Skriv ut  

Airbus: leveranser och ordrar november

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 december 2022
Airbus registrerade 29 beställningar och levererade 68 flygplan i november. Samtidigt ger man upp målet att leverera 700 flygplan i år, siffrorna pekar i stället mot 630 levererade kommersiella flygplan 2022.

Airbus har meddelat att det sannolikt inte kommer att nå sitt mål för leverans av kommersiella flygplan 2022. Tillverkaren hade hoppats kunna leverera 700 kommersiella flygplan i år, men siffran har minskat med cirka 70 flygplan.

Den senaste statistiken visar att Airbus i november levererade 68 kommersiella flygplan till 40 olika flygbolagskunder. Det innebär att det totala antalet levererade flygplan hittills i år är 565 plan till 70 kunder. Airbus pekar på den "komplexa driftsmiljön" som orsaken till att målet inte kommer att nås.

I november levererade Airbus 28 A320neo, sex A220-300, 25 A321neo, en A330-20, en A330-800, två A330-900, och fem A350-900. En Airbus A220-300 gick till Air France. Lufthansa fick en Airbus A321neo och både Iberia och Delta Air Lines tog emot en Airbus A350-900 vardera. Iberia har nu 14 A350, var och en med plats för totalt 348 passagerare i en treklassig konfiguration.

Hittills i år har Airbus levererat 485 narrowbodies (A220 och A320), 28 A330, och 50 A350.

Bland novembers 29 ordrar kom sex Airbus A220-300 från Croatia Airlines. En stor order kom också från British Airways: fyra Airbus A320neo och två Airbus A321neo. IAG-flygbolaget Aer Lingus beställde två Airbus A320neo.

Airbus meddelade också att de har sänkt produktionstakten för A320-familjen. Planen var att leverera 75 A320 per månad, men detta mål har nu sänkts till 65 per månad under de kommande två åren. Det kan jämföras med konkurrenten Boeing som levererar i genomsnitt 31 Boeing 737 MAX per månad, deras narrowbody-motsvarighet.

Airbus förutspår att efterfrågan på passagerartrafik kommer att växa årligen med 3,6 % under de kommande 20 åren. Det innebär en efterfrågan på 39 490 nya passagerar- och fraktflygplan under de kommande 20 åren

Endast 20 % av den nuvarande flygplansflottan är den senaste generationens bränsleeffektiva flygplan. Byte av äldre flygplan är ett av de enklaste sätten att minska koldioxidutsläppen inom flygsektorn.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev