Skriv ut  

Nu avgörs framtiden för Västerås flygplats

Flygnyheter, Redaktionen, den 11 mars 2021
Köer till vallokalen för att rösta i förtid om framtiden för Västerås flygplats. Den 21 mar är annars valdagen för folkomröstningen.

Framtiden för Västerås flygplats går nu in ett avgörande skede. Det som en gång var flygflottiljen F1 och som genom åren har haft en SAS, Ryanair, WOW, Nextjet och en rad charterflygbolag på plattan, har de senaste åren varit kraftigt ifrågasatt. Kostnaderna för att driva flygplatsen vidare, cirka 25 miljoner per år, har satts mot annan infrastruktur och vård och omsorg. De som vill ha kvar flygplatsen har pekat på att Västerås tillhör de större regionala flygplatserna i landet räknat till antalet rörelser. Det är flygskolorna och samhällsflyget som håller verksamheten igång. Flygplatsen blev även viktig bas för brandbekämpningen för ett par år sedan. Även betydelsen av att ha en alternativflygplats i närheten av Arlanda har varit ett argument.
 
Det hindrade inte att det i maj förra året fattades ett politiskt beslut att lägga ner flygplatsen. Senast 31 december 2022 skulle allt vara borta efter en ”ordnad avveckling”.  Det beslutet motiverade dock motståndarna än mer som lyckades samla ihop de drygt 15 000 namnunderskrifter som krävdes för att tvinga fram en folkomröstning i frågan. 
 
Den ska nu genomföras den 21 mars och på röstkortet går att svara ja eller nej till frågan: ”Vill du att Västerås stad avvecklar verksamheten som bedrivs i flygplatsbolaget?”

Redan i lördags öppnades dock för förtida poströstning och gensvaret var stort med köer som ringlade utanför vallokalerna. Enligt beräkningarna kommer cirka 50 procent av västeråsarna att rösta vilket innebär runt 60 000 personer.

Hur folkomröstningen ska gå, om det blir fortsatt drift eller avveckling, är omöjligt att förutspå. Det har inte gjorts några opinionsundersökningar men det faktum att det gick att samla in 15 395 namnunderskrifter för att få till stånd en omröstning, tyder på att det finns ett starkt stöd för att behålla flygplatsen.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inga flygplatser skall läggas ned.
Skrivet av Anders Hellström/Athos, 2021-03-15 15:28:11
De flygplatser som idag finns skall inte läggas ned. För att ett ambulansflygplan skall kunna starta och landa så krävs idag en öppen instrumentflygplats.För att hålla en sådan flygplats så ligger kostnaden på under 10 miljoner per år. I takt med att man önskar trafikflyg, inrikes och utrikes så stiger kostnaden. Det hänger på vilken utveckling man vill ha inom kommun, region.
Anmäl inlägget
Opinionsundersökning
Skrivet av Anna Hård af Segerstad , 2021-03-15 14:13:40
Det har gjorts flera opinionsmätningar av olika opinionsföretag.
Anmäl inlägget
@Ali
Skrivet av Gröndal, 2021-03-12 15:39:21
Å nu är det bostäder på Barkarby;)
Anmäl inlägget
inte bra för framtiden
Skrivet av entreprenör , 2021-03-12 11:04:41
Kalle
flygplatser (alla) är infrastruktur den måste staten ta ansvar för, det gör den ju för vägnätet och järnvägen (fd banverket)
eller som arenor Globen Friends Tele 2 etc
alla enorma förlustmaskiner, så även de andra i Sverige, men utan dem ingen underhållning på världsklassnivå"inga house maffia spelningar inga fotbollsevent etc. ingen utveckling av lokala artistförmågor som senare drar in miljardbelopp till staten. En helhets syn på allt är nödvändig.
Anmäl inlägget
IFR eller inte
Skrivet av Ali, 2021-03-11 21:25:31
Det är ju möjligheten att flyga IFR som försvinner vid ett nej enligt omröstningen och ett senare politiskt beslut. Det går ju att behålla infrastrukturen för VFR-flyg i likhet med tex Karlskoga, Gävle och Söderhamn (och en gång i tiden Barkarby och Tullinge).
Anmäl inlägget
Berör flera kommuner
Skrivet av Lisb, 2021-03-11 18:16:00
Vi har kommunalt självstyrelse. Västerås och Eskilstuna är skilda kommuner med egen bestämmande rätt. Att få dom att enas är nog ett svårt uppdrag. Vem skall stå för förlorade skatteintäkter om inte det byggs bostäder utan man har kvar kostnaden för ett flygfält?
Tror det blir mycket svårt för kommunerna att komma överens.
Anmäl inlägget
Tokigt
Skrivet av Kalle, 2021-03-11 15:21:48
Det här visar lite på hur knasigt det är att flygplatser skall drivas i kommunal regi. Låt våra regionala flygplatser samlas under statligt ägande och ta helt bort tankarna om att de ska generera vinst. Flygplatser är som hamnar, tågstationer och bussstationer - de behövs för hela sverige och de finns inte till för en profit!
Anmäl inlägget
Bra tänkt
Skrivet av Helikopterseende, 2021-03-11 09:41:53
Bra tankar Anonym. Ett helhetsgrepp är vad som saknas, i den här frågan såväl som när det gäller svenskt flyg i allmänhet.
Anmäl inlägget
1 flygplats för allmänflyget i sthlm
Skrivet av Anonym , 2021-03-11 08:31:51
Bestäm er för att satsa allt på antingen Västerås flygplats eller Eskilstuna flygplats. Lägg sedan ner en av de 2 flygplatserna. Gör den utvalda flygplatsen till stor Sthlm huvudflygplats för samhällsnyttiga/allmänflyget. Det kommersiella flyget hänvisas till Arlanda/Skavsta
Anmäl inlägget
Vindkraftverk
Skrivet av Jonas , 2021-03-11 08:09:34
Spelar ju ingen roll hur invånarna röstar,titta på vindkraftsomröstningen i Malung,nej-sidan vann men ändå kommer kraftverken byggas. Bara slöseri med resurser att göra sådana val.
Anmäl inlägget
OBS! Rådgivande omröstning
Skrivet av Lisb, 2021-03-11 07:47:09
Oavsett resultatet av omröstningen så bestämmer de styrande i V-ås om flygplatsen skall läggas ner eller bevaras.

Jämför omröstningen om högertrafik i Sverige där en klar majoritet var för att behålla vänstertrafik. Tur att vi då hade kloka och förutseende politiker som valde högertrafik.

Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev