Skriv ut  

Norse Atlantic kan tvingas byta flygplats

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 november 2021
Inga slots på Gatwick. Det är ett streck i räkningen för norska Norse Atlantic. Alternativet kan bli att lägga de nya flyglinjerna på Stansted istället.

Norse Atlantic betraktas allmänt som det flygbolag som ska ta upp den affärsidé om långlinjer till lågpris som Norwegian lämnat efter sig. Det finns också en rad likheter de två flygbolagen emellan, inte minst det faktum att flertalet av de Boeing 787 som ingår i flottan tidigare flög för Norwegian. Dessutom är delar av personalen densamma och ambitionen att använda Gatwick som bas i Storbritannien vid sidan av Oslo och Paris. 

Men på den sistnämnda punkten kan det komma att bli problem.
Norse Atlantic ansökte om 5 445 slottider på Gatwick nästa sommar, när trafiken enligt planerna ska komma igång, men fick inte en enda. Varför, är oklart. Gatwick är visserligen en hårt trafikerad flygplats men har i dagsläget bara en långlinje. Det är JetBlue som sedan i augusti i år flyger en A321LR till JFK i New York. Om det är konkurrensförhållandet två flygbolag med närmast identiskt upplägg sinsemellan som är orsaken är alltså inte klarlagt. JetBlue å sin sida fick 552 av 650 begärda slots på Gatwick i tillägg till de redan befintliga och de ska av allt att döma användas till att öppna en andra linje över Atlanten, från Boston. En annan orsak till trängseln på Gatwick kan vara de planer som British Airways har att på att starta ett eget lågkostnadsbolag vilket kommer att kräva en stor mängd start- och landningstider.

Blir det fortsatt stopp på Gatwick kan det bli fråga om att Norse Atlantic istället väljer att flyga från Stansted. Flygplatsen är Ryanairs stora bas i England med Jet2 som det andra största flygbolaget och har i princip ingen långlinjetrafik. År 2018 invigde Emirates en linje till Dubai som efter stopp under pandemin ska återstartas nästa sommar. Tidigare har även funnits linjer till bland annat Dakar och Mumbai. Om Norse Atlantic lägger långlinjetrafiken där, nyligen fick man beviljat samtliga 2 227 begärda slottar, blir det alltså två lågkostnadsbolag med ambition att växa på den interkontinentala marknaden över Atlanten. 

Om det är en fördel eller nackdel att tvingas välja bort Gatwick är osäkert. Stansted räknas som en av de fem flygplatserna inom Londonområdet där även Luton och Southend ingår. De hittills fåordiga kommentarerna från Norse pekar på att ledningen där fortsatt hoppas på Gatwick men håller öppet för Stansted.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Brexit
Skrivet av Andreas, 2021-12-02 21:07:14
Storbritannien är inte längre med i EU/EEA. EU-bolag får därför inte flyga mellan Storbritannien och USA längre. Före Brexit skyndade sig EU-bolag att starta brittiska AOC (Ryanair, Aer Lingus m.fl.) för att kunna räknas som brittiska. Kan verkligen ett norskägt bolag få ett brittiskt AOC nu efter Brexit?
Anmäl inlägget
Bara en långlinje...
Skrivet av ABC, 2021-11-30 21:55:43
"Gatwick är visserligen en hårt trafikerad flygplats men har i dagsläget bara en långlinje"

Va??

Idag 30 November har man följande avgångar:
08:05 Boa Vista TUI
11:00 Toronto WestJet
11:05 Cancun British Airways
11:15 St Lucia TUI
11:25 Antigua British Airways
11:40 Toronto Air Transat
12:00 JFK Jetblue (den "enda")
13:40 Barbados British Airways
14:55 Bermuda British Airways
16:55 JFK British Airways

Det var lite fler än en även om det är tisdag..
Anmäl inlägget
Norse
Skrivet av Mr €, 2021-11-30 16:46:20
Då Norska staten är ur SAS borde Norse kunna bli Norsk "Flag carrier" och få direktrutter till Asien över Ryssland samt kunna flyga Norrmän till Malaga mellan interkontflygningar typ "South America Far East"
Anmäl inlägget
Skrik högre, du hörs inte…
Skrivet av ABC@pf, 2021-11-30 13:35:59
Jag tror inte Norse kommer flyga alls, och kommer de i luften är det nog på norskt vis slut på pengar tämligen omgående. Därav nobben från Gatwick..

Det är förmodligen ingen större merit att ha Norse ägare och ledning bakom sig när man förhandlar. Man undrar lite snällt om Norse får parkera vid terminalen på Stansted eller om de får ställa sig mellan FedEx och någon fraktmaskin från Ryssland?
Anmäl inlägget
ABC,
Skrivet av pf, 2021-11-29 19:28:07
det er nok eterspørselsen etter slots på LGW, og IKKE med Norwegian å gjøre, at Norse foreløpig ikke får slots der.
Å trekke inn Luton, London City og Southend viser hvor lite ABC vet om luftfart. Norse vil anvende B-787, baner på de tre nevnte er neppe godkjent for denne fltypen for trafikk til/fra USA. Det burde ABC ha sjekket før skrivelse.
Anmäl inlägget
Sex större flygplatser i London..
Skrivet av ABC, 2021-11-29 16:17:15
LHR, LGW, STN, LTN, LCY och SEN.

Lägst status är det utan tvekan att flyga på Stansted. Det finns nog inga fördelar alls förutom att det är lätt att få slots. Att Norse inte får slots på Gatwick är väl en direkt följd av Norwegians misslyckande. Att ge slots till f.d. förlorare är inte ekonomiskt motiverat.

Emirates närvaro på STN är endast motiverat av närheten till Cambridge som har många välbärgade utländska studenter.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev