Skriv ut  

Spekulationer: Så ska konkursboet efter Norwegian fördelas

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 november 2020
Norwegian lever fortsatt som fungerande flygbolag. Men det hindrar inte en våg av spekulationer om vilka värden som finns kvar vid en eventuell konkurs. Likt vargar kretsar allt fler intressenter kring flygbolaget.

Just nu är det Norge som är i fokus när det gäller utvecklingen i flygbranschen: nytt flygbolag igång, startat av bland andra brodern till svenska BRA’s ägare, Wizz Air som skapar rubriker i och med intåget på inrikesmarknaden och så det vacklande Norwegian.  

Sedan det blev stopp från den norska staten när det gäller det tillskott som flygbolaget bett om, är det många som nu menar att dagarna är räknade innan konkursen är ett faktum. Aktien rasade ner mot en femtioöring samtidigt som den engelska banken HSBC slog fast att den borde ner mot tio öre… Det rapporterade dn.no i förra veckan.

Det har i sin tur satt i gång spekulationerna om vad som händer när en – eventuell, ska understrykas – konkurs är ett faktum. Likt vargar som vittrar ett byte, kretsar också diverse analytiker kring Norwegian och räknar på vilka värden som finns. Själva namnet, varumärket Norwegian kan vara värt en del, menar vissa och pekar på att Erik Braathen kan vara intresserad av att ta över det till det nya flygbolaget som ännu bara heter ”NyttFlygbolag.no”. Det rapporterade dn.no i förra veckan. Om inte annat kan det vara lockande eftersom merparten av de som nu ska bygga upp det nya flygbolaget har ett förflutet i Norwegian. Med tanke på att NyttFlygbolag.no siktar på i första hand den norska inrikesmarknaden, finns ett betydande värde i det faktum att Norwegians norska inrikes varit en av de mest lönsamma delarna i koncernen.

Betydligt mer handfast ekonomi ligger i de slots på Gatwick som Norwegian äger även om de inte utnyttjas i nuläget. Norwegian har varit ett av de två-tre största aktörerna på londonflygplatsen och den samlingen landningstillstånd borde locka bland andra easyjet och Wizz Ai. Problemet är bara att slotsen redan är pantsatta i de tidigare räddningspaketen. Reward, Norwegians bonussystemet kan ha ett presumtivt värde. För ett antal år sedan beräknades det vara värt tio miljarder norska kronor och det ligger i ett separat bolag. Men sedan dess har mycket hänt och framför allt är Norwegian idag ett flygbolag med minimal flygverksamhet vilket i sig påverkar framtiden för bonussystemet. 

I slutet av september hade Norwegian en kassa på cirka 3,5 miljarder. Men vd Jacob Schram har vid ett flertal tillfällen berättat att det kostar cirka 500 miljoner varje månad att hålla flygbolaget igång. Det ger ledningen fram till april för att rädda flygbolaget. Fram till dess måste alltså vargarna hålla sig på mattan.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Släpp Norwegian
Skrivet av Alias, 2020-11-18 08:55:24
Sluta ens hoppas på Norwegian och framför allt boka inte med ett bolag som inte har någon framtid. Den som ändå gör det får ju skylla sig själva.
Anmäl inlägget
EU 261 gäller inte
Skrivet av Jörgen, 2020-11-17 22:50:37
Det finns bara ett litet problem med att boka och hoppas på att flybolag ställer in på kort varsel (typ CPH-AAL). SAS betalar inte ut ersättning efter 261-2004 under pågående corona, då alla problem i hela världen beror på denna "oförutsedda" händelse enligt SAS. Jag har försökt själv nämligen!
Anmäl inlägget
Man kan blott undra
Skrivet av Akktu Stakki , 2020-11-16 19:34:19
DY annonserade i förra veckan att man på nytt ville ge sig in i kampen på CPH-AAL.
En kollega bokade strax CPH-AAL den 15/11.
Pris DKK 379.-
Två timmar senare kom en SMS om att avgången var inställd.
Fint! 250 Euro i EU261 var hemma.
Nu bokade han istället samma resa den 17/11.
Pris DKK 543.-
I morse nytt SMS om inställd resa.
Fint! 250 Euro i EU261 kompensation igen.
Utgift: DKK 922.-
Inkomst: DKK 3480.-
Det låter som en äkta Norge historia.

Anmäl inlägget
Något...
Skrivet av Ruben, 2020-11-16 15:44:08
...missvisande rubrik??? Än är dom INTE i kk
Anmäl inlägget
Bara lägg ner!
Skrivet av Wizzard, 2020-11-16 14:38:43
Bäst för alla att man bara lägger ner detta skrotbolaget. Det finns och kommer komma nya friska alternativ.
Anmäl inlägget
Det behövs
Skrivet av Røda Baronen, 2020-11-16 12:27:44
en re kapitalisering på minst 10-15 miljarder för att Norwegian ska ha en chans att överleva, och ha bara en liten chans attkonkurera mot Ryanair, Wizz Air m.fl. post corona.
Att slänga in ett par milfarder från tid till annan hjälper inte.
Låt eländet konka, ju för ju bättre.
Anmäl inlägget
Fullt fungerande ??
Skrivet av Acke, 2020-11-16 11:46:41
Författaren skriver att Norwegian fortsatt fungerar som fullt fungerande flygbolag! Det var länge sedan och nu med 6 flygplan mot sina tidigare drygt 150 är väl trenden klar och tydlig. Norwegian hade ingen lönsamhet kopplat till massor av problem innan Covid och nu kan det bara vara en tidfråga innan de som leasar flygplanen drar i snöret. Norwegian har tyvärr framtiden bakom sig och bättre att stnag innan sista kronan är förbrukad.
Anmäl inlägget
Hmm..
Skrivet av J, 2020-11-16 10:23:25
Snacka om att inte besvara frågeställningen: "Så ska konkursboet efter Norwegian fördelas"..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev