Skriv ut  

Boeings leveranser halverades i juli

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 augusti 2022
Boeing hade en ganska medioker julimånad med endast 26 levererade plan och 126 nettoordrar. Konkurrenten Airbus levererade 46 plan och fick över 400 beställningar under samma period

Boeings flygplansleveranser sjönk till den lägsta på fem månader med 26 levererade flygplan i juli, hälften så många som i juni. Orsaken uppges vara globala leveranskedjor och förberedelser inför att återuppta leveranserna av 787 Dreamliner.

Juli månads leveranser bestod av 23 737 MAX och tre widebody-plan. Antalet leveranser bör öka rejält framöver då 787 Dreamliner återigen kan börja levereras efter ett års lång avstängning på grund av produktionsproblem. Den amerikanska regeringen godkände på måndagen den första leveransen av 787 sedan maj 2021.

De 26 levererade flygplanen fördelades enligt följande: Danmarks A/S Maersk Aviation Holdings tog emot ett 767-300 fraktflygplan, Kinas CES Leasing Corporation tog emot ett 777 fraktflygplan och FedEx Express tog emot ett 767-300 fraktflygplan. Av de återstående leveranserna i juli tog 777 Partners, Air Canada, Ethiopian Airlines, Korean Air, Singapore Airlines, Irlands SMBC Aviation Capital, Storbritanniens TUI Travel och United Airlines alla en enda 737 MAX.

Air Lease Corporation, Bain Capital, Dubai Aerospace Enterprise, GOL Linhas Aereas, Kinas ICBC Leasing och Lion Air tog alla emot två 737 MAX, medan Southwest Airlines fick tre MAX.

Siffrorna för juli visar att alla flygplansleverantörer har problem med sina leveranser på grund av brist på råvaror och en orolig global situation.  

Boeings julibeställningar bestod nästan uteslutande av 737 MAX; hundratjugosju (eller 97,6 %) av de 130 bruttoorder som togs emot i juli gällde MAX. Air Canada beställde två 777 fraktfartyg och FedEx ett. Värt att notera är att inga kunder beställde widebody-passagerarflygplan i juli. Samma trend gällde för Airbus som främst fick beställningar på A320neo och A321neo flygplan framför större widebody-flygplan.

Boeings storsäljande order för juli gjordes i mitten av månaden under Farnborough Air Show när Delta Air Lines registrerade sig för 100 MAX.

Boeing har dessutom sålt totalt 5 206 jetplan som fortfarande väntar på leverans under de kommande åren, eller 4 370 efter justeringar för flygplan som sannolikt inte kommer att levereras.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tråkigt
Skrivet av Anarkist, 2022-08-10 17:20:53
att det har blivit som det har,för det som engång i tiden var världens ledande flygproducent.
Så är det absolut inte längre.
Frågan är om Boeing koncernen avvecklar sin commercial airplanes division. Inga nya flygplan verkar utvecklas, B737 Max kan inte konkurrera med A320 neo familjen.
Man kan kanske hoppas att Boeings trafikflygs produktion avyttras till någon som vill satsa på flygproduktion. Det vill Boeing tydligen inte.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev