Företaget skyllde den oväntade förlusten på "onormala produktionskostnader" eftersom de försökte både leverera den återstående eftersläpningen av 737 Max och öka leveranserna av 787 Dreamliners.
Dessutom var Boeing tvungen att betala ut ett ospecificerat ersättningsbelopp till 787 kunder vars leveranser försenades med ungefär ett år.
Boeing har bara rapporterat två lönsamma kvartal under de nästan fyra åren sedan flygstoppet av 737 MAX. Efter två olyckor groundades flygplanet i 20 månader, vilket följdes av pandemin. Hundratals flygplansbeställningar annullerades och Boeing drabbades av stora förluster.
Ändå har branschen visat tecken på att ta fart, och analytiker förutspådde en vinst för Boeing. Boeing levererade 152 flygplan under kvartalet, en ökning med 54 % från förra året. Men trots positiva tecken gjorde Boeing en rejäl förlust.
Boeings problem under fjärde kvartalet är knutna till de svåra åren sedan 737 MAX-krisen.
För det första har Boeing haft hundratals flygplan lagrade. Även fast 737 MAX inte kunde levereras under flygstoppet så fortsatte Boeing att bygga dem. För det andra kunde 787 Dreamliner inte levereras p.g.a. kvalitetsproblem. En stor del av Boeings onormala produktionskostnader förra kvartalet var ett resultat av att man måste omarbeta både Max- och Dreamliner, sa VD Dave Calhoun i en intervju på CNBC.
Över 4500 flygplan finns för närvarande i Boeings orderbok, värderat till 404 miljarder dollar. Boeing meddelar att de tänker leverera 450 737 MAX-flygplan under det kommande året, samt cirka 70-80 widebody-flygplan. 737-programmet har redan börjat öka på produktionssidan och ligger för närvarande på cirka 31 per månad. Boeing räknar med att detta kommer att öka till cirka 50 per månad 2025-2026.