Skriv ut  

Widerøe på väg mot elflyg

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 mars 2021
En eldriven flygplansflotta inom tio år. Det är målsättningen hos norska Widerøe. Nu har flygbolaget presenterat ett av de flygplan som ska göra det möjligt: En helt eldriven maskin med nio stolar ombord. Idealisk för de små, korta rutterna, menar Widerøe.

Widerö
 
Det var redan 2017 som Widerøe fattade beslutet att nästa generation flygplansflotta i bolaget ska vara eldriven. Därmed ingår flygbolagen i den ambitiösa planer som finns i Norge där Avinor satsar på att alla flygningar inom landet ska vara elektrifierade senast 2040. I det scenariot är Widerøe en viktig aktör i och med linjenätet som täcker mängder av de mindre regionala flygplatserna, det så kallade kortbanenätet. I dagsläget är det en trafik som flygs med De Havilland DHC-8-100 och -200, båda med 39 stolar ombord. Faktum är att över halva flottan består av de maskinerna, sammanlagt 26 flygplan och är de som nu kan komma att bli ersatta av eldrivna maskiner.

Widerøe har i dagarna bekräftat att det kan bli Tecnam P-volt som tar över de korta linjerna. Det är ett samarbete mellan Rolls Royce och italienska flygplansbyggaren Tecnam som snart har en mindre regional maskin med nio stolar klar att serietillverkas. Redan 2026 kan de första maskinerna i flygbolagets färger vara uppe. 

- Det norska kortbanenätet passar mycket bra för elektrifierad flygning och det här flygplanet visar att utvecklingen går snabbt framåt. Nio stolar är en viktig milstolpe på väg mot utsläppsfria kortbaneflygningar och ger möjlighet att för första gången testa kommersiell drift av flygningar med noll utsläpp, säger Stein Nilsen, vd för Widerøe i ett uttalande. 

Att just Rolls Royce är involverat är ingen överraskning. Den brittiska motortillverkaren har sedan 2019 ett nära samarbete med Widerøe och har förlagt en del av utvecklingen av elteknologin till Norge. 

Widerøe hade innan pandemin bromsade flygtrafiken trafik på 44 flygplatser i hela Norge. Cirka 30 av dem har en flygsträcka på mindre än 275 kilometer, vissa av dem med så korta flygtider som runt 15 minuter. 

- Tecnam P-volt har en räckvidd som är tillräcklig för att flyga de flesta av de regionala linjer som vi opererar idag. Det är också en spännande maskin med tanke på möjligheten att öka frekvenserna på rutter som idag har mindre trafik. 

Nio stolar ombord är ett bra första steg men på sikt behöver Widerøe flygplan med större kapacitet och räckvidd. Det är en utveckling som pågår, enligt Stein Nilsen.

- Jag kan bekräfta att det är ett arbete som kommit långt. Vi är optimistiska kring vår målsättning att stora delar av kortbanenätet ska vara elektrifierat innan 2030. 



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Glöm inte....
Skrivet av Z, 2021-03-16 20:11:18
Glöm inte laddtiderna gott folk. Det gäller väl att ha en flygplansflotta på runda släng 1000 kärror för att kunna utföra några flighter
Anmäl inlägget
Framtiden
Skrivet av HS, 2021-03-16 11:49:42
Framtiden rycker närmare! El-flygen kommer att göra flygresan till det i särklass miljövänligaste alternativet. Ingen skog behöver skövlas för spår/väg och mobiliteten/hastigheten kommer att vara okonkurrerbar. Klart vi ska omfamna elen med försiktighet men förbränningsmotorer är dagens ångmotor! Antingen visar man framåtanda eller så klamrar man sig fast vid det gamla. Likt vissa gjorde med ångmaskinen;)
Anmäl inlägget
Elmoppar
Skrivet av Stockholmare, 2021-03-16 09:36:12
Bromma kommer stängas senast 2038 och det är väl bara något år senare än det finns kommersiellt gångbara elflyg. Ska BRA köra 9 pers åt gången till Visby 2026? Det säger sig självt att det inte är något alternativ.
Anmäl inlägget
Nu får paxen åka moppe
Skrivet av Haha , 2021-03-15 16:05:59
Slottiderna kommer aldrig att räcka till alla dessa moppar, det är väl enklare och billigare att Mp förbjuder flyg.
Anmäl inlägget
utveckling
Skrivet av Gullan Purser&ElExpert, 2021-03-15 14:46:08
Jag väntar nog med att jobba ombord på ett el flygplan. Tänk om en propp går eller det blir strömavbrott... Jag går på fotogen ett tag till, tills det blir mer driftsäkert.
Anmäl inlägget
Framtiden!
Skrivet av Pierre, 2021-03-15 12:07:07
Ja, med så effektiva plan så skulle ju Bromma kunna komma upp i 150-200 ankommande och lika många avresande per timme! Framtiden är här! ;-)
Anmäl inlägget
kommer aldrig att hända
Skrivet av Noel, 2021-03-15 11:49:27
Vem tror du kommer sätta sig i ett elflygplan?
Anmäl inlägget
Trevligt med nyutveckling
Skrivet av Flyg, 2021-03-15 11:47:30
Härligt att se sådana här nyheter. Hoppas det grr flyget ett lyft - och hoppas Bromma blir kvar och dessutom byggs ut. Bromma är ett viktigt framtida skandinaviskt nav för elflyget.
Anmäl inlägget
MP
Skrivet av zeke, 2021-03-15 11:43:28
....vill tyvärr att vi inte ska flyga alls eller åka el-bilar. Cykla å åka tåg är deras melodi.
Bara å kolla på den bilfientliga attityd som finns i Stockholm.
Anmäl inlägget
Framtidshopp
Skrivet av Student, 2021-03-15 11:27:07
Riktigt kul att industrin utvecklas mot el-flyg. Kanske detta kan få MP-gänget att slopa flygskam...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev