Icelandair blandar flygplanstyper i flygprogrammet, Boeing 757, Boeing 767 och Boeing 737 MAX som nu åter gör comeback i flottan. Redan i början av nästa vecka sätts maskinen in på sträckan Reykjavik – Köpenhamn. Det är 20 månader sedan sist och under den tiden har flygbolagets fyra MAX-8 och en MAX-9 stått på marken i Spanien. I och med att flygstoppet nu är hävt och leveranserna från Boeing kan återupptas, ska de resterande 11 maskiner i en första beställning också levereras.
Inför trafikstarten, i första skedet med två MAX, har Icelandair dels testflugit maskinerna utan passagerare, dels låtit piloterna genomgå ett intensivt simulerat träningsprogram. Flygbolaget är ett av få europeiska flygbolag med en egen Boeing 737 MAX Flight Simulator.
- Våra piloter har fullt förtroende för Boeing 737 MAX, annars hade vi inte tagit in den i flottan. Vi menar att efter den detaljerade recertifieringen är flygplanet säkert, skriver Icelandair på sin hemsida.
Samtidigt är Icelandair medvetna om att det bland resenärerna finns en skepsis mot att flyga med det nya flygplanet. Det är därför ”full transparens” om när och var maskinen flyger vilket bland annat innebär att det i en bokning alltid framgår vad det är för en flygplanstyp som sätts in på den aktuella flygningen. Under en övergångsperiod är det också möjligt att välja en annan avgång med en annan flygplanstyp.
- Det innebär att om du har bokat direkt med Icelandair och flygningen sker med en Boeing 737 MAX, så kan du boka om utan extra kostnad. Det går också att boka av helt och få en voucher i ersättning, skriver flygbolaget på sin hemsida.
Det är inte bara Icelandair som ger passagerare möjlighet att välja bort en flight med en MAX-maskin. Bland andra American Airlines, United och Southwest har liknande villkor. Att de införts beror bland annat på en undersökning som Reuters genomfört och som visar att fler än varannan tillfrågad amerikan vägrar att flyga med en MAX.
Även Ryanair som på sikt blir en av de största brukarna av MAX kommer att ta hänsyn till passagerarnas eventuella ovilja att kliva ombord på flygplanet: ”Vi vill inte att människor ska känna sig fångade på en MAX. Vill du inte gå ombord, helt OK. Om du går av, ta väskan och sen får du tillbaka biljettpengarna”. Det säger Michael O’Leary som tidigare avfärdat människors farhågor med att de flesta resenärer, han själv inräknat, inte vet vilken flygplanstyp de sitter på.