Tidigare Air Leap-maskin på väg till Afrika

Publicerad den 6 december 2023
Kommentarer
Av det svenska flygbolaget Air Leap finns inte mycket kvar. En av de Saab 2000 som flög i Air Leaps färger får ny hemvist i Afrika. Och någon ny återkomst till flygbranschen räknar inte tidigare vd:n Jon Melkersson med.
Saab 2000

Saab 2000
 
När Air Leap gick in i rekonstruktion i januari 2022 spreds flottan på fem flygplan, ATR-72 och Saab för vinden. ATR-maskinen försvann till Storbritannien medan ett par Saab hamnade i Örebro hos Täby Air Maintenance som är specialiserade på att bygga om passagerarmaskiner, främst ATR och Saab, till fraktmaskiner. Ytterligare en maskin, SE-LOM, en Saab 2000 hade ingått i flottan som långtidshyrd från Air Lipican hamnade också hos TAM och ärkvar i passagerarversion och har nu målats i helt nya färger: FlyLi Mayotte. Av de hittills knapphändiga uppgifterna ska den baseras på ön Mayotte, en fransk besittning väster om Afrika och därifrån flyga regional trafik till Réunion och Madagaskar. Enligt vissa uppgifter ska den flygas på slovenska Air Lipicans AOC men historiskt sett har maskinen hört hemma hos bland andra svenska Thunbolagen.
Under rekonstruktionen och den slutliga konkursen för tio månader har tankarna funnits om en comback i någon form och den tidigare vd:n Jon Melkersson var tidigare övertygad om att Air Leap skulle upp i luften igen.
Sedan dess har flygmarknaden långsamt återhämtat sig efter pandemin, som i sig var orsaken till att Air Leap gick i konkurs efter att ha varit i princip det enda flygbolag som flög inrikes under den tunga perioden. En insats som tömde kassan hos flygbolaget. Men den svaga återhämtningen på inrikes, i november i år är det fortsatt 35 procent kvar för att nå upp till nivån för 2019, har gjort att Jon Melkersson idag är betydligt mer tveksam inför en återkomst.
– Luften har gått ur svenskt regionalflyg och övrigt svenskt inrikes har inte återhämtat sig efter pandemin. Över huvud taget är regionalflygmarknaden i Norden helt tom på pengar, säger Jon Melkersson till Flygtorget idag.
Fortsatt finns en del av de projekt för framtiden kvar som togs fram i samband med konkursen och rekonstruktionen. Men de är lagda på is inför det faktum att det kapital som krävs för att dra igång dem inte går att uppbringa i dagsläget.
– De tre huvudaktörerna, SAS, Norwegian och BRA dominerar inrikesmarknaden och då ser vi ändå att BRA har det tufft, så det är ingen framkomlig väg. Och vi vill knappast återgå till samma affärsidé som vi hade då.
Istället är en möjlig väg att ansluta sig till den ACMI-marknad som just nu växer kraftigt i hela Europa. Sverige har haft en tradition av starka charterflygbolag men det är en nisch som urholkats allt mer genom åren med konkursen i Novair som senaste exempel.
– Men jag är övertygad om att intresset för att resa på semester lever kvar och ökar. Det borde alltså finnas utrymme där, säger Jon Melkersson.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Manu
2023-12-07 21:36

Mayotte och de andra nämnda öarna ligger öster om Afrikas ”fastland”

se
2023-12-06 12:04

Tyvärr är det för dyrt att anställa personal i Sverige med dagens fria konkurrens inom EU är det många som hittar kryphål och vägar runt skatter och avgifter. Svenska bolag har väldigt svårt att konkurrera mot bolag från ÖstEuropa som har betydligt lägre utgifter för personal samt lägre skatter och avgifter.
Dagens svaga krona gör det svårare.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten