Skriv ut  

Norrköping flygplats säljs – för 15 miljoner

Flygnyheter, Redaktionen, den 19 november 2020
Prislappen är 15 miljoner. Men då får köparen också ett driftbidrag på 20 miljoner per år. Om det blir minst 100 000 passagerare årligen på Norrköpings flygplats, vill säja. Nu vill Norrköpings kommun sälja flygplatsen.

Det var i början av förra året som flygplatsen i Norrköping tappade den reguljära linjen till München. Det var inte första gången som det varit problem med att behålla reguljärflyget i Norrköping, i motsats till Linköping som har en väl etablerad och växande linje till Amsterdam. Men den här gången blev det startskottet för en utredning om vilken framtid flyget i Norrköping ska ha. Inte heller det är första gången. Otaliga utredningar om tvillingflygplatserna Norrköping-Linköping har gjort, oftast med rådet att slå samman dem.
 
Men nu har den senaste och egna utredningen kommit fram till att en försäljning vore det bästa. 
 
Sedan vi övertog flygplatsen har vi gjort flera försök att få reguljär flygtrafik men som bekant har det funnits betydande svårigheter, sa kommunstyrelsen ordförande Lars Stjernkvist vid en presskonferens nyligen när planerna på att sälja flygplatsen presenterades. 
 
Det beror i sin tur på att det finns ett intresse från privata aktörer att ta över flygplatsen, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare. Det är det svenska företaget Independent Business Group, tidigare baserat i Hong Kong men sedan början av året överflyttat till Sverige och Norrköping, som är intresserade. Verksamheten är inriktad på flygbranschen, bland annat med utveckling av olika system för flygtrafikledning, klimatsmart flygande och drönare. Bland kunderna finns bland andra Qatar Airways.
Vi är absolut intresserade. Vi har ganska länge haft ett intresse för flygplatsen och kommunens budskap i dag är jättepositivt. Norrköping är en stad med förutsättningar att utvecklas inom flygsektorn. Det är ett bra läge och en region med många människor som kan nyttja flyget, säger Jesper Low, vd på Independent Business Group.
 
Det finns både morot och piska i det förslag till försäljning som politikerna i Norrköping nu ska ta ställning till och eventuellt omvandlar till ett upphandlingsunderlag. Själva prislappen är satt till 15 – 20 miljoner, ”närmare 15 miljoner”. Köparen kan sedan tillgodoräkna sig ett kommunalt driftstöd på 20 miljoner per år under tre år. Men det förutsätter att passagerantalet hamnar på 100 000 per år, annars inga pengar. Det är ungefär i nivå med vad som flygplatsen haft de senaste fem åren innan Covid-19. Vid sidan av den haltande reguljärtrafiken är Norrköping landets fjärde största charterflygplats, så 100 000 årspassagagerare ligger inom räckhåll. Dessutom ska de nya ägarna ”Främja utvecklingen mot gröna flygplatser, Främja utvecklingen mot grönt/hållbart flyg och Främja näringslivet i Norrköping.”

Det kan synas vara till del generösa villkor men en total nedläggning av flygplatsen skulle enligt kommunen kosta i storleksordningen 35 miljoner kronor. Prestigeförlusten icke inräknad.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygplats för pris av en villa?
Skrivet av Andriy, 2020-11-23 22:05:37
Hur är det ens möjligt att priset är så lågt? Hur mycket kostar bara marken?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev