Motståndet mot att lägga ner Bromma flygplats har successivt minskat sedan Swedavia konstaterat att det i nuläget inte går att driva flygplatsen på kommersiell basis längre. Allt fler instanser ser också fördelarna med att ha allt flyg samlat på en flygplats i Stockholm, något som bland annat skulle ge Arlanda en större kraft i konkurrensen med Oslo och Köpenhamn.
Men det är en ändrad inställning med ett stort förbehåll: Arlanda måste vara förberedd för att smidigt ta över trafiken från Bromma och det kräver en fjärde bana. Eller en tredje parallell eftersom tvärbanan av allt att döma ska skrotas.
- Förr eller senare behöver vi en bana till och mitt på 2030-talet händer det. Det förberedande arbetet för en tredje parallell bana pågår även i dagens situation. Det måste vi göra eftersom ledtiderna är så långa, sa Jonas Abrahamsson, vd för Swedavia under ett seminarium igår, anordnat av Stockholms Handelskammare.
I samband med det presenterades en rapport, Satsa på Arlanda, där en rad olika åtgärder presenterades, åtgärder som Handelskammaren menar måste till för att Arlanda både ska utvecklas och absorbera trafiken från Bromma.
I dagsläget är det naturligtvis svårt att över huvud taget göra några analyser av hur flygtrafiken kommer att resa sig ur coronapandemin järngrepp. I de modeller som rapporten använder slår flygplatsen i kapacitetstaket cirka 2038. Swedavia själva räknar 2047 som året då Arlanda är fullt. Allt beroende på vilken tillväxt som beräkningarna vilar på.
I alla diskussioner och utredningar om Arlandas framtid har klimatfrågan en allt större plats. I ett 20 – 30-årigt perspektiv räknar de flesta med att den tekniska utvecklingen har gjort att både el- och biobränsledrivna flygplan kommit fram som fungerande och använda alternativ. De eldrivna flygplanen kommer dock fortsatt att vara relativt små regionala maskiner med hög utnyttjandegrad. När Bromma är stängt ska den trafiken passas in i den övriga flygtrafiken vilket driver upp antalet flygrörelser betydligt mer än om framtida beräkningarna enbart utgår från konventionella, större flygplan. Handelskammarens rapport menar därför att Swedavias beräkning att Arlanda har 300 000 rörelser år 2040 är för lågt ställd.
- Arlanda bör i stället ta höjd för 350 000 flygplansrörelser redan år 2040, då inrikestrafiken i Sverige har ett markant inslag av elflygplan.
En ny rullbana måste alltså byggas för att klara flygtrafikens utveckling och den borde bli grön, föreslår rapporten.
- Den nya rullbanan bör i möjligaste mån prioriteras för gröna flygplan, det vill säga flygplan med mycket begränsade eller obefintliga utsläpp. Under en övergångsperiod kan plan som har högsta möjliga inblandning av biobränsle tillåtas tillsammans med elflygplan.
- På sikt bör emellertid rullbanan vigas helt för elflyg eller andra flygplansmodeller med nollutsläpp. De flygbolag som önskar tillgång till de bästa tiderna kommer att behöva flyga på grönast möjliga sätt. På så sätt kan en grön omställning påskyndas samtidigt som Arlandas kapacitet värnas.
- Arlanda kommer inte ha möjlighet att klara elflygens genomslag med nuvarande rullbanekapacitet. Det riskerar leda till att teknikens utveckling försenas och försvåras i Sverige.
Det finns 14 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Kastrup förblir alltid topp
Skrivet av Loveairplanes, 2020-10-23 03:30:15
Tur att man bor nära kastrup. Nordens bästa flygplats som dessutom byggs ut och morderniseras utan trams
|
|
Undrar
Skrivet av Röda Baronen, 2020-10-22 17:12:33
vilka idioter det är som har kommit på att ARN behöver fler banor?Ingen som har nån verklighetsförankring eller vett eller kunskap i allafall Som andra skriver här, se till att det går att nyttja det som finns, och förläng 01R/ 19L. Sen kan man se till att riva T2-3-4 nu när trafiken är nästan obefintlig, bygg på tomten en ny tidssvarande terminal.När denna står klar, riv T5
|
|
Instämmer
Skrivet av Qwerty, 2020-10-22 06:21:48
Som tidigare skribenter skriver - dagens tre banor på Arlanda räcker. Med en förlängning av bana 3 (01R/19L) samt flexibelt nyttjande av de parallella banorna kommer kapaciteten att räcka mer än väl.
Korta stunder på dygnet kan komma att kräva slots, något som är helt normalt. Att försöka lösa detta med en ny bana vore en massiv förstöring av såväl kapital som resurser.
|
|
Använd existerande banor istället!
Skrivet av Rationelle Rune, 2020-10-21 12:04:34
Se istället till att existerande banor går att använda! Förläng de som behöver förlängas och ta bort de miljörestriktioner som finns kringa användandet. Spelar ingen roll om det finns fem banor om de är belaggda med nyttjandeförbud.
|
|
Hoppsan
Skrivet av Henrik, 2020-10-21 08:25:54
Jag tycker att det är roligt att Stockholms Handelskammare, Brommas främsta försvarare bytt fot. Kan det vara så att lobbyist pengarna från BRA har sinat? Förra rapporten om att Sveriges landsbygd skulle dö utan Bromma flygplats var ju kraftigt sponsrad av BRA
|
|
Bromma borde bli som Säve flygplats
Skrivet av Anonym , 2020-10-21 08:21:28
Flytta flygtrafiken från Bromma till Arlanda. Gör Bromma till ett nytt motsvarande Säve flygplats i Göteborg. Samla allt allmänflyg kring huvudstaden till Bromma.
|
|
Ineffektivt
Skrivet av Roger, 2020-10-20 13:40:17
Kanske skulle man anställa kompetent folk och effektivisera lite. Heathrow har två banor och hade 2018 475000 rörelser. Gatwick har EN bana och hade 2019 283000 rörelser..
|
|
Löjligt
Skrivet av ESSA, 2020-10-20 13:33:32
Att investera miljader skattekronor på en 4:e, helt onödig bana, som dessutom bara flygplan med nollutsläpp skall få använda visar Stockholms Handelskammeres totala inkompetens i frågan.
|
|
Inefftivitet
Skrivet av Roger, 2020-10-20 13:19:07
Kanske skulle man anställa kompetent personal och effektivisera i stället. Heathrow har två banor och 2018 hade man 475000 Flygplansrörelser.
|
|
Det behövs ingen ny bana
Skrivet av Bertil, 2020-10-20 13:16:49
Det behövs ingen fjärde bana på Arlanda. Det räcker med att förlänga bana 01R/19L med 1000 meter. Vi kommer förmodligen inte på långa vägar upp i den trafik vi hade innan pandemin.
|
|
Fler faktorer
Skrivet av Jocke, 2020-10-20 13:01:24
Det är nog fler faktorer som spelar in än de du ser framför dig tror jag.
|
|
Intressenter
Skrivet av Assar, 2020-10-20 12:32:20
Vilket trams. Glidflyga kan man väl göra överallt! Man kanske skulle börja med att få dit intresserade flygbolag innan man kastar miljarder i sjön. Trängsel på ARN, när har det hänt?
|
|
Vilka flygbolag sitter med svarte Petter?
Skrivet av Kapitalist-av-skandinavien, 2020-10-20 10:55:25
Tät framtida trafik med relativt sett små elflygplan Bromma till Gardemoen respektive Vanda skulle ta passagerare från relativt sett större flygplan på den traditionellt starka linjen Arlanda - Kastrup. I tre av våra grannländer finns var sitt flygbolag med utrikesflygambitioner, som vill ta marknadsandelar i Stockholm. - Vilket av dem är framtidens vinnare?
|
|
?
Skrivet av Julle, 2020-10-20 09:32:30
Vad hände sedan med gröna inflygningar?! Än idag ligger ju planen in till ARN och stöttar med motorerna vid landning. Hur svårt kan det vara att lägga alla plan i en kortare inflygning och därmed spara bränsle?!
Att det är obehagligt för pax är en bluff. Vid start har planen säkert samma vinkel som vid grön inflygning med nosen lite nedåt....
|
|