Skriv ut  

BRA tillbaka i trafik – nästa år

Flygnyheter, Redaktionen, den 18 november 2020
Den planerade trafikstarten innan jul är framskjuten. Men nu arbetar BRA intensivt med att komma tillbaka i trafik under februari månad. Och det är Bromma som gäller. Allt står dock inte stilla, två maskiner är igång med charteruppdrag.

Det står fortsatt en rad ATR 72-600 parkerade på flygplatsen i Ängelholm. Det är där som BRA ställt hela flygplansflottan på 12 flygplan sedan trafiken stoppade i april. I den tidigare JAS-hangaren har hälften satts i långtidsparkering medan den andra hälften hållits i trim bland annat genom att varannan vecka varmköra motorerna. Tanken bakom det är att de ska kunna sättas i drift relativt snabbt i motsats till de som ställts av för en längre tid. Långtidsparkering kräver bland annat att vissa komponenter monteras ner, fönstren tejpas igen och maskinen får ett annat typ av underhåll.
 
De maskiner som vi inte gör det med, de som vi ska kunna använda med kortare varsel behöver cirka en till två veckor att bli klar för return to service. Det involverar bland annat tester, funktionskontroll och en provflygning, säger Anders Hansson, teknisk chef på BRA till Flygtorget.
Ett av flygplanen, SE-MKI, har dock flugit kommersiellt sedan början av september. Det har blivit ett sextiotal charterflygningar för främst företag och organisationer. Ambitionen är naturligtvis att betydligt fler flygplan ska kunna sättas i trafik så snart som möjligt.
 
Men den uppstart som vi planerade skulle ske innan jul, blir inte av. Nu fokuserar vi på början av nästa år, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA. 
 
Allt är fortsatt beroende av hur pandemin utvecklas, eller förhoppningsvis avvecklas och hur efterfrågan återhämtar sig i skenet av det. Samtidigt måste BRA planera för olika scenarier och det som nu ligger närmast till hands är att sätta fyra flygplan i drift i början av februari och med dem flyga sju destinationer från Bromma varav följande fem är klara: Umeå, Malmö, Göteborg, Visby och Ängelholm. I sin tur innebär det att återrekryteringen av personal som tidigare arbetet i BRA är i startgroparna.
 
Faller det väl ut bygger vi successivt vidare med fler frekvenser och ytterligare destinationer, fortsätter Ulrika Matsgård. 
Det är en efterlängtad återstart men också en som sker på en till del förändrad inrikesmarknad. I dagsläget har Norwegian försvunnit och Air Leap tagit ett betydande steg in i de luckor som uppstått. Air Gotland Express är etablerade på linjen till Visby och Amapola siktar, vid sidan av den upphandlade trafiken, eventuellt på en eller annan egen linje. 
Det är helt naturligt att andra aktörer tar initiativ när förutsättningarna förändras som de gjort nu under pandemin. Det råder just nu ett sökande efter vilka möjligheter som finns på marknaden. Å andra sidan är vi vana att ständigt vara konkurrensutsatt på merparten av de destinationer som vi flugit tidigare, så det är i sig ingen skillnad. Vi har en stor lojal kundbas och jag känner stor tilltro till att vi kommer att hitta tillbaka till vår affär om än i ny form. 
 
Ytterligare en faktor som påverkar planeringen är den än en gång uppblossade debatten om framtiden för Bromma flygplats. Om all flygtrafik i Stockholm koncentreras till Arlanda blir det en stor påverkan på den svenska inrikesmarknaden. Det är de flesta bedömare ense om. Men några definitiva beslut om att stänga Bromma innan det officiella slutdatumet 2038 finns ännu inte.
Nej, efter att ha dykt i frågan i några veckor ser vi inte beslutet komma i närtid och kan inte heller sitta och vänta på det. Vi måste planera för vår egen framtid och hur vi ska komma tillbaka i trafik. 



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Inte läst artikeln??
Skrivet av Carl Jansson , 2020-11-18 12:05:31
Gullan, har du bara läst rubriken??

"Och det är Bromma som gäller" står det.
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&TrafikExpert, 2020-11-18 10:04:37
Men vilken glad nyhet, då hoppas jag vi får säga välkomna ut till oss på Arlanda nästa år, de kommer att knyta ihop flyget på ett helt nytt sätt och vad glada alla blir som får nya bostäder i fina Bromma
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev