Skriv ut  

Oslo och Köpenhamn stänger delar av terminalerna

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 november 2020
Arlanda var först ut. Sedan gjorde Kastrup samma sak och nu stänger även Gardermoen av stora delar av terminalerna för att bättre kunna hantera de tunna passagerarströmmarna. Och spara pengar.

På Arlanda är all passagerartrafik, både utrikes och inrikes koncentrerad till Terminal 5. Det är en rationell lösning i en tid när passagerarströmmarna minskat med närmare 90 procent. Av allt att döma är det en nyordning som, om den behövs, ska fortsätta att gälla under en stor del av nästa år. Att samla all trafik på en plats sparar pengar både för Swedavia och de olika företagen på flygplatsen. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.

Kastrup går nu samma väg sedan passagerarströmmarna minskat från 83 000 per dag till cirka 5 600. Från onsdag denna vecka stängs den norra piren med finger A och finger Vest, 24 gater och delar av den stora terminalen. Sammantaget motsvarar det 40 procent av terminalområdet på flygplatsen. I början av månaden infördes också nattstängning mellan 24.00 och 06.00 för den kommersiella flygtrafiken. Även det en åtgärd för att hjälpa handlingbolag och andra serviceinrättningar att spara på personal och kostnader. Enligt de första meddelandena gäller det hela 2021.

- Vi kan göra besparingar, till exempel på el, städning, underhåll och väktarpatrullering. Varje krona vi sparar har betydelse i en tid när flygplatsen har tappat i stort sett alla intäkter och vi måste låna stora summor varje månad för att kunna hålla öppet, säger driftschefen Christian Paulsen. 

I dagarna kom också beslutet från Avinor att hela den nya norra piren på Gardermoen stängs. Den invigdes så sent som 2017 men med en nedgång på närmare 80 procent vill ledningen på flygplatsen koncentrera verksamheten till en mindre yta. Sedan tidigare har flygplatsen också stängt en av rullbanorna och koncentrerar all trafik till en bana. 
- Våra trafikscenarier visar att det är nödvändigt att göra de här insatserna nu. Genom att fysiskt stänga de här områdena kan vi spara kostnaderna för bland annat underhåll och andra driftskostnader, säger Stine Ramstad Westby, flygplatsdirektör i Oslo.

Alla tre flygplatserna analyserar kontinuerligt trafikutvecklingen. Skulle återhämtningen gå snabbare än beräknat finns beredskap att öppna de delar som nu är stängda. 




Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

CPH
Skrivet av pf, 2020-11-23 20:03:52
er eiet av private interessenter, dersom jeg er riktig informert, så m¨de låne penger for at lufthavnen skal leve videre.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev