Oslo Gardermoen är den huvudstadsflygplats som klarat sig bäst hittills: just över nio miljoner passagerare i jämförelse med 7,5 miljoner i Köpenhamn, 6,5 i Stockholm och 5 miljoner i Helsingfors.
Det är till stor del den intensiva inrikestrafiken i Norge som håller siffrorna uppe. Det hindrar inte att bortfallet är så stort som 68 procent jämfört med 2019.
Än bättre har Oslo klarat sig när det gäller flygfrakten. Där är det den aldrig sinande efterfrågan i Asien på ”sjömat” alltså fisk och skaldjur som gör att Oslo har en rad rena fraktflygningar ut från inte bara Oslo.
- I en europeisk fraktmarknad som är starkt påverkad av Covid-19 och i en tid när det råder brist på fraktkapacitet, har flygbolagen valt att prioritera kapacitet från Norge och Oslo flygplats. Det gäller i första hand hög efterfrågan på norsk sjömat kombinerad med sjukvårdsutrustning, e-handelsprodukter tillsammans med komponenter till olje- och gasbranschen, säger Martin Langaas, fraktchef i Avinor.
Den intensiva frakthanteringen syns tydligt i antalet flygningar. I och med att en del långväga passagerarflygningar försvunnit med kapacitet att ta bellycargo, har de renodlade fraktmaskinerna kommit istället. Vissa veckor under förra året har det flugits ut 70 fraktflygplan från Oslo, i första hand Emirates, Qatar och Korean Air.
- Vi brukar säga att ”inget är så dåligt som en död lax” och för sjömatsnäringen är snabba och effektiva transporter ut till världsmarknaden en konkurrensfördel, fortsätter Martin Langaas.
Sammantaget har Oslo räknat in 163 000 ton frakt under förra året. Av det är 110 000 ton sjömat. De siffrorna kan jämföras med totala volymerna i:
Köpenhamn: 147 608 ton
Helsingfors: 141 332 ton
Stockholm: 89 597 ton
För svenskt vidkommande ser siffrorna lite bättre ut om de tre fraktflygplatserna i Swedavia räknas samman. Då kommer Stockholm, Göteborg och Malmö upp i 130 791 ton. Faktum är att en av orsakerna till att Qatar etablerade en linje mellan Doha och Göteborg byggde på möjligheten att flyga ut norsk frakt sedan den transporterats på bil till Landvetter. Som Flygrevyn tidigare rapporterat om finns även planer på att flyga sjömat från Luleå till Asien.
Med de goda siffrorna i Oslo, minskningen stannar på blygsamma sju procent jämfört med 2019, behåller Gardermoen positionen som den största fraktflygplatsen i Norden, både vad gäller flugna ton och antalet fraktflygningar.
Största fraktflygbolag i Oslo:
Qatar till Doha: 42 446 ton
Korean Air/Ethiopian till Seoul: 15 170 ton
Emirates till Dubai: 14 350 ton
El Al till Tel Aviv: 8 464 ton
Silkway West till Baku: 6 060 ton
Turkish till Istanbul: 5 393 ton