Skriv ut  

Swedavia står fast vid analys av Bromma

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 mars 2021
BRA vill vara kvar på Bromma. Men det ändrar inte Swedavias analys av. Det öppnar för att ta över flygplatsen, menar företrädare för Bromma Airport Group.

Per G Braathens utspel i måndags om att flygbolaget väljer Bromma före Arlanda ses som ett bevis för att flygplatsen är räddad från en förtida nedläggning. Swedavia menar dock fortsatt att det inte är kommersiellt gångbart att driva flygplatsen vidare och vill gå vidare med nedläggningen. Detta trots att BRA räknar med en tydlig återgång av trafiken även om den inte når upp till de närmare 97 procent av utbudet som flygbolaget hade innan pandemin. Sedan dess har också Air Leap etablerat sig på inrikesmarknaden vilket innebär en utökad konkurrenssituation på Bromma när flygtrafiken kommer igång.

- Den analys som vi lämnade in i somras bygger på vår affärsmässiga bedömning av Bromma och där har vi räknat med att det kommer återupptas en viss trafik, fast i betydligt lägre volym än tidigare. Det här ändrar inte något i vår analys, säger Fredrik Jaresved, strategichef på Swedavia i en intervju med DiTV.
Det skulle alltså innebära att Swedavia fortsätter med planerna på att avveckla det egna ägandet av Bromma, något som det flesta tolkar som att flygplatsen ska läggas ner. Med den uppsägningstid på tre år som gäller innebär det att flyget på Bromma upphör 2024, två år innan flygplatsen fyller 100 år.

Men Bromma Airport Group väljer att tolka utspelet på ett annat sätt, även om regeringen ännu inte svarat på vare sig idén om att driva flygplatsen vidare i privat regi eller att mötas för en förutsättningslös diskussion om saken.

- Vi är positivt överraskade av att Swedavia nu menar att planerna på en avveckling kvarstår och att staten vill kliva av ägandet. Det hoppas vi kan öppna för Bromma Airport Group att komma vidare med diskussionerna om att ta över flygplatsen och driva den vidare, säger Wilhelm Wohlfahrt, vd för ACR och en av initiativtagarna bakom Bromma Airport Group till Flygtorget.
Alla inblandade vill nu att det kommer ett snabbt besked från regeringen. Även för de regionala flygplatserna ute i landet är Brommas framtid en viktig fråga och det måste finnas ett tydligt svar när inrikestrafiken successivt kommer igång igen.

Frågan om flygplatserna i Stockholmsregionen har nu fått än mer fokus i och med folkomröstningen om Västerås framtid och det konkurshot som hänger över Skavsta.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Privatägt ägande enda vägen framåt för Bromma Flyg
Skrivet av Brommavän, 2021-03-15 04:56:26
Tyvärr dras Swedavia med en tröghetsbyråkrati som lätt matchar vilken bananrepublik som helst.

Jag är övertygad om att endast en privat aktör kan driva och utveckla Bromma Flygplats med en viss avkastning.

Några år till så får vi flygplan i segmentet "<100 passagerare" som kommer med råge uppfylla de idag gällande miljökraven (utsläpp och buller).

Heja ACR !! ...
Anmäl inlägget
Kontrollera Stockholm stads områden
Skrivet av Lisb, 2021-03-11 18:05:01
Stockholm stad (kommun) har inte så mycket byggbar mark. Det mesta tillhör grannkommunerna det ger inga skatteinkomster till Stockholm stad. Gärdet vill alla behålla som fritidsområde.
Ladugårdsgärdet var Stockholms första flygfält!
Anmäl inlägget
Låt Bromma flygplats leva vidare
Skrivet av Tommy. B, 2021-03-11 16:04:10
Låt BRA. Och Leap sköta flyg trafiken lycka till BRA. Inge flyg på Bromma kommer inga flyg resenärer. Hoppas ACR. Tar över ägandet
Bromma flygplats behövs för hela landet
Lycka Till.
Anmäl inlägget
@Undrar
Skrivet av Stockholmare, 2021-03-11 15:34:18
Helsingfors lägger ner sin citynära flygplats, Berlin lägger ner... vilka politiker är det som dregglar på BMA?
Anmäl inlägget
Bygg ut Bromma flygplats, förläng banan!
Skrivet av Avro, 2021-03-11 15:31:39
Riv ner Bromma blocks och bygg uppställningsplatser för flygplan istället, och bygg ut banan. Bromma behöver en rejäl utbyggnad! Sedan bör vi försöka få hit Wizz och Ryanair.

Anmäl inlägget
Bromma från starten 1936
Skrivet av Lisb, 2021-03-11 14:54:39
Se detta klipp från bl.a Brommas invigning. Bromma var 1936 omgiven av landsbygd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/se-nar-kung-gustav-v-inviger-bromma-flygfalt-1936

Är det inte dags att 85 åringen får pension.

Anmäl inlägget
Restaurangen i Kaknästornet är stängd....
Skrivet av Stockholmare, 2021-03-11 12:44:14
Varför: Jo, MP i Sthlm Stad vill inte visa oss vanliga hur mycket orörd mark det finns runt huvudstaden. MP vill hävda att det bara finns Bromma flygfält för nästa stora bostadsprojekt.

Mellan Stockholm och Norrtälje, Södertälje, Enköping och Uppsala finns det markområden som skulle kunna täcka hela landets befolkning ifall det bebyggdes.

Utveckla Bromma flygplats för att serva hela Sverige!
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&BrommaExpert, 2021-03-11 06:45:18
BRA att Swedavia håller fast vid nedläggningslinjen, vilka anslutningar ut i hela världen kunderna skulle få, och stora kostnadsbesparingar som skulle komma aktörer och i slutändan kunder tillgodo, vilka billiga priser vi skulle kunna erbjuda kunderna.
Det skulle bli härliga bostads- och strövområden på platsen, djurlivet skulle återvända. Magiskt!
Anmäl inlägget
Bromma måste vara kvar, allt annat är idioti!
Skrivet av Undrar, 2021-03-11 01:43:45
Politiker i flera länder dräglar bara de tänker på hur fint placerad cityflygplatsen Bromma är. Något sådant är helt omöjligt att bygga nytt i dagens samhälle där varenda centimeter upptas av byggnader och lägenheter.

Behåll bromma; en investering för affärsflyget, ambulansflyget, samhällsberedskapen och för ett levande Sverige även utanför 08-land.
Anmäl inlägget
Sparka ut Swedavia
Skrivet av blubb, 2021-03-10 10:46:36
Skicka ut Swedavia och låt en annan aktör ta över som VILL driva vidare BMA till 2036 så är problemet löst.
Anmäl inlägget
Hyra
Skrivet av Henrik, 2021-03-10 10:22:06
Att privata Bromma Airport Group skulle få hyra 2,5 km2 tomtmark som Bromma upptar med samma villkor som Swedavia av Stockholms stad är bara att glömma. Det skulle strida mot den kommunala likhetsprincipen. Då kommer alla som hyr mark kunna överklaga sina hyresnivåer. I dag betalar Swedavia 1 krona årligen plus 5 kronor per avresande passagerare. Ska Bromma Airport Group betala marknadshyra blir det dyrt att flyga från Bromma
Anmäl inlägget
Bromma borde bli som Säve flygplats
Skrivet av Anonym , 2021-03-10 08:24:29
Gör om Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg. Samla all allmänflyg/samhällsnyttigt på Bromma.
Anmäl inlägget
Bromma ingen höjdare
Skrivet av Norrlänning, 2021-03-10 07:49:17
Bästa om all reguljär trafik på Bromma upphör. Det skulle gagna möjligheten till en sammanhållen flygtrafik i landet.
Det troliga är att utbudet av flygresor kommer att vara lågt ett bra tag efter pandemins upphörande. Att då dela Stockholms trafiken på två flygplatser är irrationellt.
Anmäl inlägget
Bromma hit och Bromma dit!
Skrivet av Less!, 2021-03-10 07:35:08
Är det bara jag eller är det flera som är less dom här ständigt återkommande Bromma artiklarna?
Känns som man drar fram Bromma-kortet när flyget har nyhetstorka.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev