Heart Aerospace
Det är de kort regionala flyglinjerna som i ett första skede ska kunna flygas med eldrivna flygplan. I Sverige har det bland annat talats om Bromma – Visby tillsammans med en rad kortare linjer längre norrut. Det kan också öppna möjligheten att flyga på tvären i Sverige, istället för som idag när merparten av flygtrafiken går i nord-sydlig riktning och tvärtom. Nu har Åland, med liknande förutsättningar som Gotland, inlett ett samarbete med Heart Aerospace för att utveckla möjligheterna att införa eldriven flygtrafik till och från ögruppen.
I dagsläget har flygplatsen i Mariehamn trafik till Arlanda som flygs av Amapola, en sträcka på 150 kilometer och till Åbo och Helsingfors där Finnair står för flygningarna på cirka 300 kilometer. Alla de tre destinationerna ligger inom ramen för räckvidden hos ES-30, Hearts regionala elhybridmaskin, den nya, större maskinen som presenterades i september med 30 stolar ombord och har kapacitet att flyga 200 kilometer uteslutande på el och 400 kilometer med hybriddrift. Minskas antalet passagerare ombord till 25 ökar räckvidden till 800 kilometer.
- Överenskommelsen är ett tydligt steg framåt i utvecklingen av ES-30 och ger oss möjlighet att stötta arbetet på utsläppsfri flygtrafik från Åland, säger Simon Newitt, chief commercial officer på Heart Aerospace.
Åland har i dagsläget ett växande antal invånare som nu passerat 30 000 och kan även visa på cirka 2 800 företag vilket ställer krav på goda flygförbindelser vid sidan av färjetrafiken. Åren innan pandemin hade flygplatsen i Mariehamn runt 60 000 årliga passagerare, en siffra som inte har återkommit än. Förra året flög 26 600 personer till ögruppen.
- Vi är ett ösamhälle och flygförbindelser är viktiga för tillgängligheten och lika viktig är miljön. Därför är bullerfri, elektriska flygningar med noll utsläpp mycket intressant, säger Ålands handelsminister Fredrik Karlström.
Enligt planerna ska den första den första ES-30 börja flyga i kommersiell trafik under 2028.