SAS möblerar om flottan
Publicerad den 9 juni 2023Kommentarer
Leasingbolag är inga flygbolag.
Det är finansbolag som endast hanterar leasing av flygplan.
Så blanda inte ihop externa operatörer med begreppet leasing.
Funkar på samma sätt som att ett företag leasar en flotta av bilar.
Inget nytt!
Wetlease/ACMI är däremot att man har inhyrt flygplan med besättning.
SAS vilka möjligheter nu
Använd det starka varumärket I att bygga värdens största bokningsmotor som bypassar meta sök IATAs BSP och alla gdser.
Istället använder AIs enorma möjligheter,
går att bygga stort snabbt, bli ett Google i flygbolags nischen. Ta chansen nu bli först i detta.
Pf ja det är operatören som det står bredvid dörren
“operated by” som betalar alla trafik avgifter fuel etc, och dessa kan de fakturera vidare till SAS. Sas behöver inte konka bara ta in underleverantörer.
Bookings vd tjänar en halv miljard per år de har inte ett enda flygplan i drift.
Trodde faktiskt att SAS hade förstått fördelen med att ha en enhetlig flotta men det var tydligen en kortvarig insikt. Here we go again!!
operatören, jfr carrier code, vil nok bli avkrevd f.eks luftfartsavgifter forbundet med en flight. SK-flight, SAS avkreves.
Flygbolag startar hela tiden trots små utsikter att lyckas, att starta från 0 med att bygga upp ett varumärke fylla planen etc är en nästan en omöjlig uppgift.
Att starta och ha en kund måste vara drömscenariot, då är mycket risker borta
SAS flyger halva sin produktion med externa operatörer varför inte hela?
Varumärket i sig är värt mycket och väl inarbetat, kör så här SAS, vem bryr sig i vilken flygstol Du sitter bara man kommer fram till sin dest
Finns många ex på hur extremt lönsamt att ligga på nätet, ex har bookings vd en lön på en halv miljard. VÄRRE ÄN HELA SAS LEDNINGEN
Varumärket SAS kan även köpa in sig på fasta alotments och sälja vidare sen inhyrd kapacitet med sinn flagga på ocj en liten skylt vid dörren “operarated by”
Eller SL och upphandlat.
De resterande 3 A321`or kommer fasas ut nu i juni. Blir bra att bli av med gamla flygplan och fokusera mer på 320NEO.
Hur många CRJ och ATR ska flygas för SAS i framtiden?
Ansökningarna haglar in till SAS Link… *s*
Det här är nog framtiden
Att bara vara ett varumärke och bygga det starkt, ungefär som bokningsmotorer på nätet, (de har ingen flygpersonal eller några flygplan eller fuel räkningar) sen ta in anbud andra får flyga själva produktionen.
Inga strejker inga fack inget ansvar.
Undra om inte detta snart blir en verklighet för SAS, eller snarare den enda utvägen om bolaget ska leva kvar.
Lufthansa har redan konstaterat att det går i den riktningen i sina bransch framtids studier.
Håller med sign.Wallenbom.
Dessutom är SAS inte ensam om att inte äga ”sina” flygplan.
De flesta flygbolagen inkl. även Lufthansa har flera av ”sina” flygplan leasade från leasingbolag som är specialister på just att leasa ut flygplan.
Inget nytt alltså!
Håller med sign.Wallenbom.
Dessutom är SAS inte ensam om att inte äga ”sina” flygplan.
De flesta flygbolagen inkl. även Lufthansa har flera av ”sina” flygplan leasade från leasingbolag som är specialister på just att leasa ut flygplan.
Inget nytt alltså!
Artikelförfattareen har missat att alla förut ägda flygplan och motorer numera ligger som pant för DIP-lånen från Apollo Global MAnagement.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten