Skriv ut  

Norge kan återta ägande i SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 13 september 2021
Två statliga delägare eller tre? Nu finns signaler om att Norge kan vara på väg att åter bli delägare i SAS. I alla fall om de norska socialdemokraterna vinner valet i Norge idag.

SAS
SAS
 
Den norska staten sålde sina sista aktier i SAS sommaren 2018. I och med att Norge då släppte 37,8 miljoner aktier, motsvarande 9,88 procent av ägandet, så övergick SAS från att vara ett helskandinaviskt flygbolag till att vara ett flygbolag i huvudsak ägt av två länder, Sverige och Danmark. 

Sedan dess har Norge hållit sig på armlängds avstånd från SAS och sa bland annat blankt nej till att vara med och stötta ekonomiskt förra året när pandemin kopplade järngreppet om flygbranschen. En liten hand sträcktes trots allt ut i och med att norska staten utfärdade lånegarantier till SAS, samtidigt som Norwegian fick ett konkret kassatillskott för att bibehålla konkurrensen på den norska flygmarknaden. 

Men nu kan en omsvängning i inställning till det skandinaviska flygbolaget vara på gång. I dag är det val till Stortinget i Norge och mycket pekar på att det blir ett regimskifte, där Arbeiderpartiet, de norska socialdemokraterna, tar över makten. De har av allt att döma en annan syn på SAS än den borgerliga koalition som styrt Norge de senaste åren. Redan innan valet har Sverre Myrli, företrädare för Arbeiderpartiet, i sken av de senaste dystra siffrorna som presenterades i veckan, gått ut och sagt att det är ”mycket, mycket viktigt att SAS klarar sig” och pekat på att SAS är det enda nätverksbolag som finns i landet. Vilket trots allt är en förskönande omskrivning för hur branschen i Norge ser ut med Norwegian på väg upp på fötter och nystartade Flyr som bygger vidare på att växande linjenät.

Det är åsikter som i och för sig har fått en del mothugg i Norge men visar ändå på en vilja att åter se över relationerna till SAS. Framför allt pekar Sverre Myrli på vad han menar har varit en passiv norsk hållning, trots intensiva påstötningar från de svenska och danska regeringarna.

- Jag tycker absolut att den norska staten ska undersöka om Norge ska ha ett starkare engagemang i SAS. Om det är tal om ägarskap eller ekonomiskt stöd är lite för tidigt att säga. Men vi borde ha varit öppna för att diskutera med svenskarna och danskarna när påstötningarna kom i fjol. Det viktigaste är att ha ett starkt SAS, säger han till dn.no.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Jasså
Skrivet av pf, 2021-09-16 16:49:07
SAS ville, privatisert, ha vært historie under den store krisen i 2013. De ble reddet fordi de var statlig eiet.

Om de hadde overlevd da, tror du SAS ville ha overlevd første delen av pandemien ? Jeg tror neppe statene ville ha spyttet ut penger til et privat selskap, og de private eiere ville neppe hatt kapitalen tilgjengelig.
Anmäl inlägget
Statligt ägande
Skrivet av Jasså, 2021-09-15 08:37:28
är aldrig något positivt. Om SAS hade privatiserats helt på 90 talet som JC ville, då hade bolaget varit betydligt mer välmående idag. Finnair som finska staten är majotitetsägare i. Klarar sig inte utan konstgjort andning från staten. Bolaget behövs inte, måste konklusionen vara.
SAS har många nöjda norska kunder och många norska anställda. Om Norska staten köper SAS aktier, bör danska och svenska staten sälja motsvarande antal aktier. SAS behöver inte en större andel statligt ägande, tvärtom
Anmäl inlägget
Finnair
Skrivet av Harry, 2021-09-14 18:04:06
Kul att Finnair nämns apropå statligt ägande. Finnair är betydligt mera statsägt än SAS. Men då är det bra, eller?
Anmäl inlägget
Har
Skrivet av sv thomas, 2021-09-14 17:29:19
du ändrats i grunden, med tanke på dina tidigare inlägg om statligt ägande?
Anmäl inlägget
Det blir regjeringsskifte i Norge,
Skrivet av pf, 2021-09-14 14:04:18
det er klart etter valget.

Så får vi se om det blir flertall for igjen å kjøpe seg inn i SAS. Mulig at da vil vår regjering kreve noe i gjengjeld tilbake fra SAS.
Anmäl inlägget
pf
Skrivet av Marvin Caglar, 2021-09-14 12:00:01
Nej jag tror inte SAS klarar sig utan Norge.
Anmäl inlägget
Marvin Caglar
Skrivet av pf, 2021-09-14 11:01:49
du må se dette den andre veien, klarer SAS seg uten Norge ?
Norge er SAS's største marked !
Anmäl inlägget
GÖP
Skrivet av Marvin Caglar, 2021-09-14 09:59:58
Inte tror jag att norrmännen längre är så intresserade av SK. De visar att de kan mycket väl på egna ben. SAS är historia.
Anmäl inlägget
Flyget har förändrats i grunden
Skrivet av thomas, 2021-09-14 03:06:34
Statligt ägande behöver inte vara negativt
Se bara på LKAB, ägandet och vem är egalt
det är kapital uthållningskapaciteten från ägarna på kort och lång sikt som är avgörande och naturligtvis att Gullans kaffe serveras på alla flighter och över tid.
Anmäl inlägget
FO,
Skrivet av pf, 2021-09-13 19:41:37
det er valg i Norge i dag, en annen regjering, et annet parlament kan ha andre meninger. Norge har aldri jaget WIZZ, de la ned innenriks og flyr fremdeles fra utenriks destinasjoner til norske flyplasser, og tilbake.
Anmäl inlägget
Dubbelmoral
Skrivet av FO, 2021-09-13 16:00:05
Norge har precis "sparkat" ut Wizzair från landet, så frågan är hur Norrmännen nu ställer sig till SAIL/Midsize och olika underleverantörer med baser i lågkostnadsländer utan kollektivavtal.
Anmäl inlägget
Aldri!
Skrivet av Jens, 2021-09-13 15:02:42
Det kommer aldri til å skje. Den norske stat, er ferdige med SAS.
Anmäl inlägget
Wallenberg har inte lämnat SAS
Skrivet av Sv thomas, 2021-09-13 13:44:15
Wallenberg Investments 3.42% av SAS aktier 2021-08-31
Anmäl inlägget
Statligt ägande?
Skrivet av sv thomas, 2021-09-13 10:38:29
Lite svårt att hänga med i ditt tänk. Ena stunden är statligt ägande av ondo. Nu är det utmärkt med statligt ägande. Vad är det du vill?

Att blanda in ett sunt Finnair med SAS, är galenskap.
De kommer att klara sig galant.
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&AktieExpert, 2021-09-13 09:35:39
Bra start på veckan, vilken drömsatsning... ett stabilt företag som satsar framåt, ser över och sänker sina kostnader kontinuerligt, bra priser , generöst nätverk och gratis nybryggt K.

Anmäl inlägget
Nordiska SAS undra om inte Finnair ska med
Skrivet av thomas, 2021-09-13 08:57:02
Det verkar som Wallenbergarna har lämnat SAS Norska staten skulle vara en utmärkt ersättare, bara oljefonds resurserna, hela Scandinavien ligger off.
Det är helt nödvändigt med ett stabilt nätverksbolag som opererar över hela den marknaden, Gullan får ta fram sitt sur-pulverkaffe och konkurrera.
Anmäl inlägget
KÖP??
Skrivet av SAS SAIL, 2021-09-13 08:39:46
Jag tycker förslaget är mycket bra! Då är det hög tid att Norge, Sverige och Danmark ser över det som håller på att hända i SAS, att nya skatteflykter i form av nybygget av plattformar som SAIL, Midsize mm. Att staterna omedelbart tar kontroll säkrar skandinaviska arbetstillfällen så som det har varit. Att all uppsagd personal får tillbaka sina jobb enligt dom avtal som gäller kollektivt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev