Skriv ut  

Norskt fack hotar sluta flyga med SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 oktober 2021
Vi använder vår konsumentmakt. Det menar ett av de största facken i Norge som inte längre vill ha SAS som rekommenderat flygbolag för tjänsteresor om inte SAS och piloterna startar samtal om framtiden.

Protesterna mot hur SAS just nu hanterar omställningen inom flygbolaget och konsekvenserna för den personal som sagts upp under pandemin ökar. Nyligen har tidigare anställda demonstrerat utanför Stortinget i Oslo för att markera för politikerna vad de menar pågår just nu.

Nu har de protesterna även spridit sig i och med att Fagförbundet, det största facket inom norska LO, meddelat att de överväger att ”slå upp” samarbetet med SAS när det gäller tjänsteresor. Det rapporterar norska media. I normala fall, innan pandemin, köper Fagförbundet flygresor för cirka 12 miljoner per år och eftersom SAS är den rekommenderade leverantören hamnar cirka 75 procent av beställningarna där. 

Förbundsledningen vill dock inte kalla det en bojkott av SAS, menar Mette Nord, ordförande i Fagforbundet.

- Vi har sett SAS som pålitliga när det gäller anställningsförhållanden. Om de nu tänker bli som andra flygbolag, så är det inte tal om en bojkott, men vi ser heller ingen anledning att vara lojala mot ett sällskap som bryter mot de värdena, säger hon till E24.no
De värden som förbundet hänvisar till är bland annat den återanställningsrätt som de menar gäller för alla de som har sagts upp under pandemin, bland annat de cirka 200 norska piloterna. Det ska alltså inte vara möjligt att anställa nya medarbetare i de två nya dotterbolagen Link och Connect, utan att första ha ställt frågan till de som friställdes under pandemin, enligt Fagforbundet. 

- Vi slår upp samarbetet med SAS om de inte kommer piloterna till mötes. Då använder vi vår konsumentmakt och har ingen anledning att välja dem före andra flygbolag, fortsätter Mette Nord. 

Det är ett utspel som SAS uppenbarligen tagit på allvar och nu kallat till ett möte med piloterna i Norge för ett samtal om ”framtidens SAS”. 



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det er nå flere norske fack,
Skrivet av pf, 2021-10-26 23:28:11
som truer med ikke lenger å reise med SAS. Bl.a innen olje og industri. Som jeg har skrevet to ganger allerede i denne tråd, dette kan gå mot en større aksjon mot SAS. Et SAS som allerede har et stort omdømmetap i Norge. Og, jeg gjentar, enten man vil høre det eller ikke, Norge ER SAS's viktige marked.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av @pf, 2021-10-25 19:33:27
bör såklart lyssna på kunderna, men det där norska facket är knappast representativt för den norska kund basen.
Dessutom är ju inte Norwegian bättre när det gäller anställning på bemanningsbolag…
Anmäl inlägget
Dersom ikke innsender pf
Skrivet av Nordman, 2021-10-25 17:06:03
forstår er svenska.
Anmäl inlägget
Dersom ikke innsender Trøtt
Skrivet av pf, 2021-10-25 11:34:27
ennå forstår at det er en sammenheng med de signalene norsk arbeidsliv sender mot det å anvende SAS for reiser, sp tror jeg han bør legge seg til å sove igjen.
Og jeg repeterer, uten et solid resultat på det norske markedet, vil SAS komme ennå lengre ut å kjøre, enn det tydeligvis er. Vi har gode konkurrenter til SAS. Det skal ikke mange pax per flygning til, for at den går til ikke-lønnsomt. Alternativ finnes, i Norwegian, et Flyr som blir sterkerendag for dag, samt de utenlandske.

Anmäl inlägget
pf
Skrivet av Trött, 2021-10-25 10:28:44
Nej det är inte min inställning. Att norge är en stor marknad, det vet vi. Men ditt barnsliga tjat är löjligt. Nej, jag är inte för trött att förstå.
Men du verkar att vara närmast utmattad, med dina ständiga upprepningar. Typisk norsk patriotism. Din slutsatser om mig är som vanligt uppåt väggarna.
Anmäl inlägget
pf
Skrivet av LV, 2021-10-23 16:31:26
SAS bryr sig nog inte så mycket om, vad en norsk fackförening stönar om. Ännu ett verklighetsfrånvänt försök, från en fackförening som vill styra bolag. Pinsamt!
Anmäl inlägget
Sv. pf
Skrivet av Viking, 2021-10-23 12:05:08
Ja, Norge är fortfarande SAS största marknad. Det finns många trogna och nöjda norska kunder till SAS. Och det tackar man för.
Bara för att ett verklighetsfrånvänd fackförbund i Norge hotar med att inte ha SAS som prioriterat bolag, kommer inte Normännen att sluta flyga med SAS.
Norwegians flygande personal jobbarför ett Norwegian ägd bemannings bolag, btw.
Hur det är med Flyr och Wiederöe vet inte jag.
Anmäl inlägget
Trøtt
Skrivet av pf, 2021-10-23 11:23:51
mener du det er uvesentlig, eller at det er et annet marked.
Dette er viktig for SAS, skulle markedet "svikte", men det er vel du for "trøtt" til å forstå, for jeg mistenker at du er en av de som "skiter" i SAS's inkomster, selv om du er connected til SAS. "SAS kan jo bare gå til staten for å få penger", er det din innstilling ?
Anmäl inlägget
Clara,
Skrivet av pf, 2021-10-23 10:39:54
12 mill er ikke mye, men en generell oppfordrings i Norge, om ikke fly SAS, er en stor utfordring. En "fatwa" mot SAS kan koste langt langt mer. SAS har allerede et stort omdømmeproblem i Norge, og her er det alternativer. Som sagt Norge ER SAS's største marked !
Anmäl inlägget
Glöm Norwegian
Skrivet av Trött, 2021-10-23 10:32:54
Det är ett sabla tjat, om att norge är SAS största marknad. Tröttsamt med detta barnsliga tjat.
Väx upp!
Anmäl inlägget
Clara,
Skrivet av pf, 2021-10-23 10:32:11
12 mill er ikke mye, men en generell oppfordrings i Norge, om ikke fly SAS, er en stor utfordring. En "fatwa" mot SAS kan koste langt langt mer. SAS har allerede et stort omdømmeproblem i Norge, og her er det alternativer. Som sagt Norge ER SAS's største marked !
Anmäl inlägget
Hoppas SAS viker sig inte…
Skrivet av EBD, 2021-10-23 10:06:29
Det är en klurig fråga, men norrmännen gjorde inga uppoffringar vid senaste besparingspaket på SAS istället fick gav deras svenska och danska kollegor ge uppoffringar. Dessa 200 piloter tror att en anställning på SAS är en garanti till pensionsåldern på något konstigt sätt. De har glömt helt och hållet verkligheten vi lever i.
Jag verkligen önskar att SAS ledningen vågar stå upp och inte vika för några hundra gråtande norrmän som inte få sin vilja genom.
Anmäl inlägget
Musen som röt
Skrivet av Clara, 2021-10-22 20:36:42
12 miljoner norska kronor per år (i värsta fall) i minskad försäljning (inkl skatter och avgifter) är en droppe i havet. Varför skulle SAS säga nej till miljardbesparingar pga detta?
Anmäl inlägget
Kom i håg Wizz,
Skrivet av pf, 2021-10-22 13:12:39
Norge ER SAS's største marked, enten man tycks om det eller inte, svensker......og som en Qantas-kapten sa på 90-tallet på en innenriksflyging jeg tok i Australia "we know you had a choice this morning, many thanks for flying us in Qantas". Vi norrmenn har alternativ, det kan bli mange som veljer vekk SAS etterhvert !
Anmäl inlägget
Tråkigt
Skrivet av Gullan Purser&FackExpert, 2021-10-22 11:18:42
Det vore vettigare om fackrepresentanterna valde det mest prisvärda alternativet , bästa tidtabellen och vad som ingår tex kaffe. Medlemmarna vill nog inte betala för dyrare biljetter och sämre tidtabell och andra extrautgifter som tillkommer.
Anmäl inlägget
Löjligt
Skrivet av Acke, 2021-10-22 10:42:45
Det är inte facken som stry flygbranschen utan konkurrenterna. SAS är säkert berett att ändra sin syn om facken är villiga att deras medlemmar betalar för de extra kostnader SAS har för att man inte kan konkurrens anpassa sin kostym!
Anmäl inlägget
@Viking
Skrivet av Hoho, 2021-10-22 10:09:51
Nu tror jag inte de syftar på Norwegian, Wideroe eller Flyr utan snarare WizzAir, RyanAir och andra bolag som behandlar sin personal tvivelaktigt och är emot facklig organisering.
Anmäl inlägget
Gamla tider
Skrivet av Viking, 2021-10-22 09:57:29
Poängen här som kommer från det norska fackförbundet,” Om SAS tänker bli som andra flygbolag, ser vi ingen anledning att vara lojala”
Verkligen….
Hur tillbakablickande och verklighetsfrånvänd kan ett fackförbund vara.
Tror man att SAS nån sorts statligt sysselsättnings projekt…
Det blir svårt för det där norska facket att hitta någon att flyga med i framtiden.
Anmäl inlägget
...
Skrivet av Pax, 2021-10-22 09:41:11
Fler lär följa. Om man öppet går ut för att krossa ett fack lär man få många fack m.fl. emot sig. Med all dålig PR och konsumeter som väljer andra flygbolag ser detta grepp redan nu ut att bli ett kostsamt fiasko för SAS.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev