SAS fortsatt ett skandinaviskt flygbolag efter chapter 11?
Publicerad den 24 mars 2023Kommentarer
Det behövs inte så många i administrationen för 14st intercontplan. Det är 1 plan mindre än Maersk Air Cargo. Då SAS köper nästan allt blir det en liten administration med helst Erik Thun som VD (ex. Golden Air numera bla. ägare Täby Air Maint)
Mr E Håller med. Det borde stå klart för alla att
dessa eviga miljard förluster inte håller, det måste skäras nej sågas ner med motorsågen bort alla överdrifter och onödigt.
Bara administrationen och högsta ledningen ner från 200 milj till max 20, och dessa proportioner rakt över hela bolaget SAS.
ner med hyror fasta kostnader bort med överpersonal och onödig excess administration
Mr Euro. Det verkar som om du hoppas på en sammanslagning med Norse. De har 40-50 % beläggning på sina långlinjeroch då kan SAS med sina 60 % (högst) vara ett lyft för ett sammanslaget bolag. Frågan är om förlusten då stiger till 1,5 miljarder i månaden istället för dagens 900 miljoner?
Inte så omöjligt att driva ett nyss SAS med 14 plan (4 A350, 7 A330 och 3 A321). Historiskt har SAS flugit mellan 11-16 intercont. plan. Bara att flytta in administrationen i gamla huvudkontoret på Bromma, ett våningsplan räcker.
Måste vara tungt att vara pilot i SAS gamla konsortium. Enda chansen att få stanna efter sommaren är först och främst en fråga om SAS finns kvar och om bolaget finns kvar är det bara att skyndsamt söka sig till SAS Connect eller SAS Link. Ett nytt börsnoterat bolag kommer att byggas med dessa två bemanningsbolag som bas för flygpersonal. Endast nödvändig administration och försäljning kommer att finnas i själva moderbolaget. SGH kommer att upplösas.
Konsortiet SAS kunde lösas upp och endast Intercont med sina flygplan och besättningar bli kvar som SAS. De andra delarna få sina egna ägare. Tanken med SAS var att vart land i Skandinavien var för litet för interkont flygningar och SAS skapades för detta. Att sedan suga in de nationella bolagen i SAS visade sig vara ett misstag. Gör om, Gör rätt.
är skandinaviskt.
LH kommer inte vara intresserade man har tydligt vist senare åren att man hellre konkurrerar bort ett ofattbart ineffektivt och komplekst SAS än slänger pengar i eländet
skattebetalarna kunde fått ut annat som fler sjuksköterskor skolbyggnader betala av statsskulden etc etc.
SAS tillskotten utan nån nytta alls för någon inte heller för flygbolaget
Verkar vara samma vansinne som 70 talets varvskris där miljarder kördes in i en på förhand dödfödd verksamhet.
Är det inte den ena i bortförklaringar är det det andra. Dags att stoppa vansinnet, i varje fall Sverige har stoppat upp skatteslöseriet.
chapter 12 advokaterna en halv miljard, luncher för 800 sek? va
“Doobido” vilken inkompetent kommentar
som vanligt alltid skylla på nån annan,
det är patetiskt, det är styrelsen ledningen som är helt ansvariga de som driver bolaget ingen annan.
Vadå att staten skulle vara ansvarig de har naivt öst in miljarder efter miljarder utan att ha få fått nån utdelning alls eller nån resultat förbättring överhuvudtaget, det oändliga svarta hålet bara fylls på
Varför inte googla SAS worst in class.
En opartisk granskning av hur bedrövligt SAS hanterats av sina ägare, bl a svenska staten.
Nu, många år senare är det ganska lätt att konstatera att ägarna svikit sitt uppdrag och sitt ansvar.
Skribenten Brynielsson verkar leva kvar i en drömvärld och tror/hoppas på ett “uppköp” från Lufthansa. Just nu är det enda värdet i SAS för en “uppköpare” varumärket SAS. SAS har pantsatt alla egenägda flygplan, motorer, slottar på Heathrow samt hela Eurobonusprogrammet som tilfaller Appllo vid en konkurs. Det finns inga andra värden kvar i SAS. Aktieägarna tror på jultomten och kommer oundvikligen att förlora 3 miljarder. Livsstilsökande flygpersonal får i bästa fall nya jobb hos andra bolag.
SAS är ett riktigt sorgebarn. De flesta bolagen börjar generera pengar igen efter Pandemin men inte SAS.
Att man varit så passiva och inte tagit tag i sina problem utan istället slagits mot sin egna personal är anmärkningsvärt och svagt ledarskap.
i Norge, viser en tilbakevendende ukjennskap om norsk luftfart hos skribent. Norwegian må da ha 40-50 ekstra fly, inkl til/fra Norge. Det er paradokset, at vår etterspörsel etter flyreiser (pre-pandemi) gjör at vi trenger SAS. WF er et nisjeselskap, som pr i dag har veldig få overlappinger med SAS.
Bra skrivet Har själv för två år sen föreslagit Abu Dhabi Invests authority att köpa upp SAS och integrerar med de båda UAE bolagen och få ett “strong hold” här uppe, integrera tidtabeller och erbjuda marknaden ett enormt dest. utbud utöver all cargo som kan köras i systemet.
Norska oljefonden ligger på drygt 10.000 miljarder, Abu Dhab invest 100.000 miljarder.
SAS bör ha en strategisk partner inte bara vem som helst
Inte så enkelt för en utländsk ägare då SAS i Asien fortfarande har värdefulla slot’ar förhandlade fram i bilaterala avtal som kräver skandinaviskt ägande.
Toppennyheter att allt går åt rätt håll, om vi betalar av 1 miljard per år , tar det 53 år att bli skuldfria. Det här skall vi klara. Vi i kabinen kämpar på.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten