SAS möblerar om flottan

Publicerad den 9 juni 2023
Kommentarer
Åldrande A321 försvinner ut. Antalet E195 ökar. SAS förändrar just nu flottan och närmar sig en nivå där hälften av maskinerna ligger i dotterföretag eller hos underleverantörer.
SAS Link ökar från sju till tio E195, genom att ta in ytterligare tre från Air Europa Express. Därmed bör de sista Boeing 737-700 nu vara på väg att lämna flottan. Embraermaskinerna ger flottan en mindre föryngring av flottan som i snitt är drygt 15 år eller 2,5 yngre än de B737-700 som varit kvar längre än ursprungligen tänkt. 
Bytet innebär också en förändring av kapaciteten: 141 stolar i 737:orna ersätts med 114 ombord i E195, vilket i sin tur gör E195 till ett mindre ekonomiskt charterplan. Sammantaget ersätter de faktiskt lika många CRJ-900 som 737. 
SAS närmar sig nu att 50 procent av flottan ligger hos dotterbolag eller långsiktiga wet-leaseaktörer. På Air Europa, där E195:orna flugits av Aeronova, ersätts typen av begagnade Boeing 737-800.
Den 26 maj lämnade ännu en A321 SAS-flottan. Det var OY-KBB “Hjörulf Viking”, med 21,5 år på nacken som flögs Oslo-Reykjavik-Bangor i USA. Det är samma resa som tre tidigare A321 i SAS, men de fortsatte till Tampa i Florida och ska där byggas om till P2F-modell för annan operatör. OY-KBB däremot fortsatte, efter besättningsvila, till Marana Air Park, en plats som brukar vara slutstationen för ett flygplan. Trots det anger en del uppgifter att även denna maskin ska byggas om för frakt, även om kön för ombyggnad är årslång. SAS har nu tre äldre A321 kvar i drift, liksom tre nya för långdistans. SAS Connect får under sommaren sin 26:e Airbus A320Neo och tio till kan vara på gång. SAS Link har signerat för tre nya, totalt tio Embraer 195.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Flygkonsult
2023-06-11 23:23

Leasingbolag är inga flygbolag.
Det är finansbolag som endast hanterar leasing av flygplan.
Så blanda inte ihop externa operatörer med begreppet leasing.
Funkar på samma sätt som att ett företag leasar en flotta av bilar.
Inget nytt!

Wetlease/ACMI är däremot att man har inhyrt flygplan med besättning.

thomas
2023-06-11 11:52

SAS vilka möjligheter nu
Använd det starka varumärket I att bygga värdens största bokningsmotor som bypassar meta sök IATAs BSP och alla gdser.
Istället använder AIs enorma möjligheter,
går att bygga stort snabbt, bli ett Google i flygbolags nischen. Ta chansen nu bli först i detta.

thomas
2023-06-11 11:35

Pf ja det är operatören som det står bredvid dörren
“operated by” som betalar alla trafik avgifter fuel etc, och dessa kan de fakturera vidare till SAS. Sas behöver inte konka bara ta in underleverantörer.
Bookings vd tjänar en halv miljard per år de har inte ett enda flygplan i drift.

Fundersam
2023-06-10 20:41

Trodde faktiskt att SAS hade förstått fördelen med att ha en enhetlig flotta men det var tydligen en kortvarig insikt. Here we go again!!

pf
2023-06-10 16:31

operatören, jfr carrier code, vil nok bli avkrevd f.eks luftfartsavgifter forbundet med en flight. SK-flight, SAS avkreves.

thomas
2023-06-10 13:51

Flygbolag startar hela tiden trots små utsikter att lyckas, att starta från 0 med att bygga upp ett varumärke fylla planen etc är en nästan en omöjlig uppgift.
Att starta och ha en kund måste vara drömscenariot, då är mycket risker borta
SAS flyger halva sin produktion med externa operatörer varför inte hela?
Varumärket i sig är värt mycket och väl inarbetat, kör så här SAS, vem bryr sig i vilken flygstol Du sitter bara man kommer fram till sin dest

thomas
2023-06-10 13:25

Finns många ex på hur extremt lönsamt att ligga på nätet, ex har bookings vd en lön på en halv miljard. VÄRRE ÄN HELA SAS LEDNINGEN
Varumärket SAS kan även köpa in sig på fasta alotments och sälja vidare sen inhyrd kapacitet med sinn flagga på ocj en liten skylt vid dörren “operarated by”
Eller SL och upphandlat.

Sören
2023-06-10 11:28

De resterande 3 A321`or kommer fasas ut nu i juni. Blir bra att bli av med gamla flygplan och fokusera mer på 320NEO.

Niklas E
2023-06-10 08:02

Hur många CRJ och ATR ska flygas för SAS i framtiden?

Pilot
2023-06-09 15:33

Ansökningarna haglar in till SAS Link… *s*

thomas
2023-06-09 11:35

Det här är nog framtiden
Att bara vara ett varumärke och bygga det starkt, ungefär som bokningsmotorer på nätet, (de har ingen flygpersonal eller några flygplan eller fuel räkningar) sen ta in anbud andra får flyga själva produktionen.
Inga strejker inga fack inget ansvar.
Undra om inte detta snart blir en verklighet för SAS, eller snarare den enda utvägen om bolaget ska leva kvar.
Lufthansa har redan konstaterat att det går i den riktningen i sina bransch framtids studier.

Flygkonsult
2023-06-09 09:24

Håller med sign.Wallenbom.
Dessutom är SAS inte ensam om att inte äga ”sina” flygplan.
De flesta flygbolagen inkl. även Lufthansa har flera av ”sina” flygplan leasade från leasingbolag som är specialister på just att leasa ut flygplan.
Inget nytt alltså!

Flygkonsult
2023-06-09 09:24

Håller med sign.Wallenbom.
Dessutom är SAS inte ensam om att inte äga ”sina” flygplan.
De flesta flygbolagen inkl. även Lufthansa har flera av ”sina” flygplan leasade från leasingbolag som är specialister på just att leasa ut flygplan.
Inget nytt alltså!

Wallenbom
2023-06-09 08:23

Artikelförfattareen har missat att alla förut ägda flygplan och motorer numera ligger som pant för DIP-lånen från Apollo Global MAnagement.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten