Det osunda samarbetet mellan Boeing och Federal Aviation Administration, FAA, inför certifieringen av MAX-familjen har redan dragits fram i ljuset. FAA har anklagats för att i princip låta Boeing själva sköta certifieringen av framför allt mjukvaran till MCAS,
Maneuvering Characteristics Augmentation System, som sedan orsakade de två katastroferna i Indonesien och Etiopien. Nu har det amerikanska justitiedepartementet DOJ, Department of Justice, också slutfört utredningen kring hur certifieringen gick till och då hamnar skulden hos Boeing tillsammans med en skoningslös kritik: Boeing har hållit inne viktiga underlag, lämnat vilseledande information och i vissa fall mörkat för certifieringen avgörande tester. I sin tur innebar det att den officiella dokumentationen från FAA saknade viktig information om MCAS och i förlängningen av det, Hur MAX-flygplanen skulle hanteras. Det är kort sagt ett avancerat bedrägeri från flygplanstillverkarens sida, menar DOJ.
- Boeings anställda valde profit före ärlighet. I företaget finns också en mörkläggningskultur, skriver utredarna i rapporten.
Ledningen i Boeing accepterar till stora delar kritiken och lägger skulden på ett par av de ansvariga för utprovningen, främst två av testpiloterna. De protesterar inte heller mot de gigantiska böter som DOJ nu utfärdat, 2, 5 miljarder dollar, alltså närmare 25 miljarder svenska kronor. Av den summan är cirka 2,5 miljarder ett rent bötesbelopp, cirka 17,5 miljarder är ersättning till flygbolagen som tvingats hålla sina MAX-maskiner på marken och resterande cirka 5 miljarder är utökad kompensation till anhöriga till dödsoffren i de två krascherna.
I och med detta avslutas ärendet hos DOJ och det blir ingen civilrättslig rättegång.
- Jag är övertygad om att den här lösningen är rätt väg att gå och ett steg som tydligt visar hur vi misslyckats med att upprätthålla våra värderingen och de förväntningar som finns på oss, konstaterade Boeings vd David Calhoun i en kommentar.
Helt överspelat lär dock inte saken vara. Fortsatt väntar rättegång efter den stämning som de efterlevande dragit igång och den nu gjorda överenskommelsen har bara ökat motivationen att dra Boeing inför domstol.
- Utslaget från DOJ är en förolämpning mot de efterlevande familjerna och den flygande allmänheten, slog en av advokaterna fast.