Skriv ut  

Norwegian: 1600 permitteras och trafik i Sverige ställs in

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 november 2020
Femton flygplan parkeras. 1600 personer permitteras. Alla trafik i Sverige och Danmark ställs in. Efter norska regeringens nej till ekonomiskt stöd, krymper Norwegian ännu mer.

Den norska regeringens nej till ekonomisk hjälp till det vacklande Norwegian, har nu fått direkta konsekvenser. Hela verksamheten krymps nu och fokuserar enbart på den norska inrikesmarknaden. Det innebär att 1 600 personer av de drygt 2 200 som fortsatt är kvar i flygbolaget permitteras. Dessutom tas 15 av de 21 flygplan som hittills varit i luften ur trafik. Det kan jämföras med de närmare 140 flygplan som tidigare byggde upp flottan och som var arbetsplats för över 10 000 anställda. År 2018 flög 37,3 miljoner passagerare med flygbolaget.

- Målet är att med sex flygplan trafikera inrikeslinjer i Norge och jag förutsätter att Norwegian får ta del av stödet till utvalda linjer som infrastrukturdepartementet har aviserat, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram i ett uttalande.

Med ett totalt fokus på Norge försvinner också all trafik från både Sverige och Danmark. Fram till idag flög Norwegian sju rutter från Kastrup och tretton från Arlanda. Alla de ställs nu in. I och med det blir SAS ensamma på de två linjerna i Sverige där det tidigare varit konkurrens, Arlanda- Umeå och Arlanda-Luleå. 

Hela Norwegians linjenät omfattar nu tolv inrikeslinjer i Norge:
Oslo – Alta
Oslo – Bergen
Oslo – Bodø
Oslo – Evenes
Oslo – Haugesund
Oslo – Kirkenes
Oslo – Molde
Oslo – Stavanger
Oslo – Tromsø
Oslo – Trondheim
Oslo – Ålesund
Tromsø – Longyearbyen

- Det kraftigt minskade linjenätet innebär dessvärre även att kunder som redan har beställt biljetter med Norwegian kommer att påverkas.
- Vi ska göra allt vi kan för att erbjuda berörda kunder alternativa resor och jag vill verkligen beklaga den här situationen. Alla berörda kunder kommer att få besked direkt av oss, fortsätter, Jacob Schram.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Direkt svar till "Dy"
Skrivet av Marie, 2020-11-12 15:45:06
Sjyssta villkor?? Har du någonsin jobbat på deras avgångar, och tvingats släpa alla dessa förb---e handbagage i mängder som inte får plats, för att deras passagerare är för snåla för att checka in bagaget??! En massa onödiga lyft för att allt togs i gaten, ist för i checkin och bag.hall, där lyfthjälp finns. Och med stress och risk för att falla i trappan. Vissa flygplatser t o m byggde speciella "rutschkanor" för att främja DY...! Nej du, kommentera något du säkert VET i stället.
Anmäl inlägget
Schyssta villkor
Skrivet av Steffo, 2020-11-11 09:14:36
Om man anser att DY har schyssta villkor får man inte glömma att DY flyttade personal från core bolaget till olika bemanningsbolag för att sedan när det började osa katt försätta dessa bolag i konkurs. Allt för att kring ett normalt arbetsgivaransvar. Schyssta villkor??
Anmäl inlägget
Tråkiga nyheter!
Skrivet av Christian, 2020-11-10 22:13:09
Synd om alla drabbade som blir av med jobbet. Men är norsk inrikes den rätta vägen att gå? Är det inte väldigt mycket konkurrens där just nu? Vore ju bättre att hålla linjerna mellan huvudstäderna i Norden öppen, eller flyger för få emellan länderna nu att de inte är lönsamma? Blir nog fler flygbolag som går samma öde till mötes. Ryanair har ju stängt ner Laudamotion och det går ju inte så bra för SAS heller.
Anmäl inlägget
Ang. Gratis polarrullar och svarta hål
Skrivet av Dy , 2020-11-10 20:53:43
1. Skippar gärna en torr polarrulle och en osmaklig kaffe på en timmes flygtur och betalar hellre mindre för biljetten.
2. Svart hål = som tidigare kommentar nämner, flygtyp, leverantörer. Kinesisk ägare - hade troligtvis ej hänt utan rådande omständigheter.
3. DY - bolag som alltid försett sina skandinaviska anställda med bra avtal, löner och villkor.
Anmäl inlägget
Personalen
Skrivet av Örjan, 2020-11-10 17:13:34
Jag tycker synd om personalen som kämpat och nu måste ställa sig i kö på Arbetsförmedlingen, medan ledningen sannolikt skott sig och kommer att leva i fortsatt ofattbar lyx
Anmäl inlägget
Hej Då
Skrivet av PetraPilot, 2020-11-10 13:21:40
Det var från början ett oseriös bolag som bara dumpade priser och kring gick skatteregler och seriösa regler på den skandinaviska arbetsmarknaden, det går inte att driva seriös verksamhet med 500 kronorsbiljetter till de kostnader och avgifter ett seriöst bolag har, Hej då, vi kommer inte att sakna er , men minnas er!
Anmäl inlägget
Sv. Biffen
Skrivet av Henka, 2020-11-10 12:21:32
Man har redan ett antal flyg "parkerade" på både ARN och CPH. Och sedan är majoriteten av flottan svenskregistrerade.
Anmäl inlägget
Oflyt
Skrivet av Mattias, 2020-11-10 10:49:58
Många som verkar hysa agg mot Norwegian.
Tycker att dom varit föredömliga med löner och villkor. Missar man gjort var att satsa helhjärtat på Boeing som svikit. Hade man haft Airbus 320 Neos istället för icke flygande maxar hade det varit betydligt bättre utgångsläge. Likaså deras problem med motorer på 787 dreamliner. Hade man där använt A350 så hade även den satsningen på långlinjer kunnat gå vägen.
Anmäl inlägget
Ett svart hål
Skrivet av Wille, 2020-11-10 09:36:19
Smart av Norska staten att inte pumpa in pengar i ett stort svart hål och därmed göda det kinesiska leasing bolaget mfl.
Låt Norwegian gå i kk! Köp upp varumärket och starta upp med ett nytt AOC och bygg ett nytt bolag (sakta) i liten skala....
Anmäl inlägget
Rekonstruktion på G?
Skrivet av Biffen o. Bananen, 2020-11-10 09:27:33
DY vill inte ha några flygplan "parkerade" utanför Norge, om man måste ta till en rekonstruktion.....därför ställer man in flygen i Sverige.....
Anmäl inlägget
Snart över
Skrivet av Arild, 2020-11-10 08:51:02
Minns att Björn Kjos en gång sade att det inte går att bedriva lönsam flygtrafik med mindre än 13-14 flygplan och det gällde då.......nu kan Norwegian hållas vid vid pga av IVA och Norskt statligt stöd på inrikes linjer. Nästa steg blir att Widerö tar över och integrerar dessa 6 flyg och att DY i övrigt upplöses.
Anmäl inlägget
Väntat
Skrivet av Gullan Purser&TrafikExpert, 2020-11-10 08:17:54
Det är sorgliga men väntade nyheter, inget flygbolag kan leva på priser på några hundra och expandera med lånade pengar i den takt som DY gjort.
Vilken tur att de inte fick norska försvaret, det hade varit katastrof.
Tror att gå tillbaka till små små flygplan med propellerdrift och flyga några korta turer per dag, vore rätt medicin och bjuda gratis kaffe och polarrulle, för att få kunderna att trivas ombord.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev