Skriv ut  

Klart: Nya norska flygbolaget heter Flyr

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 december 2020
Trafikstart är oklart, linjenätet och flygplansflottan likaså. Men nu har i alla fall det nya norska flygbolaget fått ett namn och en logo: Flyr.

Programförklaringen på den nu aktiva hemsidan sätter tonen för det nya norska flygbolaget med Erik G Braathen i spetsen:

- Flyr är ett norskt flygbolag, skapat för resande i Norge och vilar på goda, norska arbetsplatser. Vi vill bidra till en flygbransch med bärkraft i ekonomi, samhälle och miljö. Det ska kännas bra att flyga med Flyr. 

Därmed har starten av det nya norska flygbolaget tagit ett tydligt steg framåt. I lördags lanserades namnet och på hemsidan presenteras nu en del av de förutsättningar som ska gälla. Basen blir Gardemoen i Oslo och fokus är inrikestrafik i Norge, oklart till vilka destinationer. Flygplansflottan är ännu inte presenterad med tidigare besked har talat om fem flygplan, antingen Airbus A320 eller Boeing 737. Trafikstarten ska ske någon gång under första halvåret 2021. 

I det ögonblick som Flyr lyfter för första gången ger sig flygbolaget in i en stenhård konkurrenssituation med i första hand Norwegian, SAS och den nya spelare n Wizz Air. Därtill finns också Widerøe som, sedan jetmaskinerna introducerades i flottan, tagit upp konkurrensen på en del av de tunga storstadsdestinationerna. Om planerna på en flotta på fem flygplan blir allvar, är Flyr i princip lika stora som dagens Norwegian som just nu håller sex flygplan i trafik. Den redan från början hårda konkurrenssituationen pekar på att det nya flygbolaget redan från början har en tydlig kostnadsmedvetenhet.

- Vi måste erbjuda våra kunder attraktiva erbjudanden och då är det helt avgörande med låga kostnader, säger Erik G Braathen i en intervju med norska Finansavisen.

Det understryks av informationen på hemsidan: ”Målet med Flyr är att leverera den enklaste flygresan på det mest hållbara sättet. Det ska vi göra genom att skapa en renodlat digital produkt baserad på passagerarnas resebehov. Vi bygger ett företag från grunden, frikopplat från komplexa system och tungrodda organisationer, allt för att kunna driva ett effektivt och kundvänligt flygbolag.”

Om det sedan är detsamma som att också biljettpriserna blir låga, återstår att se, likaså vilka destinationer och vilken tidtabell som ska gälla. En liten ledtråd finns på hemsidan: ”Färre och smartare flygningar till platser och på tider nör människor har behov av att resa.”

I dagsläget arbetar ett trettiotal personer med att bygga upp flygbolaget. De har alla hämtats från branschen, från Norwegian, SAS, Braathens och Widerøe. VD är Tonje Wikstrøm Frislid med ett långt förflutet i Norwegian.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nytt bolag
Skrivet av thomas, 2020-12-09 09:48:59
Inte ens innan pandemin kunde de nya från branschen konkurrera med videroe,
Men om nåt år när SAS och Norwegian är borta och Wizz lämnat marknaden.
Norwegian har skulder på är det 70 miljarder en helt ofattbar summa, SAS förlorar en miljard i månaden, behöver 15-20 miljarder per år från skattebetalare!!!, och inte ens säkert det räcker. Ett vaccin som tagits fram på sex mån.!! i US pågår juridiska processer mot läkemedel som är över fem år, och pandemin bara fortsätter år efter år.
Anmäl inlägget
Flyr....från vad?
Skrivet av Uffe, 2020-12-08 16:19:36
Urdumt namn....är det bara norrmän som ska flyga med det, och vi andra fly från det?
Anmäl inlägget
BRA + Flyr
Skrivet av David, 2020-12-07 17:10:16
Varför går inte familjen Braathens ihop och bildar ett nytt starkt nordiskt bolag?
Anmäl inlägget
B737Max
Skrivet av Ryktet, 2020-12-07 13:57:01
Ryktet säger att man förhandlar om att ta över några B737Max från Norwegian......(billigt).
Anmäl inlägget
Det kommer gå bra!
Skrivet av Pan Am, 2020-12-07 13:08:33
Med slimmad organisation och fullt utnyttjat schema för flygande personal, billiga leasingavtal, mm. blir det lätt att konkurrera mot SAS och Norwegian, (Wizz).
Bara flyga på de lönsamma destinationerna med underlag alla dagar i veckan.....:)
Man börjar sakta i liten skala och räknar nog med att sommaren 2022 börjar flyget återhämta sig.....om inte blir det tufft....
Anmäl inlägget
Japp
Skrivet av zeke, 2020-12-07 10:49:53
Den sista galningen är tydligen inte född.
Hur skall men få detta lönsamt med den konkurrens som man nu har på norskt inrikesflyg ?
Fattar inte riktigt vad flyg har magnetiskt dragningskraft. Grattis alla norrmän ni är vinnarna.
Anmäl inlägget
Norgehistoria
Skrivet av Show Me The Money, 2020-12-07 10:39:53
Kanske inte helt lyckat att starta ett flygbolag i ett land som just nu inte accepterar andra än norrmän.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev