Skriv ut  

SAS USA-linjer igång tack vare frakten

Flygnyheter, Redaktionen, den 31 mars 2021
Fem destinationer och en i Asien. SAS är snart tillbaka på samma flygprogram för långlinjerna som innan pandemin. I maj startar linjen till Los Angeles. Allt tack vare behovet av flygfrakt.

Det är frakten som just nu håller flygbolagen igång och även driver på återstarten av en del långlinjer. Och det är inte enbart behovet av att frakta vaccin och medicinsk utrustning i skuggan av pandemin som ligger bakom. Den stadigt ökande e-handeln är en betydande orsak och kan peka på att behovet av att flyga godset finns kvar även när passagerartrafiken börjar återhämta sig. Ytterligare en orsak är att när stora delar av långlinjetrafiken stannade kvar på marken, försvann också de resurser för bellycargo som varje passagerarflygning ger. Det har i sin tur skapat preighters, alltså passagerarmaskiner som flyger med få eller inga passagerare men med välfyllda lastrum och ibland även med gods i kabinen. 

SAS flyger just nu stundtals preighters, framför allt på Chicago där två avgångar varje vecka går med helt tom passagerarkabin men med fullastade lastrum. Dessutom återstartar linjen Kastrup – Los Angeles den 15 maj.

- Stark efterfrågan på fraktkapacitet har gjort det möjligt att öka den interkontinentala produktionen. Samtidigt som vi upprätthåller viktiga fraktkorridorer mellan Skandinavien och USA, kan vi möte behovet av nödvändiga passagerarresor, skriver SAS i ett uttalande. 
I och med att SK931/932 åter är med i flygprogrammet i maj har SAS fem av linjerna till USA igång: New York, Washington, Chicago, San Francisco och Los Angeles. Det kan också vara aktuellt att även starta Boston efter sommaren men där är situationen annorlunda. Enligt planerna ska den linjen flygas med nya A321LR och det är en maskin med betydligt mindre fraktkapacitet. Den är alltså beroende av ett starkt passagerarunderlag, vilket inte är lika viktigt för A330 och A350. 

SAS har även en av linjerna till Asien igång, till Shanghai. När de övriga till Beijing, Tokyo och Hong Kong kan vara aktuella är inte klart. 

SAS långlinjeprogram just nu:

Köpenhamn – New York: daglig
Köpenhamn – Chicago: daglig
Köpenhamn – Washington: onsdag, fredag, söndag
Köpenhamn – Los Angeles: onsdag, fredag, lördag
Köpenhamn – San Fransisco: torsdag, söndag
Köpenhamn – Shanghai: tisdagar



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Valg af København skyldes Medicinal industrien
Skrivet av Kasper, 2021-04-03 07:46:58
En stor del af lasten der flyves med er insulin og testudstyr til corona. Dette produceres i DK.
Anmäl inlägget
Pris
Skrivet av @Lars, 2021-04-02 17:22:03
Priset per kg på flygfrakt till USA är 5-7 gånger högre än hinnan pandemin, därav blir flighter lönsamma även utan pax.
Anmäl inlägget
Lönsamhet
Skrivet av Andreas, 2021-04-02 08:32:11
Lars, jag tror inte att det handlar om att det är lönsamt som i att det täcker alla kostnader och ger ett överskott, utan bara att det är mer lönsamt än att låta de dyra flygplanen stå på marken, dvs. det ger ett överskott över de rörliga kostnaderna.

Det handlar väl i dessa tider om att göra det minst olönsamma.
Anmäl inlägget
Strange
Skrivet av Lars, 2021-04-01 23:33:10
Hvordan kan det være lønnsomt å fly passasjerfly, med frakt? Det er lite de får med seg, i forhold til fraktflyene.
Anmäl inlägget
Vad man ser
Skrivet av Barbro, 2021-04-01 23:09:22
När man testar att boka så är inte linjen till EWR från ARN igång förrän i juli, då med A321neo.
Blir nästan så ända fram till november.
Vissa dagar står det att A330 går.
Anmäl inlägget
Inget konstigt
Skrivet av Fyllepreben, 2021-04-01 15:36:07
SAS är Danmarks flag-carrier. Så givetvis utgår de flesta interkontinentala linjer därifrån.
Anmäl inlägget
Matarlinjerna
Skrivet av HansO, 2021-04-01 11:30:02
SAS styr själva var det är lönsamt. Att flyga öster ut från Arlanda borde vara det naturliga valet för SAS men när man inte har tillräckligt med matarlinjer till Arlanda utan prioriterar Köpenhamn så är det självklart att det lönar sig bäst att förlägga långlinjerna dit. Ville SAS flyga mer från Arlanda med lönsamhet vore det enkelt att få lönsamhet genom fler matarlinjer på rätt tid av dygnet.
Vi Svenskar får glädja oss åt att alla nya flygplan registreras i Sverige som blir vår del av kakan.
Anmäl inlägget
Hong Kong borta
Skrivet av Andreas, 2021-04-01 11:21:40
"Jag" har rätt. Hong Kong kommer inte tillbaka.
Anmäl inlägget
Hong Kong?
Skrivet av Jag, 2021-04-01 10:06:14
Hong Kong-linjen blev väl permanent nerlagd redan innan pandemin, så den kommer väl inte tillbaka!

----------

"SAS har även en av linjerna till Asien igång, till Shanghai. När de övriga till Beijing, Tokyo och Hong Kong kan vara aktuella är inte klart."
Anmäl inlägget
Till QWERTY
Skrivet av Flygare, 2021-04-01 09:47:01
Du levar tydligen i det förgångna. SAS långlinjer flyger där det är mest lönsamt. dvs.det är mer lönsamt att operera långlinjerna från CPH än från ARN. Så är det nu.
Det var länge sen att det var div. löjliga politiker som kunde diktera vart SAS flygar.
Anmäl inlägget
To och omväg
Skrivet av Qwerty, 2021-04-01 08:52:41
To skriver: "Det är också lättare att få personer från t,ex Tyskland och Polen att flyga via Köpenhamn än via Stockholm då det ses som en mindre omväg."

Applicera det på Stockholm/Oslo när det gäller att SAS kör Asien-trafiken från Köpenhamn. Då förstår man mycket enkelt varför Finnair går så bra österut!
Tyvärr är det viktigare för Danmark att SAS-navet ska utgå från Köpenhamn än att bolaget SAS ska gå så bra som möjligt. Märkligt att Sverige och Norge accepterar det!
Anmäl inlägget
Nonsens
Skrivet av Till To, 2021-03-31 22:05:30
Ingen från Tyskland el Polen flyger väl till USA via CPH !
De måste ju vara ett lätt räknat antal.
FRA el AMS är väl ett naturligare val i så fall (el LHR)
Anmäl inlägget
Kul!
Skrivet av To, 2021-03-31 18:03:11
Öresundsregionen har en stor befolkningsmängd och många från Skåne, Halland, Blekinge och Kronoberg reser från Köpenhamn när de ska ut i världen. Det är också lättare att få personer från t,ex Tyskland och Polen att flyga via Köpenhamn än via Stockholm då det ses som en mindre omväg. Flera direktlinjer från Norge in till Köpenhamn som matar linjerna från Kastrup.

Hoppas så klart att Arlanda snart får tillbaka SAS avgångar till New York och Chicago!
Anmäl inlägget
Nitlott
Skrivet av Fakta, 2021-03-31 16:33:26
Vi drar nitlott eftersom vi inte har ett eget nationellt flygbolag.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av PnF, 2021-03-31 11:50:29
Kul för Köpenhamn!
Anmäl inlägget
suck
Skrivet av zeke, 2021-03-31 10:33:05
Sverige å Stockholm/Arlanda drar nitlotten igen....
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2021-03-31 10:00:38
Det var verkligen goda nyheter, vi smyger igång först av alla som vanligt och hoppas kunderna bokar och flyger. Jag skall skramla igång kaffepannorna och kicka igång vårt fina servicekoncept igen. Det blir verkligen kul att möta våra kunder ombord igen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev