I veckan kunde Norwegian redovisa novembersiffror som visade att trots ett tapp på 200 000 passagerare låg flygbolaget kvar på över en miljon resenärer förra månaden. Samma sak gäller för SAS som också de nu presenterat verksamheten för november månad. Däremot är tappet inte lika dramatiskt, 1 327 000 är 67 000 färre resenärer jämfört med oktober månad. Men det innebär samtidigt att tillväxtkurvan som pekat uppåt under hela året nu planat ut.
- Vi har sett en gradvis ökning av efterfrågan under de senaste månaderna i takt med att reserestriktioner har hävts. Efterfrågan och biljettförsäljningen har stabiliserats inför vintern, som generellt sett är en mindre aktiv reseperiod. Med de nya versioner av covid-19-viruset som sprids över världen, är framtiden fortsatt oviss. När vi går in i vintersäsongen måste vi fortsätta vara flexibla när det gäller vår kapacitet, för att kunna möta efterfrågan från Skandinaviens resenärer”, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.
Den något minskade passagerartillströmningen syns också i beläggningen ombord: Kabinfaktorn sjönk och stannade på 61 procent om även chartertrafiken räknas in.
SAS är dock fortsatt det största flygbolaget i Norden när de tre stora flygbolagen redovisat sina siffror. Finnair kunde visa upp en rejäl uppgång under november, 12, 8 procent och räknade in 487 000 passagerare total i hela flygprogrammet. Den stora merparten 339 000 har flugit i Europa vilket innebär att långlinjerna ännu för en tynande tillvaro hos det finska flygbolaget: 21 000 passagerare till Asien och 15 100 till USA.
Icelandair har ännu inte redovisat trafiken för november.