I höstas gav regeringen 100 miljoner i krisstöd till 22 av de regionala flygplatserna utanför Swedavia. Det var en liten men välbehövlig slant, cirka hälften av de regionala flygplatserna hade då stått utan flygtrafik sedan i mars. Ett tiotal av dem gör det fortfarande vilket i sin tur gör att verksamheten på dem och på andra regionala flygplatser nu är nere på ett minimum.
När pandemin nu ökar i omfattning, bland annat med behov av att flytta patienter mellan olika sjukhus, har Sveriges kommuner och regioner begärt att beredskapen på landets mindre flygplatser ska öka. Det har regeringen accepterat och satsar 7,5 miljoner på att under två månader från idag öka beredskapen på 16 regionala flygplatser. De tio som sedan tidigare är utnämnda till beredskapsflygplatser får 10 miljoner extra.
- SKR bedömer att de tio befintliga beredskapsflygplatser som finns i landet inte täcker sjukvårdens behov i detta skede av pandemin, skriver Infrastrukturdepartementet i en pressrelease.
Därför är nu Trafikverket i slutskedet av förhandlingar med flygplatser över hela landet för ”temporär beredskap för att ta emot akuta eller av annat skäl prioriterade sjuktransporter för hälso- och sjukvården, till exempel ambulansflyg”.
Men innan det över huvud taget är möjligt att höja beredskapen på de 16 flygplatser som utsetts, måste det finnas garantier för att det finns flygledare i tornen. Bland de 16 (se nedan) finns ett flertal som inte haft någon flygtrafik sedan i mars och där många därför blivit korttidspermitterade. Enligt beredskapsreglerna ska en flygledare och två ur markpersonalen kunna vara på plats inom en timme. Regeringen har därför anslagit ytterligare 164 miljoner i formen av ett statligt lån som operatörerna för flygtrafikledningstjänsten nu kan ansöka om. Utan det tillskottet hade knappast alla 16 kunnat ansvara för den höjda beredskapen.
- Det är ett historiskt beslut som vi välkomnar. Samtidigt så får flygplatserna enbart betalt för jourtimmarna med flygledare och personal på plats. Det utgår ingen ersättning för att hålla hela flygplatsen igång nattetid, till exempel snöröjning och liknande. De är fortsatt kostnader som de lokala flygplatserna bjuder staten på, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala flygplatser till Flygtorget.
Du menar att det här är att lappa och laga ett redan dåligt system?
- Det är en fortsättning på de strukturproblem som vi sett länge och som blev än mer synligt tidigare i år när de statliga aktörerna LFV och Swedavia får mycket coronastöd, medan vi andra får ett litet eller inget coronastöd. De regionala flygplatserna har, trots den sneda fördelningen, tagit ett stort ansvar för att hålla flygtrafiken igång, också under den svåra tid som är nu. Vi efterlyser därför fortfarande ett samlat grepp och en viljeyttring från regeringen om vad de vill med flygtrafiken ute i landet.
Dagens 10 beredskapsflygplatser är: Gällivare, Luleå, Umeå, Åre Östersund, Sundsvall – Timrå, Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter, Visby, Ronneby och Malmö.
Under två månader tillkommer: Kiruna, Lycksele, Skellefteå, Örnsköldsvik, Mora, Borlänge, Karlstad, Örebro, Skavsta, Eskilstuna, Skövde, Trollhättan, Linköping, Jönköping, Växjö och Kalmar flygplats.