Skriv ut  

SAS eller leasingbolaget – vem äger flygplanet?

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 mars 2023
En av SAS A350-900, SE-RSA, har hamnat mitt i en kamp mellan SAS och det leasingbolag som äger maskinen. Frågan är vem som egentligen äger flygplanet och dragkampen blir allt häftigare.

En mulen decemberdag 2019 kunde SAS visa upp den nya långlinjemaskinen A350-900 för första gången, dessutom målad i den nya designen. Det var en tillställning som lockade stora skaror bransch- och mediafolk till Kastrup för att vara med om presentationen som leddes av SAS dåvarande vd Rickard Gustafson. Maskinen som stod på plattan var SE-RSA, den första A350-900 som fasats in i flottan. Då i december 2019 var Covid-19 fortfarande ett par månader avlägset och framtidstron orubbad.

Idag är situationen en helt annat. Pandemin har tvingat en rad flygbolag på knä och SAS genomgår just nu en kamp för att överleva och i den processen har just SE-RSA hamnat i fokus, det rapporterar dn.no som är först med nyheten.

Bakgrunden till konflikten är det faktum att SAS om drygt en vecka drar igång sommarflygprogrammet som bland annat innehåller ett ökat antal långlinjeflygningar till USA och en serie flygningar till Tokyo över påsken, innan linjen dit gåt igång på allvar senare i sommar. Bokningsläget visar också på ett betydande intresse för långlinjerna som gör att SAS kan hamna i kapacitetsbrist eftersom flottan av långdistansmaskiner krympts som ett led i den pågående chapter 11-processen.

Det gör SE-RSA, som i dagsläget står oanvänd och parkerad på Kastrup till en bricka i spelet. Flygplanet har genomgått en så kallad sale-leaseback med ett japanskt fondsällskap som alltså äger maskinen som tidvis flugit under hala pandemin. SAS behöver dock maskinen och vill dock komma ur leasingsavtalet och har vänt sig till en japansk bank för att få till stånd en annan typ av finansiering. Men det har ägarna, fondsällskapet protesterat mot eftersom de vill hyra ut maskinen till ett annat flygbolag. De hävdar att SAS har genomfört nya avtal med den japanska banken som syftar till att kunna köpa tillbaka flygplanet till ett pris under marknadsvärdet. Detta trots att SAS så sent som i februari hävdade att flygplanet var överflödigt, alltså inte behövdes i långlinjeflottan. Men nu, inför starten av sommarprogrammet och den ökande efterfrågan, behövs alltså SE-RSA. 

Frågan är alltså vem som äger flygplanet, det japanska fondsällskapet, den japanska banken eller rent av SAS? DN.no, som alltså rapporterat om den allt mer inflammerade diskussionerna kring flygplanet, har sökt SAS för en kommentar, men utan att få några konkreta svar. 



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Startskott
Skrivet av Pilot, 2023-03-20 17:06:48
Detta är väl första steget där leasingbolagen inser att de kan få bättre betalt av andra operatörer. När power by the hour löper ut så är nog kärrorna veck!
Anmäl inlägget
Jorå
Skrivet av Jervejint, 2023-03-20 10:07:42
Så gåre när man köper på krita. SAS är värre än deltagarna i TV3s lyxfällan.
Anmäl inlägget
SAS "egna" flygplan pantsatta
Skrivet av reidun, 2023-03-20 09:23:10
De flygplan som SAS äger på papperet just nu är pantsatta för DIP-lånet till Apollo. Detsamma gäller motorer, fordringar mellan bolag inom koncernen, slottar på LHR samt hela Eurobonusprogrammet.
Om SAS misslyckas med att uppfylla kriterierna för andra utbetalningen av lånet pga av uteblivna avtal med kabinpersonalen riskerar det SAS framtid och panterna går till Apollo. Frågan om vem som äger SE-RSA är därför ganska ointressant.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&LeasingExpert, 2023-03-20 08:55:48
Vilken toppennyhet, bara inte vi får för höga hyror eller sitter fast i långa kontrakt, det är det som chapter 11 har hjälpt oss med att halvera hyrorna. Bra jobbat , ni som jobbar med detta, vi i kabinen kämpar på med servicen !
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev