Halverad omsättning och en förlust på 10,1 miljarder kronor före skatt. Det var bistra siffror när SAS presenterade bokslutet för det brutna räkenskapsåret 2019/2020. Och det är naturligtvis pandemin som plågar flygbolaget vilket syns när de fyra kvartalen läggs till varandra:
Första kvartalet, november 2019-januari 2020: en miljard i förlust
Andra kvartalet, februari 2020-april 2020: 3,7 miljarder i förlust
Tredje kvartalet, maj 2020-juli 2020: 2,0 miljarder i förlust
Fjärde kvartalet, augusti 2020-oktober 2020: 3,4 miljarder i förlust
- Helåret påverkades naturligtvis i hög grad av pandemin. Sedan mars var större delen av vår trafik pausad och en efterfrågan som inte var i närheten av föregående årsnivåer. Detta ledde till en nedgång av intäkterna med 55 % till 20,5 miljarder SEK, vilket delvis dämpades av en minskning av kostnaderna med 37 % till följd av lägre rörliga kostnader och ett omfattande kostnadsbesparingsprogram. Trots detta minskade resultatet för helåret med 9,4 miljarder SEK till -8,6 miljarder SEK, konstaterade Rickard Gustafson i ett pressmeddelande.
De tuffa tiderna har gjort att SAS arbetar på att anpassa kapaciteten efter dels en minskad efterfrågan, dels de snabba svängningarna som uppstår när restriktioner införs på olika marknader. Därför har bland annat nya villkor med ökad andel rörliga kostnader förhandlats fram med de underleverantörer som flyger en del av den regionala trafiken.
Den egna flygplansflottan moderniseras i snabbare takt i och med att 21 flygplan har fasats ut snabbare än planerat: 15 Boeing B737NG, de fem sista A340-300 och en A330 har försvunnit.
- Den snabbare utfasningen kommer att stötta likviditeten genom försäljning av flygplan och motorer och även minska kostnaderna för underhåll och leasing och kommer också att bidra till lägre utsläpp.
I samband med presentationen av bokslutet fick Rickard Gustafson också frågor om hur han ser på en eventuell framtida konkurrenssituation om Norwegian inte skulle klara att ta sig igenom pandemin.
- Jag vill inte utesluta att Norwegian kommer att fortsätta existera. Jag blir inte överraskad om de överlever och opererar på norsk inrikes och kanske till och med på den skandinaviska marknaden. Och då är det fortsatt många spelare med, rapporterade dn.no.
- Varje gång som det uppstår ett tomrum på marknaden fylls det på en nanosekund. Vi måste rusta oss för fortsatt konkurrens, alldeles oavsett om Norwegian överlever eller inte.