Skriv ut  

Darrig ekonomisk start för Flyr

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 augusti 2021
Förlust första halvåret, som dock bara gällde en dags flygverksamhet. Nu tar norska Flyr nästa steg och börjar flyga utrikestrafik.

Nya norska flygbolaget Flyr är först ut med halvårsrapporten bland de skandinaviska flygbolagen. Nu är det en något rumphuggen halvårsrapport eftersom den gäller fram till 30 juni i år, samma dag som de första flygningarna lyfte från Gardermoen i Oslo. Siffrorna gäller alltså bara en dags verksamhet med sammantaget fyra flygningar och en kabinfaktor på cirka 50 procent. Det ger en total inkomst från flygverksamheten på 250 000 norska kronor vilket ska ställas mot en förlust för det första halvåret på 87,4 miljoner. Å andra sidan är kassan stabil, 514 miljoner kronor. 

- Startkostnaderna ligger i linje med våra förväntningar. De ger Flyr en solid finansiell grund och en bra positionering för ett fortsatt växande enligt den uttalade strategin med en lönsam och kostnadseffektiv tillväxt baserad på efterfrågan, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.
Det gångna halvåret har i första hand ägnats åt att få hela organisationen på plats, administrativt såväl som tekniskt och att säkra AOC och andra nödvändiga tillstånd. Allt för att komma igång med flygningarna.

- Om vi ser till de återkopplingar som vi får från kunder och kollegor under sommaren så är vi på rätt spår. Det sporrar oss till fortsatt arbete, säger vd:n Tone Wikström i ett uttalande.
 
Redan på lördag tar Flyr nästa steg i utvecklingen då de första utrikesflygningarna startar. Det är Alicante, Malaga och Nice som då aktiveras i flygprogrammet, samtliga avgångar från Oslo. Det kräver i sin tur att flygplansflottan byggs ut från de tre B737-800 som flyger idag. En fjärde maskin ska därför fasas in under tredje kvartalet och ytterligare upp till fyra flygplan innan året är slut. Just nu haltar dock kapaciteten i flottan och Flyr har därför hyrt in en B737-400 från de likaledes nya, danska flygbolaget Airseven. De ersätts av allt att döma av Air Baltic i väntan på att den fjärde egna maskinen ska vara på plats. Över huvud taget är det en ambitiös tillväxt som väntar flygplansflottan: Åtta maskiner under 2021 byggs på till 18 under 2022 och 28 flygplan under 2023. 



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Pekar inte finger...
Skrivet av ABC@Bjorn, 2021-08-23 14:20:20
Men gud, inte har jag påstått att förseningar som inte överensstämmer med planering är Flyrs fel, lika lite som jag påstår det i fallet med Norwegian! Förseningar är ALLTID någon annans fel. Att flygföretaget planerat utifrån bästa möjliga resultat är helt naturligt och fel kan i princip aldrig uppstå. Defakto så naturligt att EU satte stopp för glädjeplaneringar för många år sedan i form av böter som ska betalas till resenärer. Men somliga lär sig aldrig..
Anmäl inlägget
Tar jeg feil,
Skrivet av pf, 2021-08-23 10:16:39
eller er det kinesiske penger som finansierer SAS sine A-320 Neo's ?
Anmäl inlägget
Kapasitet
Skrivet av Bjørn, 2021-08-23 09:05:51
Grunnen til at Flyr leide inn et fly, var at det 3. flyet til Flyr ikke ble levert til avtalt tid. Ikke noe med dårlig planlegging. Ikke Flyr sin feil. Nå må enkelte svensker roe ned retorikken i sine innlegg. Kom i det minste med sannheten og fakta.
Anmäl inlägget
mye tullprat
Skrivet av Bjørn, 2021-08-23 09:01:17
Lenge siden kineserene hadde stort å si i Norwegian. Og angående Flyr. Regnskapet var helt etter forventningene, da dette "underskuddet" var penger brukt for å starte opp selskapet. Regnskapet er blant annet grunnet hvor lenge Flyr har flydd, lite knyttet opp til selve flydriften.
Anmäl inlägget
Kinesiska Norwegian
Skrivet av Riber, 2021-08-23 06:44:43
Vi får se hur mycket intresse det finns att stödja Norwegian som Kina tagit kontroll över.

Just saying
Anmäl inlägget
kabinfaktor
Skrivet av @pf, 2021-08-22 14:37:48
är inte allt, att sälja massor med biljetter med förlust, som t.ex. Norwegian brukar göra, är väl ingen framgång. Bolag behöver tjäna pengar på riktigt, inte bara hålla cash flow..
Anmäl inlägget
Går bra för Norwegian??
Skrivet av Leif D, 2021-08-22 11:32:46
@pf. Att det skulle "gå bra" för Norwegian är bara nys. Vänta bara tills du läst deras kvartalsrapport 31 augusti. Du kommer att förstå.....
Anmäl inlägget
Ja,
Skrivet av sv pf, 2021-08-22 00:28:04
det går ju bra för Norwegian......Säkert också för Flyr......
Frågan är vad de norska "Siviløkonomerna" kan.
Anmäl inlägget
Siviløkonomen i meg
Skrivet av pf, 2021-08-21 10:00:54
kan pluttifikasjon om lønnsomhet ja.
Men "fy fabian" det kan bli kul for oss pax en periode.
Og, selv om det er pandemi, jeg tror grunnlaget er helt anderledes her i Norge, enn i flere andre land, særlig innenriks.
Anmäl inlägget
Det här är ju inte ens seriöst tänkt från början
Skrivet av thomas, 2021-08-20 20:03:38
Dessutom att flyga för några hundringar Nkr inrikes Norge är helt enkelt inte hållbart.
Anmäl inlägget
Mest muskler
Skrivet av Hepp, 2021-08-20 17:13:21
Ngn måste ge sig I Norge frågan om det blir Norwegian eller Flyr? mest ekonomiska muskler vinner.
Anmäl inlägget
Fler
Skrivet av sv pf, 2021-08-20 17:10:09
plan - mera fasta kostnader. Vilket de flesta förstår.
Anmäl inlägget
Tre flygplan är två...
Skrivet av ABC, 2021-08-20 13:53:15
Den egna flottan ska byggas ut från de tre flygplan som flyger idag...
Men bolaget flyger bara med LN-FGA och LN-FGB.
Anmäl inlägget
till pf.
Skrivet av zeke, 2021-08-20 13:29:52
70 procent lär inte räcka långt för att få någon lönsamhet i detta blivande konkursprojekt.
Dömt å misslyckas.
Det funkar inte å ha 3 bolag som flyger samma destinationer inrikes med det passagerare underlag som finns.
Anmäl inlägget
70 prosent
Skrivet av pf, 2021-08-20 10:09:33
kabinfaktor i sommer, det er bra i en pandemitid.

Etterhvert flere fly å fordele de faste kostnader og oppstartskostnadene på.
Tar innenrikstrafikken Norge seg opp, er Flyr et velkomment tilskudd
Anmäl inlägget
Lite tidigt att inte klara av trafiken själva…
Skrivet av ABC, 2021-08-20 09:49:09
Precis som när de jobbade hos Norwegian klarar flygbolagets ledning inte av att anpassa produktion efter planering och tvingas redan hyra in kapacitet. Helt otroligt.
Anmäl inlägget
Ekonomin
Skrivet av thomas, 2021-08-20 09:26:50
Problemet är snarare fler flyg med låg kabinfaktor och låga biljettpriser då ökar kvadratiskt förlusterna.
Oavsett 84 miljoner i förlust är mycket pengar var har de gått? Ledningen som snabbt berikar sig lite Norwegian stuket?
innan pengarna är slut.
400 miljoner bränns ganska snabbt, sas bränner en miljard i månaden av skattebetalares pengar.
Anmäl inlägget
Missvisande rubrik
Skrivet av Luvström, 2021-08-20 08:56:09
Av allt att döma verkar det gå rätt bra för Flyr. Detta är helt i linje med förväntningarna, och att jämföra ett halvårs utgifter med en dags intäkter är ju inte rimligt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev