Skriv ut  

Ökat statligt ägande i flygbolag – inte bra för framtiden

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 mars 2021
Återigen ökar det statliga ägandet i flygbolagen runt om i Europa. Allt tack vare pandemin. Det är ingen lovande utveckling, skriver Jan Ohlsson i en krönika.

I decennier har EU bekämpat statsstöd till flyget för att avregleringen skulle ge resenärerna billiga flygpriser. Mycket effektivt dessutom. Ungerska statsflygbolaget Malév nekades stöd till den grad att de gick i konkurs. Men nu

tillåter EU i stort sett vilka stöd som helst. Hungrigast är som vanligt Alitalia, som redan ätit upp 130 miljarder SEK av skattebetalarnas slantar genom åren och nu skulle få 30 till. Men Italiens nye premiärminister Mario Draghi, tidigare chef för EU:s centralbank, tycker att det räcker med tio miljarder för 45 flygplan och 4500 anställda. Basta. Notera att Italien har tredubbla folkmängden mot SAS underlag. Men sista ordet är sällan sagt när det gäller Alitalia. 
År 2021 lär bli året för bantning och konkurser för branschen i stort. Thai Airways International ska halveras för att räddas från konkurs. Men många stater är tvärtom inne på stöd till varje pris, inte minst i Europa där Montenegro och Ukraina vill starta nya statsprojekt i luften.

I Nederländerna har Steven van der Heijden, vd för Corondon Holidays gått till attack mot KLM som pumpat över statsstöd i arrangören Airtrade som sedan ska flyga med KLM. En av förlorarna då blir Corendon med 23 Boeing 737-800 i flottan.
- Detta är inte vad statsstöd är till för, säger van der Heijden. 
KLM är inne i sin andra våg av miljardstöd. Corendon får inget alls. Holländska regeringen menar dock att KLM måste göra sin egen kommersiella bedömning av hur statsstöd ska användas! Allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet.

Vi kan jämföra med SAS storavtal med Apollo, som utgår från i SAS tillgänglig kapacitet som är subventionerad av staten. Eller fulspelet Swedavia gjorde åt staten, SAS och Wallenberg om att lägga ned Bromma, något som lamslagit BRA från att återstarta och gjort SAS totaldominerande på svensk inrikes. Det här är givetvis bra för SAS. Och för SAS anställda. Men det är på sikt dåligt för resenärernas plånböcker och för alla som är anställda i privata flygbolag som BRA, Air Leap, Norwegian, Flyr, DAT, Sun-Air, Airseven, Sunclass, TUI och kanske även Novair.

Avgående CEO Rickard Gustafson har gjort ett utmärkt jobb att få SAS på kommersiella fötter och han vet att lågprisbolagen snart kommer ge kraftfull priskonkurrensen. SAS och KLM ser sig därför om att säkra turister och kunna behålla fler flygplan och anställda än de kunnat utan statsstöd. Det är smart. Men är det på lika villkor?
I övrigt är SAS i en knepig situation mellan två CEO. Vilken mellanchef vågar komma med nya idéer i detta läge?

Lufthansa kan fortsatt fatta egna beslut, utan statlig inblandning, när kostymen ska krympas rejält: Stora flygplan ska bytas ut mot mindre. Affärsklass ska få färre säten. På SAS får det vänta.

Om SAS tror på sitt eget inrikesmönster, dvs större flygplan, färre avgångar, ja då behöver man bara hälften så många plan i Europatrafik och kan skifta bort Boeing 737 kvickare och spara pengar. Andrahandsvärdet finns i motorer, fraktdörrar, ställ och annat, även för SAS åtta äldre Airbus A321, som står på långtidsparkering.

Med statsstöd finns alltid risk för statsinblandning, sällan i flygeffektiv favör.

Den portugisiska regeringen ska utse ny vd och helst inte avskeda någon på TAP. Den franska förbjuder Air France att konkurrera med tåg och vill nu förbjuda Ryanair att ha kontraktsanställda piloter i Frankrike. Den österrikiska vill att minimipriset för flygbiljetter ska vara 40 euro. Det är inte så underligt att Lufthansa inte vill ha något statligt inflytande. 

Det ska bli intressant att se hur det går för SAS, där danska och svenska staten nu kopplat greppet, men har mycket olika syn på politiken. Lägg därtill Norge, numera utan SAS-ägande, men som nu sluter upp kring en överetablering med egna Norwegian och Flyr. De kommer, i synnerhet med en trolig vänsterregering, att slå vakt kring egna vingar. Det vore mycket bättre för alla om EU återgick till sin anti-statsstödpolitik. Men en vänstergrön politisk våg går över västeuropa och i den blir det både dyrare och sämre att flyga för kunden. Andra parametrar kommer vägra tyngre. Samtidigt hade medborgarna just vant sig vid det folkflyg som främjat välstånd och frihet på kommersiella grunder. Folkflyg på statliga grunder vet däremot Östeuropa allt om. 
Bästa garantin för ett framgångsrikt SAS är att privatisera bolaget.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bättre hålla liv i bolagen
Skrivet av på, 2021-03-09 14:55:06
Viljan att investera i branschen från privat håll är typ obefintlig. Bättre då att staten (samhället) går in och stöttar upp. Då alternativet konkurs blir betydligt dyrare för samhället.

De statliga flygbolagen är too big to fail, likt bankerna
Anmäl inlägget
Viktig infrastruktur kräver statligt delägande
Skrivet av Lisb, 2021-03-08 19:19:51
Viktig infrastruktur kräver stabila förbindelser vilket vi historiskt har sett att helt privata företag inte klarar att hålla igång utan stöd. Då är det bättre att staten Vi är delägare.

Se bara på hur det gått för Norwegian och dess aktieägare. Jag har redan förlorat det mesta jag investerat i Norwegian!
Anmäl inlägget
Statligt ägande
Skrivet av Realisten, 2021-03-08 09:32:37
finns det inget positivt med. SAS borde ha privatiserats på 90 talet, som Jan Carlzon föreslog.
Statligt delägande har inte varit någon fördel för SAS.
Anmäl inlägget
Kanske det är så
Skrivet av Flygare, 2021-03-08 09:24:30
att ett väldigt begränsad statligt innehav av aktier är nödvändigt en kortare tid. Men det får absolut inte bli så att t.ex. danska och svenska staterna blir dominerande ägare av SAS i längre tid. Statligt delägande har aldrig varit bra för SAS, det har bara medfört stora kostnader, och konstiga linjer av politiska skäl.
Stater ska inte driva verksamheter, det medför bara elände, inkompetent ledning, ansvarslöshet på alla nivåer.
Anmäl inlägget
thomas
Skrivet av Roger, 2021-03-06 22:35:40
Jag väntar på ”thomas” kommentar. Han verkar spela i samma division som Gullan och ”vet” alltid vad alla ska göra. Han borde driva flygbolag.
Anmäl inlägget
90 % moderater
Skrivet av Lage D, 2021-03-06 19:52:22
Mer än 90 % av flygpersonalen i SAS röstar sedan lång tid tillbaka på Moderaterna eller andra högerpartier i Danmark men vill samtidigt att staterna skall stötta bolaget om och om igen. Bra med statliga stöd för egna bolaget men att privatisera skolor och vård är helt OK och i linje med deras personliga ideologier. Borde vara tvärtom!
Anmäl inlägget
Väntar otåligt
Skrivet av jaha, 2021-03-05 14:27:10
Jag väntar otåligt på Gullan purser&miljöprofessors kommentar. Hon kan allt bäst.
Anmäl inlägget
Buckle up Ohlsson
Skrivet av Hesa Fredrik, 2021-03-05 12:56:22
Staterna är de som bär ansvaret för att upprätthålla viktig infrastruktur. Det gör inte Ohlsson`s kelgrisar lågprisbolagen.
I jakten på lågpris urholkas dessutom grundpelare för säkert flyg, som kontinuitet, schyssta villkor och en anställningsform som borgar för ett sunt rapporteringsklimat.
Det är inte bara bra för framtiden, utan nödvändigt.
Anmäl inlägget
Flyget en nödvändighet
Skrivet av Lisb, 2021-03-05 12:15:50
Flyget är nödvändigt för världen av den anledningen är delvis statsägda flygbolag en nödvändighet. Det ger kontinuitet och ett väl fungerande flyg.

Vi har sett många privata bolag som växer upp för att senare gå i konkurs eller krävt att fordringsägarna skriver ner sina krav. Dessutom får stöd av skattemedel jämför Norwegian.

Norwegian har kostat stat och investerare stora belopp utan en möjlighet att få tillbaka satsat kapital.
Anmäl inlägget
till Johan
Skrivet av zeke, 2021-03-05 11:49:28
om nu riskkapitalister "bara" är intresserade av att tjäna pengar, du tror inte att dom då också är intresserade av att äga en bra och långsiktig affär som gör att dom kan tjäna pengar ? Kolla bara på BlackRock å de krav de ställer.
Suck.
Anmäl inlägget
Sorgligt..
Skrivet av Hej bara, 2021-03-05 11:36:36
... att se hur skribenten fortsätter vara bitter när det gäller hans forna arbetsgivare.
Anmäl inlägget
Miljön
Skrivet av Miljöexperten, 2021-03-05 11:17:39
Alla växter all biomassa älskar koldioxid, tar in absorberar och ger ifrån sig ren syre.
när ska detta gå upp för alla kvasimiljöister.
Anmäl inlägget
Forstår ikke
Skrivet av pf, 2021-03-05 10:16:27
hva Trådstarter mener med overetablering i Norge ? SAS klarer ikke (vil ikke ?) å gi landet den kapasiteten som er nødvendig. Norwegian KAN ryke, og Flyr er ennå ikke i luften.
SAS og Norwegian har hatt meget gode sardinfaktorer i Norge, og bør ha tjent (gode) penger på det markedet.
Anmäl inlägget
Miljön
Skrivet av Johan, 2021-03-05 08:40:12
Det bästa för miljön är starka ägare som ställer höga krav på mer miljövänliga flygresor. Det är så flyget kommer överleva och fortsatt vara ett konkurenskraftigt resealternativ i framtiden. Att bara ägas av riskkapitalister eller andra privata ägare som bara är intresserade av att tjäna pengar kommer sänka flygindustrin på sikt då miljön blir ett allt starkare argument för att välja annat färdmedel eller till och med resmål.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev