I veckan fick Norwegian godkänt för den fortsatta rekonstruktionen av flygbolaget och kan gå vidare med uppbyggnaden av linjenätet. Det innebär bland annat ett återinträde på den svenska inrikesmarknaden med de första flygningarna redan den 31 maj. Av allt att döma har linjeplanerarna tagit del av det som numera är en till del annorlunda situation på svensk inrikes än när pandemin slog till mot flygbranschen. Tidigare flög Norwegian från Arlanda till Malmö, Göteborg, Umeå och Luleå och har även haft trafik på Skellefteå och Kiruna. Denna gång blir det dock en försiktig start med två linjer, till Umeå och Luleå och sex avgångar i veckan på varje stad. Det är två destinationer som är något mindre konkurrensutsatta än Göteborg och framför allt Malmö där Air Skåne, SAS och BRA nu flyger. På sträckan till Luleå har SAS hittills varit ensamma och till Umeå är det SAS och sedan en dryg vecka även BRA. Därmed är konkurrenssituationen i de två norrlandsstäderna tillbaka på samma nivå som innan pandemin.
Norwegian återvänder också till en tredje och än mer konkurrensutsatt linje: Arlanda-Visby. Där blir det sommartrafik fyra dagar i veckan under perioden 1 juli till 15 augusti, en trafik som flygs vinge vid vinge med SAS, BRA och Air Gotland.
På samtliga linjer sätter Norwegian in Boeing 737-800 med 186 stolar ombord. Det innebär att utbudet i Sverige ökar med 2 976 stolar i varje riktning under den period som Norwegian flyger på alla tre destinationerna.
I samband med starten av inrikestrafiken påbörjar Norwegian också bygga upp de internationella rutterna ut från Sverige. Enligt den egna hemsidan rör det sig om sammantaget 32 linjer, inrikestrafiken inräknat, till både storstäder och medelhavsområdet.
Det finns 10 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
DY
Skrivet av thomas, 2021-05-23 10:34:41
Bolaget måste kunna erbjuda flygbiljetter mot bankgaranti, blir inte flygningen av återbetalas pengarna. Även flyget är en förtroende bransch och speciellt med Norwegians historia
|
|
Norska besättningar?
Skrivet av Andreas, 2021-05-23 08:29:11
Bemannar de detta med norska besättningar eller ska de rekrytera i Sverige?
|
|
Jorå
Skrivet av Jervejint, 2021-05-22 08:17:51
På LLA-ARN finns det potential. SK kärrorna har 92% beläggning och efterfrågan ökar i och med Corona vaccineringens utbredning. Nattåget emellan Luleå-Stockholm går också fulla, så resenärer har definitivt återkommit.
|
|
@Leif D
Skrivet av Stockholmare, 2021-05-21 23:49:10
Ja du har helt rätt, det är minst 1 bolag för mycket på varje destination.
|
|
Har de betalt för sig efter konkursen?
Skrivet av Revisorn, 2021-05-21 19:20:30
Norwegian tillbaka i Sverige?
- Har de betalt alla skulder de lämnade efter sig i Sverige när de satte sitt eget crewing-bolag i konkurs och lämnade notan till skattebetalarna?
- Har det betalt tillbaka ALLT de är skyldiga svenska kunder för alla inställda resor 2020?
|
|
Helt enig med Leif D
Skrivet av Reality, 2021-05-21 18:22:16
Finns inget underlag, och folk kommer inte våga boka med ett bolag som hänger med lillfingret på stupkanten. Det är väl nu då läge att de betalar skatteskulden till svenska staten?
Skicka de i konkurs en gång för alla.
|
|
För stora plan
Skrivet av Leif D, 2021-05-21 12:20:39
I rådande marknadsläge är flygplan med fler än 100 stolar för stora. Att köra med 186 sätesplan högst en gång per dag är till Umeå, Luleå och Visby är helt dödfött.
Skall vi gissa att minst 80 % av avgångarna ställs in ett par veckor innan avgångsdatum? Norwegian säljer biljetter för att få temporär cash-flow - inte för att transportera passagerare.
|
|
Välkomna tillbaka!
Skrivet av Äntligen, 2021-05-21 10:33:36
Mot ljusare tider.
|
|
@återstår
Skrivet av Johan, 2021-05-21 10:17:42
Som med alla andra flygbolag mao, löjlig kommentar!
|
|
återstår
Skrivet av Flygare, 2021-05-21 09:21:09
att se om det här blir verklighet. Det enda man kan vara säker på mht Norwegian , är att man inte kan vara säker på nånting...
|
|