Featured article image

Nu får du fortsätta flyga efter 65

Publicerad den 28 november 2024
Kommentarer
- men bara om du blir argentinsk medborgare. Argentinas luftfartsmyndighet ANAC har tagit bort alla åldersbegränsningar för kommersiella piloter, under förutsättning att det fysiska och mentala hälsotillståndet blir godkänt. Pensionsåldern inom EASA och i USA är 65 år, så frågan är vad som händer om en äldre argentinsk pilot flyger internationellt?

Argentina har tagit bort åldersbegränsningen för kommersiella piloter som fram till nu har varit 60 för single pilot och 65 för multi pilot. Kvalifikationerna ska i stället avgöras på medicinsk bedömning och teknisk kunskap.
– Med framsteg inom medicin i allmänhet, och behovet av piloter för att möta den växande efterfrågan på flygmarknaden, är det nödvändigt att omvärdera åldersgränsen vid vilken innehavare av pilotcertifikat kan utöva sina funktioner, står det i det argentinska beslutet.

Administración Nacional de Aviación Civila, ANAC, hänvisar till branschens “växande efterfrågan”, medicinska framsteg och påtryckningar från flygbolag i landet. Enligt argentinsk media ska beslutet ha tagits efter att flera flygbolag begärt en höjning av åldersgränsen för enpilotsoperationer, men resultatet blev i stället att åldersgränserna togs bort helt. De nya reglerna verkar även gälla för piloter på internationella flygningar, men det är inte klart hur det kommer att överensstämma med andra länders regler.

ANAC försäkrar att borttagandet av restriktionerna inte äventyrar driftsäkerheten, förutsatt att piloterna uppfyller de fastställda medicinska och kompetenskraven. Bland orsakerna till beslutet ligger ”hänsyn till internationella trender och behovet av att anpassa reglerna till den nuvarande dynamiken i flygindustrin”.

Nu är frågan om större marknader som USA och EU kommer följa efter Argentinas beslut.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Harald
2024-12-01 07:18

Bra att ta bort gränsen. Dessutom att ha certifikat giltigt på livstid med ny LPC då du vill köra igång igen utan massa byråkrati.

Captain X
2024-11-28 21:18

Det där blir problem för piloter från Argentina. Dom kommer inte att tillåtas flyga kommersiellt inom EASA eller US luftrum.

ABC
2024-11-28 17:06

Lika lite som jag vill flyga med en 21 årig pilot vill jag ha en 69 åring vid spakarna. Med ett undantag, vid långa flygningar finns fler extra piloter ombord förutom de ordinarie. Normalt flyger de endast “på höjd” och aldrig vid start och landning. Jag har inget emot om dessa är äldre då det känns fullkomligt bortkastat att främst ha yngre förmågor på dessa “vak-pass”.

Gullan Purser&SeniorExpert
2024-11-28 11:46

Äntligen lättar man på reglerna, vi tjejer och mina stewards får ju flyga till vi är 69 år och det fungerar toppenbra, ju äldre och mer erfaren man är, desto bättre blir servicen, ett steg helt i rätt riktning.

Kapten
2024-11-28 10:55

Med tanke på hur arbetsbelastningen och villkor har försämrats senaste 20 åren är det helt fel väg att gå.
Inte en dag efter 65 .
Dags att följa arbetstidsreglerna i USA som är väsentligt mer restriktiva än inom EU. Då kanske man får leva lite längre efter pensioneringen.

Middle Boy
2024-11-28 10:38

Utan att prata den faktiska pensionsåldern utan åldern på en pilot så är nog 65 en ganska rimlig gräns. Ungefär 10% av den kognitiva förmågan är förlorad vid 65-70 års ålder.

Old Boy
2024-11-28 10:17

Inte mer än rätt! ????????

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten