Skriv ut  

BRA först i världen med 100 procent bioflygbränsle

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 juni 2022
Enbart bioflygbränsle och det i båda motorerna. Det är första gången det sker i en kommersiell flygning och ett steg vidare mot BRA’s vision om netto-noll.

BRA har sedan förra året ett nära samarbete med flygplanstillverkaren ATR och bränsleleverantören Neste, allt med ambitionen att redan 2030 vara Netto-noll, alltså noll procents klimatpåverkan senast 2030.

- Det är 20 år före det år som IATA satt upp och mig veterligen finns inget annat flygbolag med en sånt ambitiöst klimatmål, säger Maria Fiskerud, hållbarhetschef på BRA till Flygtorget. 

Redan för två år sedan genomförde BRA en flygning mellan Halmstad och Bromma där det var lastat 50 procent bioflygbränsle ombord. Det var ett första steg där flygbolaget samtidigt utlovade att inom en snar framtid flyga med 100 procent biobränsle ombord.
Det är nu gjort.

Igår flög en ATR-72 i BRA’s färger sträckan mellan Malmö och Bromma med 100 procent bioflygbränsle i båda motorerna. Det är första gången någonsin som en sådan flygning genomföras kommersiellt. 

- Under de senaste månaderna har vi genomfört en rad lyckade flygningar med biobränsle i en motor. Därför är det särskilt glädjande att vi genomfört den första kommersiella testflygningen med 100 procent biobränsle i båda motorerna idag. Flygning representerar en verklig milstolpe för hela branschen, eftersom den visar att tekniken fungerar och kan införas snabbt av fler inom vår bransch för att skynda på omställningen till ett flyg med nollutsläpp, säger Stefano Bortoli, vd för ATR.

Den fransk-italienska flygplanstillverkaren utvecklar just nu nästa generation ATR-maskiner, Evo, en ny hybrid-elektrisk modell. Flygplanet ska utrustas med hybridteknologi och drivas på 100 % hållbart flygbränsle. ATR Evo beräknas vara i luften 2030.
Om den maskinen på sikt ska ingå i flygplansflottan hos BRA återstår att se. Flygbolaget har även ett nära samarbete med Heart Aerospace i Göteborg och ska enligt planerna ta den helelektriska HS-19 i trafik så snart som den är certifierad för passagerartrafik. Det minskar inte värdet av gårdagens lyckade flygning.

- Vi påbörjade vårt hållbarhetsarbete långt före något annat flygbolag och har länge varit det ledande regionala flygbolaget i Sverige. Dagens flygning bevisar att 100 procent biobränsle är det snabbaste och mest effektiva sättet att redan idag minska utsläppet från flyget och snabba på utvecklingen mot den svenska flygbranschens mål med fossilfritt inrikesflyg 2030, säger Per G Braathen, ordförande för BRA. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Härligt
Skrivet av Morten , 2022-06-26 00:52:57
BRA är ett föredöme!
Anmäl inlägget
Roligt!
Skrivet av Positiv, 2022-06-24 14:49:21
Kul att höra! Sverige ligger verkligen i framkant gällande sådana här initiativ. Jag flyger gärna med BRA!
Anmäl inlägget
En avgasbluff, eller?
Skrivet av Bengt M, 2022-06-23 13:00:51
När jag en gång i tiden eldade med olja rök det ur skorstenen. När jag nu eldar biobränsle ryker det ur skorstenen.
Vad är det som nu kommer ut i luften bakom en BRA-maskin?...det kan väl inte vara Co2, eller?
Anmäl inlägget
Klimatkrisen är en bluff
Skrivet av Vattenkvarnen, 2022-06-23 00:17:42
Varför låter man som flygbolag denna klimathysterin få vatten på sin kvarn istället för att fösöka tysta ner den? Det är så befängt att man blir mörkrädd..
Anmäl inlägget
Heja!
Skrivet av Tim, 2022-06-22 18:20:29
Fantastiskt kul! Synd bara att denna nyhet inte fått uppmärksamhet i den allmänna median
Anmäl inlägget
Verklighetsfrånvänt..
Skrivet av ABC, 2022-06-22 10:30:21
Bara för att den så kallade "klimatrörelsen" gapar högst och kväver alla kritiker betyder inte att alla håller med dem, tvärtom. Att BRA väljer att tävla med Vattenfall om vem som ska ha mest klimatångest känns enbart tondövt. I dagsläget vore det betydligt mer uppdaterat att garantera att man inte flyger på ryskt bränsle.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev