Skriv ut  

Björn Kjos gör nytt försök med långlinjer

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 mars 2021
Ett tredje norskt försök att starta ett långlinjeflygbolag med lågkostnadsprofil. Norse Atlantic ska flyga mellan Europa och USA. I alla fall om Björn Kjos får som han vill.

Norwegian
Boeing 787
 
Det är tio år sedan som norska Feel Air enligt planerna skulle revolutionera långlinjetrafiken med ett lågkostnadskoncept. Det blev aldrig mer än just planer. Istället klev Norwegian in på arenan nåt år senare med en betydligt bättre underbyggd plan där det egna europeiska linjenätet kunde mata in passagerare till långlinjerna. Trots det, tog det lång tid innan långlinjeverksamheten kom på fötter, bland annat på grund av stora tekniska problem med de första Dreamlinermaskinerna. En del analytiker hävdar att intercont-trafiken i Norwegian egentligen aldrig var lönsam. 

När Norwegian nu kämpar för sin överlevnad och därför skrotat alla planer på långväga flyglinjer dyker plötsligt ett nytt norskt initiativ upp på intercontmarknaden: Norse Atlantic Airways.

Ambitionen är även denna gång att ge sig in på den hårt konkurrensutsatta men trots allt lukrativa trafiken över Atlanten. Bland investerarna finns både Björn Kjos och Björn Kise som alltså länge var huvudägare i Norwegian. Tillsammans äger de 15 procent av det nya flygbolaget medan huvudägaren Björn Tore Larsen, som startat OSM Aviation, kontrollerar drygt 60 procent av ägandet. Hittills finns 24 miljoner dollar investerat och mer ska tillföras när flygbolaget noteras på börsen. 

Likt Norwegian ska flottan bestå av Boeing 787, en maskin som Björn Kjos alltid hyllat som en ”gamechanger” när det gäller långlinjetrafik. Den ska sättas in på ett utvalt antal linjer från europeiska huvudstäder som London och Paris till New York och Los Angeles. Däremot finns inte Skandinavien med i planerna i nuläget. Föga förvånande ska linjenätet sedan utökas med destinationer i Asien. Av allt att döma är det den lucka som grundarna menar att Norwegian lämnar efter sig på långlinjesidan som Norse Atlantic ska fylla. Det pekar också på att det är ett lågkostnadskoncepts som ligger till grund för planerna med biljettpriser långt under de som de stora atlantbolagen som British Airways och American Airlines tar. Affärsmodellen bygger också på analysen att fritidsresandet snabbt kommer att återhämta sig efter pandemin. Norse Atlantic ska enbart flyga långlinjer och räknar därför med att bygga upp samarbete med andra flygbolag som kan feeda in passagerare till de långa linjerna. Det talas redan nu om Jet Blue, easyjet och kanske också Norwegian. Enligt uppgifter från det nya flygbolaget ska flottan redan från start bestå av dussinet Boeing 787 varav ett flertal kommer från – Norwegian. OSM Aviation har dessutom redan öppnat rekryteringen av kabinpersonal till flygbolaget. Allt med sikte på att vara i luften i slutet av året.
- Naturligtvis är det ”risky business”, precis som shipping är. Därför är timing det viktigaste av allt och vi menar att den aldrig har varit bättre. Det här är det perfekta tillfället att gå in och ta över en del av marknaden och få betydligt billigare förutsättningar än annars, säger Björn Tore Larsen till engelska media. 



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ny förlust generator
Skrivet av Acorn, 2021-03-19 11:22:35
När man ser hur bra samma gäng lyckades med Norwegian longhaul som är utgången given. Verkar inte ha lärt sig något till skillnad från dem som nu betalt för deras tidigare lekar.
Anmäl inlägget
Det kommer gå bra!
Skrivet av Ola , 2021-03-17 17:35:02
Förmodligen får man leasa planen till 2/3 kostnad mot vad Norwegian fick.
Låga utbildningskostnader av personal, finns många lediga.
Anställa personal på rad 1.
Numera är det inget oprövat flygplan, man får in erfaren personal direkt, vilket exkluderar allt strul Norwegian hade i början.
Man startar utan skulder!
Det enda som skulle kunna gå fel är om C19 muterar så mycket att vaccin blir verkningslösa framåt vintern, därmed fördröjningar av öppna landsgränser, fritt resande.
Anmäl inlägget
Inte en gång till.....
Skrivet av Acke, 2021-03-17 15:16:05
Märkligt att man först misslyckas totalt och sen i princip konkar och låter andra stå för notan......
Sen vi om samma igen och tror att det skall bli lönsamt denna gång?
Anmäl inlägget
idiotiskt
Skrivet av Flygare, 2021-03-17 12:29:55
Tydligen har inte denna pyramidspels fantasten lärt sig nånting.
Norwegian longhaul var en enorm ekonomisk katastrof, och mer än nånting annat det som fick NAS att vara konkursmässigt.
Och nu vill han göra samma sak igen...
Anmäl inlägget
787 till USA
Skrivet av Mr €, 2021-03-17 08:23:46
Kan vara smartare att flyga Europa till LAX, SFO, SEA och Las Vegas med 787, den kan vara "för mycket" för att ekonomiskt flyga till JFK o BOS och där kommer A321XLR flyga billigare.
Anmäl inlägget
Jorå
Skrivet av Jervejint, 2021-03-17 06:48:32
Genmäle till JN. Int vara sån nu. Klart Björn Kjos skall se det vi andra int ser. Nämligen möjligheter, där vi dödliga ser Covid. Det är nu det skall satsas, när allt är i botten. För att marknadsekonomi skall funka, så krävs det att vi människor rör på oss. Vi kan inte sitta still i båten å se varthän den styr. Näj, ta i med bägge armarna å framåt vi skola ro.
Anmäl inlägget
Lukrativ?
Skrivet av Andreas, 2021-03-17 05:31:08
"den hårt konkurrensutsatta men trots allt lukrativa trafiken över Atlanten"

Om den är lukrativ, varför lägger Norwegian ner långlinjeverksamheten? Finns det inte anledning att tro att den faktiskt inte är lönsam?
Anmäl inlägget
Patetiskt
Skrivet av Piloten, 2021-03-16 12:04:33
Finns inte näringsförbud i Norge
Anmäl inlägget
Business practice
Skrivet av JN, 2021-03-16 10:10:58
With all due respect, how about considering permanent disqualification from the practice of all commercial activities instead?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev