Nio flygplan i trafik. Halvfulla kabiner. Norwegian har haft ännu en tuff månad när siffrorna för december räknats ihop. Sammantaget flög 129 664 personer med flygbolaget, en minskning med 94 procent jämfört med samma månad förra året. Kabinfaktorn på de flygningar som genomfördes låg på 52,3 procent under månaden.
- Pandemin fortsätter att ha en starkt negativ inverkan på vår verksamhet, något den har haft ända sedan hela Norge stängde ned i mars förra året. Norwegian var på väg mot ett positivt resultat för 2020 men kastades istället ut i den tuffaste striden någonsin och 2020 har varit ett mycket krävande år, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram i en kommentar.
I den fortsatta kampen för att rädda flygbolaget har frågan om långlinjeverksamheten diskuterats ett flertal gånger men utan några konkreta resultat har inte offentliggjorts. Men enligt irländska media så finns nu ett ökat antal av Norwegians Dreamlinerflotta parkerade på Shannonflygplatsen på västra Irland. Sex Boeing 787-9 har nyligen flugits dit från Oslo och Stavanger. Av allt att döma är det en förberedelse inför att de ska återlämnas till det irländska leasingbolaget AeroCap. Sedan tidigare är två leasade Dreamliners överförda från Norwegian till italienska Neos.
Hur många ytterligare flygplan som ska flyttas till Irland är oklart men 72 av de 140 maskinerna i flottan är leasade. Att de nu flyttas till Irland är en del i den överenskommelse som gjorts med irländska myndigheter och som i gengäld gav ett konkursskydd.
De maskiner som nu flyttats till Irland är bland annat registrerade i Norge: LN-LNF, LN-LNO, LN-LNR, G-CKOF, G-CKWB och G-CKWE.
- Nu gör vi allt vi kan för att Norwegian ska ta sig igenom den här krisen som ett starkare och mer konkurrenskraftigt bolag med en ny finansiell struktur, en storleksanpassad flotta och ett förbättrat utbud till kunderna, säger Jacob Schram.
Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Norwegian longhaul
Skrivet av Röda Baronen, 2021-01-10 10:26:54
har aldrig varit annat än en kolossal förlust affär. Norwegian hade ingen koll på longhaul, det är något helt annat än kort och medel distans trafik. Konceptet low cast longhaul i Norwegians form fungerar helt enkelt inte, särskilt inte om man är så dum att man vill konkurera på linjer som ” alla andra”redan trafikerar. Den enda chansen för ett low cost flygbolag att lyckas är att trafikera linjer ingen annan trafikerar, som TUI och Condor som är dom enda som har lyckats med lowcost longhaul.
|
|
Hur kan J.S få det till "förbättrat utbud"??
Skrivet av Fredrik, 2021-01-08 20:52:22
J.S säger att DY kommer att bli "starkare","mer konkurrenskraftigt" bolag, med en storleksanpassad flotta och ett "förbättrat utbud till kunderna". - Kan någon förklara Hur detta kan bli "Förbättrat Utbud"?
Men vi förstår alla Hur det blir en "ny finansiell struktur" ....
|
|
@IngePax
Skrivet av New66, 2021-01-08 16:00:38
.....Norwegian har inte speciellt gamla maskiner oavsett. Modernare än de flesta bolagens...
|
|
Förbered utfasning av bolaget
Skrivet av Egge, 2021-01-08 15:50:27
Med tanke på hur bolaget skött sig och sina åtaganden mot anställda och leverantörer förslår jag utfasning av hela bolaget!
|
|
Nyare än SAS och andra
Skrivet av M.M, 2021-01-08 12:19:41
Även om de behåller bara de gamla flygplanen ,fortfarande har de en nyrae Flyfflötta än SAS och många andra erupeiska flyg bolag.
|
|
ABC
Skrivet av ABC, 2021-01-08 11:37:35
Kul att än en gång läsa Jacob Schrams fria fantasier. Vad man hade önskat var en journalistisk åsikt.
|
|
16.000 flyg på marken
Skrivet av Entreprenör, 2021-01-08 10:43:50
2021 blir även leasing bolagens stora konkursår.
|
|
Gamla kärror
Skrivet av IngePax, 2021-01-08 09:43:14
Kvar i Norwegians ägo blir de äldsta kärrorna och då går man från att vara bolaget med modernaste flottan till bolaget med den mest ålderstigna flottan!
|
|