Norwegians satsning på långlinjetrafik var i mångt och mycket något helt nytt i Europa när den drog igång 2013. De ursprungliga planerna var att fokusera på linjer till Asien men eftersom flygkorridoren över Sibirien var förbehållen SAS blev det atlanttrafik istället. Efter en något skakig inledning, främst orsakad av tekniska problem med B787, växte antalet linjer till USA snabbt och satta flygbolaget på kartan som en allvarlig utmanare, bland annat till British Airways.
Men det har också varit en kostsam expansion, bara inhyrningen av extra flygkapacitet när Dreamlinern krånglat, har kostat drygt fyra miljarder åren 2013 – 2019. När Norwegian nu kämpar för att överleva är ingenting heligt, särskilt som hela långlinjeflottan på 37 Dreamliners sedan i mars står på marken och kostar pengar. I dagsläget är 11 av de 37 maskinerna egna och drar lånekostnader medan 26 är leasade, oavsett ägandeform innebär det en skuldbörda på 30 miljarder norska kronor. Det rapporterar norska media.
Därför förs nu, enligt norska källor, allt tuffare diskussioner inom ledningen i flygbolaget att helt enkelt lägga ner alla planer på att återstarta den interkontinentala trafiken. Om inte annat är det långlinjerna som drabbats hårdast av pandemin. Dessutom finns en oro för att rekonstruktionsarbetet störs av en splittrad inställning till vad slags flygbolag Norwegian ska vara i framtiden. En tydlig satsning på trafik inrikes i Norge, i Skandinavien och Europa, ger större tyngd i förhandlingarna med kreditorer och domstolarna i Norge och Irland som sedan ska godkänna räddningsplanen som enligt planerna ska ge fyra miljarder kronor i nytt kapital.
Om förslaget att helt avveckla långlinjeverksamheten – ett beslut kan komma idag när Norwegian har styrelsemöte – återstår frågan om var flygplanen ska ta vägen. Den svala interkontmarknaden underlättar inte en försäljning av de i och för sig rätt unga 787-9-maskinerna. I oktober lyckades Norwegian göra sig av med två leasade flygplan, LN-LNT och LN-LNZ. De gick till det italienska charterbolaget Neo.
Det finns 4 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Betala med flygplan?
Skrivet av ABC, 2020-12-17 09:56:07
Även de ”egna” flygplanen är säkerligen belånade långt över stjärtfenan. Om inte får de väl börja betala med flygplan?
|
|
Äntligen
Skrivet av Gullan Purser&TrafikExpert, 2020-12-17 09:35:11
Toppen att de går tillbaka till där det började, småskalighet. man skall hålla sig till sin lilla nisch det man kan, då går allt som bäst. Synd bara om alla duktiga kabintjejer som tyvärr får svårt att hitta jobb på en tuff marknad. Vi kommer iallafall att ta hand om alla drabbade kunder som vill resa över Atlanten och köper nya biljetter med oss, viss reducerad service, men just nu är det fokus på själva transporten, leendet finns i våra ögon bakom munskyddet och i kaffekoppen.
|
|
Enda vettiga
Skrivet av Röda Baronen, 2020-12-17 09:18:26
att göra om bolaget ska ha en chans att överleva. Norwegians lh operation har varit en enormt dyr ” satsning” f Norwegian lh har varit en förlust affär, utom enstaka linjer från LGW- Florida.
|
|
Skrota hela bolaget
Skrivet av Benta, 2020-12-17 09:06:04
Eftersom bolaget skött sig illa mot kunder, anställda, leverantörer och flygplansägare m.fl över lång tid borde det avvecklas för gott. Synd om personalen men sån är verkligheten. Lika bra att låta t.ex FLYR att prova vingarna än att kasta mer pengar efter detta bolag.
|
|