Fraktdrönare
Trollhättan-Vänersborgs flygplats återfick passagerartrafiken till Bromma i mars förra året, efter två års pandemi-stopp. Nu flyger Västflyg dussinet avgångar till Bromma varje vecka samtidigt som flygplatsen också ingår i den nya, utökade skaran beredskapsflygplatser. I och med det så är flygplatsen öppen större delen av dygnet vilket underlättar för fraktverksamheten som ökat dramatiskt.
- Efter de två första dagarna denna vecka har vi hanterat fler fraktflyg samtidigt än vad vi har gjort tidigare sedan vår fraktverksamhet tog fart. Den totala vikten dessa två dagar uppgår till runt 20 ton, konstaterar flygplatsen på sin hemsida.
Det är frakttrafik i den mindre skalan, ATR- och Saab 340-maskiner som trafikerar Trollhättan-Vänersborg från bland annat Ungern, Tjeckien och Polen.
Nu har flygplatsen också signerat en avsiktsförklaring med det brittisk-bulgariska företaget Dronamics, som nyligen blev det första drönarföretagen att få licens för flyg i Europa och har bland annat avtal med DHL om att flyga frakt kortare sträckor.
Ambitionen är att drönarna ska sättas in i den ökande frakttrafiken till flygplatsen och ut till kunder i det industritäta Västra Götaland.
- Avtalet innebär ytterligare ett steg i flygplatsens utveckling. Just fraktflyg är något som har ökat mycket sista tiden.
Dronamics flyger obemannade fjärrstyrda lastdrönare, kallas The Black Swan, som kan lyfta en vikt upp emot 350 kg och flyga en sträcka upp till 2500 km. Drönarfrakten kommer ske med låga utsläpp eftersom The Black Swan producerar upp till 60% lägre utsläpp än andra typer av transporter och kommer att drivas på syntetiska bränslen och vätgaslösningar i framtiden.
I dagsläget testar Dronamics förutsättningarna för att använda The Black Swan i fraktverksamhet. Men redan under 2024 ska drönarfrakten vara igång på flygplatsen, enligt planerna. Sedan tidigare är även Örebros flygplats med i samarbetet med Dronamics.