Skriv ut  

Torsby och Hagfors hoppas på återstart av flygtrafiken

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 mars 2021
Återstart av trafiken innan sommaren. Det är förhoppningen i Värmland. Linjen till Hagfors och Torsby är i dagsläget den enda av de upphandlade linjerna som inte är igång.

Linjen Arlanda – Hagfors – Torsby tillhör de sju linjer som är upphandlade sedan innan pandemin. Den nuvarande avtalsperioden sträcker sig fram till hösten 2023. Men det är också den enda av de upphandlade linjerna som fortfarande ligger nere på grund av pandemin. De övriga sex linjerna 
Gällivare – Arvidsjaur – Arlanda, Hemavan – Kramfors – Arlanda, Vilhelmina – Lycksele – Arlanda, Pajala – Luleå, Östersund – Umeå och Sveg – Arlanda flygs men med en kraftigt reducerad turtäthet. 
De båda flygplatserna i Värmland tillhör de minsta i landet, 2019 hade Hagfors 3 351 resenärer och Torsby 2 500. Trots det platsar de i reglerna för den upphandlade trafiken som säger att det ska gå att ta sig till Stockholm på rimlig tid. Att staten ska ha ekonomiskt ansvar för linjen har dock varit ifrågasatt i olika omgångar och vad som gäller vid nästa upphandling är inte klart.

Nu har det gått närmare ett år sedan trafiken stoppades på efter beslut av Trafikverket tillsammans med Amapola och flygplatserna och ännu finns inga besked om när den kan vara igång. Däremot finns ett behov av att kunna ta sig till Stockholm, särskilt från regionen runt Hagfors som inte har någon järnvägsförbindelse. Därför har planerna så smått startats för att förhoppningsvis återstarta trafiken i april-maj som en test och sedan förhoppningsvis var igång med en något mer normal tidtabell efter sommaren. För att stämma av hur stort behovet är genomförs just nu en enkät bland företagen i regionen. Det ska sedan ge underlag inför ett nytt möte med Trafikverket. Amapola har uppdraget att flyga slingan från Arlanda och har AIS som underleverantör med en Jetstream 32. Ambitionen är att fylla de 12 stolarna ombord i så hög grad som möjligt, att flyga med tomma maskiner är det ingen som är förtjänt av. 

Trots att linjetrafiken är borta från Torsby används flygplatsen kontinuerligt av bland annat samhällsflyg och Wermlandsflyg som är specialiserade på foto- och mätningsflygningar.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Stolar
Skrivet av F.d Jetstreampilot, 2021-03-12 17:50:23
Varför bara 12 pax, Jetstream har ju plats för max 19...?
Anmäl inlägget
En ren ekonomisk fråga
Skrivet av Entreprenör, 2021-03-12 09:28:11
SAS har fått många bidrag under sin långa existens, både från stater och Wallenbergarna.
Utan dessa hade bolaget inte funnits nu. Senaste stöd vändan var 12 miljarder in. Nytt liknande behövs om nån månad.
Situationen för Svenskt flyg är så allvarlig nu att stöd över hela det regionala flyget är ett måste.
Anmäl inlägget
Bra företag klarar sig utan bidrag
Skrivet av Sv Entreprenör, 2021-03-11 08:16:48
Ett väl fungerande företag behöver inte bidrag!
Wallenberg och c/o betalade vad flygresan kostade. De var mycket nöjda.

För de större företagen var järnvägen och sjöfarten det viktigaste transportmedlet. Boliden hade egna flygplatser, flygplan och piloter för transport av viss personal.

Alt detta klarade man utan bidrag.

Anmäl inlägget
Större flygplan
Skrivet av Max, 2021-03-10 16:27:43
Håller med dig Arne, Sveg skulle behöva större flygplan. Sveg är en stor fin flygplats nu, de håller på att sätta upp en ILS nu också.
Anmäl inlägget
Svar
Skrivet av Arne, 2021-03-09 20:41:04
Sveg hade 2380 pax 2020, 5525 år 2019. Med en mindre vanskött upphandling och vettiga flygplan kan man nå 10 000. Västervik är sedan 1987 inte en instrumentflygplats och kan därmed inte ta reguljär trafik.
Anmäl inlägget
Sveg
Skrivet av Polacken, 2021-03-09 10:02:19
Vad var siffrorna för sveg 2020?
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av ww, 2021-03-08 16:30:43
Hagfors/Torsby har väl upphandlas av samma myndighet på samma villkor som tex Sveg, varför har Sveg haft trafik under hela Corona men inte Torsby/Hagfors?
Anmäl inlägget
Vad är skillnaden?
Skrivet av ABC, 2021-03-08 15:29:27
Vad är det som gör att Pajala, Hagfors och Torsby ska ha stadsfinansierat flyg men inte Västervik?
Anmäl inlägget
En ren ekonomisk fråga
Skrivet av Entreprenör, 2021-03-08 13:19:31
Sverige behöver en fungerande infrastruktur överallt i alla landsändar, snabba persontransporter, connections mot världen för att fungera på världsmarknaden, det insåg Wallenberg på 40-50 talet, att supporta och få igång inrikesflyget är småpengar mot vad alla företag ute i regionerna drar in i skatter.
Vem brister i ekonomisk insikt?
Anmäl inlägget
Overklig önskan minskad skatt ökade bidrag
Skrivet av Sv Entreprenör, 2021-03-08 11:46:08
Skall man bli förvånad?
Företag önskar minskad skatt men samtidigt generösa bidrag. Saknar ni totalt ekonomisk insikt.

Anmäl inlägget
Så ska det göras, första steget är taget.
Skrivet av Entreprenör, 2021-03-08 08:34:14
Så äntligen enkät, leverera ett adekvat marknadsunderlag
Well done trafikverket, nu är det bara att rulla ut den modellen över hela det regionala flygplats nätet, öka stöden. och ge efter riktiga reella trafikanalyser. Nu finns hopp om att återstarta inrikesflyget till dess fulla potential.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev