Vecka 15 förra året var den totala botten i flygtrafiken, då flög 5 000 passagerare i Sverige. Det var allt. Som jämförelse var det 482 000 samma vecka år 2019. Sammantaget flög 9,4 miljoner till eller från svenska flygplatser under förra året. Det innebär en minskning med 75 procent jämfört med 2019. Det visar Trafikanalys officiella statistik om luftfart. Faktum är att antalet passagerare minskade även mellan åren 2018 och 2019, men då med blygsamma 3,5 procent. Då var det bland annat debatten om flygskam och flygets miljöpåverkan som sänkte resandet. Den kraftigt ökade minskningen under de tre sista kvartalen under 2020 handlar istället om coronapandemin.
Men de mörka siffrorna till trots, sedan bottenveckan förra året har passagerarsiffrorna ökat kontinuerligt, även om det är en ryckig ökning. Det ljusnar alltså sakta men säkert. I går kunde Flygtorget rapportera om fler linjer och ökat flygande. Idag har BRA lanserat återkomsten till inrikesflyget.
Trafikanalys gjorde i oktober förra året en prognos över återhämtningen som, trots att den är gjort under andra vågen och innan vaccineringen kommit igång, trots allt visade på positiva utsikter.
- Vi kommer under de närmaste åren förmodligen se relativt kraftiga procentuella ökningar, det hänger naturligtvis samman med det låga utgångsläget. Vid tidigare kriser har återhämtningen tagit 4 till 5 år. I denna prognos räknar vi med att det tar längre tid, och att det är först mot slutet av prognosperioden som vi närmar oss 2019 års passagerarvolymer, skriver Trafikanalys i sin prognos.
I siffror räknade Trafikanalys med följande siffror för återhämtningen. Märk väl att de gjordes i slutet av förra året och att det fortfarande finns faktorer som nya regleringar och takten i vaccineringarna som påverkar.
Prognos för avresande passagerare vid svenska flygplatser de kommande sex åren. År 2019 flög 37 920 000 resenärer från samtliga landets flygplatser.
2021: 10 200 000
2022: 15 300 000
2023: 18 585 000
2024: 19 075 000
2025: 19 570 000
2026: 20 220 000
Nu under våren kommer en uppdaterad analys och prognos av återhämtningen.
Det finns 7 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Titta västerut
Skrivet av Bob, 2021-04-12 21:04:09
USA ligger långt före i vaccinering och där tar inrikes resande nu fart i snabb takt. Även affärsresor.
Vore konstigt om vi inte ser samma utveckling i Europa när vi når liknande nivå av vaccinering i samhället. Även amerikanarna har lärt sig använda digitala videokonferenser, men trots det reser de igen. Överdriven oro att stor del av möten ska ersättas av videomöten. Titta västerut...
|
|
Gissa
Skrivet av Tage, 2021-04-11 10:52:21
Gissning gissning gissning
|
|
Leffe säljare
Skrivet av Stockholmare, 2021-04-10 08:24:30
Ja Leffe Säljare från småbolaget kommer fortsätta åka men jag är inte lika säker på säljarna och personalen i de större bolagen kommer resa som tidigare.
|
|
Lugn i stormen
Skrivet av Karlo, 2021-04-09 23:43:18
Många som har tvärsäkra visioner nu. Hade varit intressant att höra era spådomar om framtiden för ett par år sedan också. Det är lätt att hålla med om att vinden blåser åt ett håll. Sen undrar jag verkligen vilka tåg som skulle ha tagit över? Har du suttit på ett snabbtåg på sistone? Betydligt reducerat antalet avgångar och väldigt låg beläggning på de tåg som går. Sen är ju inte järnvägen helt plötsligt mirakulöst uppdaterad. Så den får du gärna utveckla
|
|
Naiv tanke
Skrivet av Leffe Säljare, 2021-04-09 14:01:50
Ideen att affärsresandet kommer att vara mindre är farlig. Jag tror det när jag ser det. Leffe Säljare vill fortfarande ut o resa och man känner sig viktigare när man är ute o reser istället för att sitta hemma/på kontoret. Det kommer att öka, var så säker. Fraktflyg kommer också att öka. Digitala möten är tråkiga!
|
|
Inte som förr
Skrivet av Janne, 2021-04-09 07:08:59
Affärsresandet har ersatts av digitala möten. Denna kommer minska och inte återkomma i samma nivå som innan. Tågen har tagit över från Göteborg och Malmö till Stockholm. Flyget kan ha kvar sin existens från norra Norrland och Gotland. Priserna måste då vara rätt annars kommer inte kunderna. Mellanlandningar på Arlanda får inte ha för lång tid. Just nu finns det 8 timmar på Arn för en resa från södra Sverige till norra eller v.
|
|
Jobben?
Skrivet av Stockholmare, 2021-04-09 06:22:28
Skulle man kunna extrapolera och säga att varannat jobb kommer fortsatt vara borta även 2026. Vi får hoppas att så många som möjligt passat på senaste året att utbilda sig inom något annat eller hittat något annat arbete inom annan bransch. Detta är ju riktigt mörka siffror.
|
|