Skriv ut  

Nu exploderar konkurrensen på norsk inrikes

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 maj 2021
Norge har den överlägset största inrikesmarknaden i Norden. Nu återvänder Wizz med full kraft med ambition att på allvar utmana SAS och Norwegian. Och i bakgrunden väntar Flyr på att starta flygningarna. Det kan leda till ett priskrig på biljetterna.

När Ryanair nyligen meddelade att de tar steget in på den svenska inrikesmarknaden väckte det en viss uppståndelse. Plötsligt hårdnar konkurrensen med allt fler flygbolag som vill vara med när efterfrågan sakta växer, även om Ryanair bara startar på två städer och Norwegian väljer att inte ge sig in i konkurrensen på storstäderna. Trots det är konkurrensen på den svenska marknaden betydligt mildare än i Norge. Där har inrikestrafiken av tradition varit betydande och länge var den en av SAS stora intäktskällor. Genom åren var Braathens den andra stora aktören på de tyngre linjerna med sporadiska och kortlivade utmanare som bland andra Color Air innan Norwegian dök upp. På det mindre så kallade kortbanenätet med tunna linjer längs kusterna har Widerøe utmanats ett stort antal gånger men alltid klarat sig vidare. Hittills i år, till och med april månad har 2 285 000 passagerare flugit inrikes i Norge, vilket kan jämföras med knappt 600 000 på Swedavia tio flygplatser. 

Nu är det dock på de stora linjerna i Norge som konkurrensen är på väg att bli knivskarp. I och med att den norska regeringen släpper på en rad coronarestriktioner och inte längre avråder från resor i landet, laddar flygbolagen upp. I dagarna meddelade Wizz Air att de återvänder till norsk inrikes med full kapacitet och målsättningen att tredubbla kapaciteten.

- Norge har varit närmast hermetiskt tillslutet sedan vi öppnade våra inrikesrutter hösten 2020. Med återöppningen får fler människor möjlighet att använda sig av Wizz Airs erbjudanden för första gången, säger Andras Rado, kommunikationschef på Wizz Air i en kommentar. 
I det kommande flygprogrammet räknar Wizz med att flyga från Oslo till tio destinationer men också fem linjer på tvären från Tromsö och Trondheim. Totalt 15 rutter på 11 städer. Mot det står SAS som idag har trafik på 17 destinationer i Norge och Norwegian med 14 destinationer. Lägg till nystartade Flyr som redan i första skedet – trafikstarten är planerad till slutet av juni – har sju destinationer på flygprogrammet och det kommer att bli trångt på en rad av linjerna ut från Oslo. Alla fyra flygbolagen räknar med trafik på flera av de tyngsta linjerna i sina flygprogram vilket innebär att det flera gånger dagligen kommer att flyga två Boeing 737 och två Airbus A320 till bland annat Tromsö, Narvik, Trondheim, Stavanger och Bergen. Men också en mindre flygplats som Kirkenes som innan pandemin hade 258 000 inrikespassagerare kommer att ha SAS, Wizz och Norwegian och på sikt också Flyr. Det är samma nivå på passageraantalet som Kiruna hade 2019 men som inte lockade fyra flygbolag att konkurrera. 

Analytiker i Norge spår nu att den hårdnande konkurrensen kan ge ett priskrig på biljetterna. Wizz Air lanserade redan vid inträdet förra året biljetter för runt 200 kronor och en del tror på introduktionspriser på en tiondel (!) av det. I dagsläget har Norwegian priser på ner till 329 kronor på vissa avgångar medan SAS bara undantagsvis kryper under 600 kronor. Flyr har ännu inte startat biljettförsäljningen men tidigare uppgifter talar om cirka 600 kronor per enkelväg.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lämnar
Skrivet av GVR, 2021-05-29 20:39:30
Wizzair har precis annonserat att dom lämnar norsk inrikes. Det vänder snabbt.
Anmäl inlägget
Flyg i skandinavien
Skrivet av thomas, 2021-05-25 23:13:46
Alla de här operatörerna går med förlust
Ingen kan vinna detta, hotellen börjar konka i Sverige, blir konkurser även i flygbranschen som har mycket högre driftskostnader.
Anmäl inlägget
Ta bort flygskatten
Skrivet av Ek, 2021-05-25 21:47:58
Samma priser hade vi haft i Sverige utan flygskatten.
Anmäl inlägget
val
Skrivet av ERC, 2021-05-25 21:35:47
Man väljer den för 600:- och flyger med piloter som genomgått en gedigen screening för att få sin anställning.
Anmäl inlägget
Magplask för Flyr och SAS
Skrivet av flyg, 2021-05-25 11:13:43
200:- jämfört med 600:-
Vad väljer man?
Anmäl inlägget
Skattepengar
Skrivet av Ehrmantrout , 2021-05-25 10:37:09
Dom 2 staterna lär snart få lov att pytsa in mer pengar i SAS ! 12 miljarder till !
Anmäl inlägget
Blodigt
Skrivet av Gh, 2021-05-25 09:58:56
Oj vem har mest miljarder i kassan?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev