Skriv ut  

Framtidsvision: En pilot på flightdeck

Flygnyheter, Redaktionen, den 18 juni 2021
I takt med att automatiseringen av flygningarna ökar, minskar behovet av två piloter. Det är utgångspunkten för ett projekt som undersöker möjligheten att flyga långlinjer med bara en pilot på flightdeck.

Det callas ”Reduced Crew Long Haul” och är ett projekt som än en gång tar upp frågan om det går att enbart ha en pilot i cockpit. Hittills har det i första hand handlat om kort och mellandistans där bland andra Ryanair drivit tanken på enbart en pilot. I dagsläget medger regelverket en pilot vid kommersiella flygningar med max nio passagerare ombord. 

Men nu har Airbus och Cathay Pacific gått ett steg vidare och undersöker om det är genomförbart också långlinjeflygningar.

Fullt så dramatiskt som att det i framtiden är en ensam pilot ansvarig under hela flygningen är det inte. Däremot ska testerna utröna om det gå att reducera dagens krav på tre eller fyra piloter ombord på det riktigt långa flygningarna till två. Tanken är att en pilot ansvarar medan den andra vilar och sedan byter av enligt ett rullande schema. Vid start och landning ska dock båda vara i tjänst.

Från Airbus sida är målsättningen att långlinjemaskinen A350 ska bli certifierad för att flygas av en pilot när flygplanet är uppe på marschhöjd. Just A350 har valts ut av Qantas för att flyga Kangaroo Route, den klassiska linjen mellan Sydney och London nonstop vilket innebär flygtider på 18 till 20 timmar. Även Boeings Dreamliner klarar flygningar i närheten av de tiderna men enligt experter som nyhetsbyrån Reuters intervjuat, ligger Airbus ett steg före när det gäller utvecklingen av den automatik som krävs med en pilot på flightdeck. Att Cathay Pacific deltar i utvecklingen beror bland annat på att en stor del av trafiken är just långlinjetrafik mellan Asien och USA och Europa.

- Att vi samarbetar med Airbus i utvecklingen av en möjlig reducering av antalet besättningsmedlemmar innebär inte på något sätt att vi har ambition på att bli launch customer av tekniken, skrev flygbolaget nyligen i ett pressmeddelande.
Hela frågan är känslig och ifrågasätts bland annat från pilothåll som pekar på säkerhetsaspekten. En framtida certifiering av ett system med en pilot på flightdeck kommer också att kräva godkännanden av ICAO, EASA och en rad nationella flygmyndigheter.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Läs hela artikeln pls
Skrivet av Peter, 2021-06-21 10:09:07
Tanken är att man ska kunna reducera långlinjer från 3-4 piloter ner till 2.Det ska alltid finnas 2 piloter i cockpit under start och landning men sedan under Cruise ska man kunna turas om att sova. Händer något så blir man 2 igen.
Anmäl inlägget
Inte Airbus fel
Skrivet av @Jay, 2021-06-20 14:14:10
Däremot AFs fel och pilotkulturen på AFs fel. En”Kapten” som prioriterar att sova 20 minuter tidigare före flygplanets säkerhet säger väl det mesta.
Anmäl inlägget
svar till Nej
Skrivet av Flydog, 2021-06-18 22:18:05
AF-kraschen som berodde på pilotfel. Bättre utbildning så funkar det med färre ombord.
Anmäl inlägget
Inga problem
Skrivet av Gro, 2021-06-18 20:50:39
I Metro i Köpenhamn finns noll förare i styrhytten. Här kommer det att finnas en person plus att det finns möjlighet för en extrautbildad purser att sitta vid spakarna och ta emot instruktioner om allt går fel. Hur stor är sannolikheten att piloten avlider samtidigt som alla andra möjligheter att styra flygplanet från marken slagits ut? Sannolikheten för ett simpelt eller medvetet pilotfel är mycket större. Tänk bara på Germanwings, Malaysian mfl andra typer av pilotfel eller utslagna piloter.
Anmäl inlägget
till Jay
Skrivet av zeke, 2021-06-18 15:03:02
Verkade ju kanske inte som att antalet i cockpit lyckades förhindra den olyckan. However det tar nog långtid innan allmänheten är övertygad om att en pilot räcker samt är dt värt 200 kr i lägre biljettpris typ.... ?
Anmäl inlägget
Teknik för teknikens skull...
Skrivet av Charles Chef&HRExpert, 2021-06-18 11:34:55
Vad blir skillnaden i biljettpris...? Kan det verkligen göra så stor skillnad?!
Anmäl inlägget
Nej
Skrivet av Jay, 2021-06-18 10:00:57
Självklart ska det inte implementeras, och här blir fack, resenärer och politiker viktiga i motståndet. Airbus som dessutom har AF-kraschen utanför Brasilien på sin "meritförteckning".
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev