa invasionen.

Anmäl inlägget
Mota Orban vid grind!
Skrivet av Ex Cabin Crew, 2020-10-16 08:38:09
I Skandinavien ska vi ha skandinaviska löner baserade på en skandinavisk kostnadsnivå. Flygande personal har, precis som alla andra, rätt till drägliga löner och rimliga arbetsförhållanden. Det är passagerarna som ska se till att flygbolagen går med vinst, inte flygbolagens personal genom underbetalning och slavliknande arbetsförhållanden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev