Arlandas svaga utveckling dyrt för Sverige

Publicerad den 29 november 2024
Kommentarer
Arlanda presterar betydligt sämre än övriga nordiska flygplatser i att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik. Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige upp emot 300 miljarder kronor under de senaste tjugo åren. – För att främja svensk tillväxt och konkurrenskraft måste målet vara ett mer attraktivt Arlanda och en stärkt svensk flygtillgänglighet, säger Fredrik Kämpfe från Transportföretagen.

En rapport från Transportföretagen visar att underutnyttjandet av Stockholm-Arlanda flygplats har orsakat enorma samhällsekonomiska förluster för Sverige.
– Detta är en väckarklocka för Sverige. Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

I rapporten rankas Arlanda i bottenskiktet av Europas 50 största flygplatser i förmåga att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten. Om Arlanda hade utvecklats i nivå med övriga nordiska storflygplatser skulle flygplatsen 2023 ha hanterat 31 miljoner passagerare, 35 procent fler än det faktiska antalet.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.
– För att främja svensk tillväxt och konkurrenskraft måste målet vara ett mer attraktivt Arlanda och en stärkt svensk flygtillgänglighet, avslutar Fredrik Kämpfe.

Rapporten är framtagen av konsultföretaget WSP.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Nej
2024-12-03 21:52

Vi vill inte “lära oss” hur Arlanda fungerar. Det kan väl de anställda syssla med. Vi vill flyga enkelt och effektivt. Det kan man inte från ett kombinerat shoppincenter med en misskött flygplats.

T
2024-12-02 17:20

Lär er hur Arlanda fungerar så ser ni förhoppningsvis alla möjligheter som finns.

Avstånden är inte så långa. Många flygplatser har betydligt längre avstånd.

Att bara klaga visar bara på er okunskap!

olle
2024-12-02 12:22

Arlanda är en riktig flopp i sin nuvarande form. Kilometerlånga promenader och en hopplös infrastruktur runt flygplatsen.
Att ta sig till och från Arlanda är riktigt dåligt och dyrt. Parkering är dyrt och tidskrävande. Varför två bussbolag som trafikerar ARN-Sthlm C när pendeltåget finns.
Det är dumt på så många nivåer.

Taxi är tyvärr det enda som fungerar vettigt till Arlanda idag.

T
2024-12-01 16:24

Utan köpgettot dyrare avgifter för samtliga resenärer.

Affärerna betalar till flygplatsen och då får flygbolagen en lägre avgift.

Capt Z
2024-12-01 16:06

Verkar vara ett beställnings svar från Swedavia medarbetare. Lek resenär nån gång. Å fixa rullbanden så att dom fungerar som omväxling, plus fixa en en “by-pass” i 5’an så man slipper vandra genom köpgettot.

T
2024-12-01 16:02

Så når du de olika terminalerna!

Gratis åka med Arlandaexpress mellan de två stationerna Arlanda norra och Arlanda södra.

https://www.arlandaexpress.se/arlanda-karta

Det finns både hissar och rulltrappor att nyttja med eller utan bagage.

Dessutom rullband.

Se översikts bilden.

Det tar ca 20 minuter att gå från terminal 2 till terminal 5. Men du har rullband och Arlanda express du kan nyttja.

Capt Z
2024-12-01 15:25

Swedavia ser inte till resenärernas bästa eller ens flygbolagens. Som det är nu är Arlanda ett vandrings köpcentrum som skall finansiera Swedavias verksamhet. Landar du i “fel” terminal har du kilometer framför dig att vandra för att hämta bagage eller connecta. Rullbanden fungerar ju oftast inte. Ska du flyga iväg har du kilometervandring framför dig innan du kommer något som heter gate efter det du passerat helt meningslösa butiksgallerior……Aplanda som det är nu är ett duktigt fiasko.

Lars
2024-12-01 12:36

En verkligt dyr flygplats är Bromma.

Där finns det mycket pengar att spara redan idag!

Men vår regering verkar inte vara sparsamma! Då skulle de redan ha avvecklat Bromma flygplats!

Mr €
2024-12-01 10:09

Arlanda ser ut att ha omvandlats till politisk lekstuga i dess ledning. Ett sätt vore att öppna en privat terminal med egen avfart från E4 och egen parkering. Arlanda verkar mest ha sysslat med dyra och försenade byggprojekt

Bosse
2024-12-01 07:11

Arlanda blir en dyr och obekväm flygplats förr alla oss som flyger inom Sverige!

Pax
2024-11-30 21:48

Börja med att lösa problemet att ta sig på ett enkelt och ekonomiskt sätt till och från Arlanda flygplats.
Pendeltåget finns på plats men det är skamligt att vi ska behöva betala stationsavgift till ägare från utlandet.

Lös frågan så man kan åka pendeltåg till både Uppsala och Stockholm på vanlig SL biljett.

Skåning
2024-11-30 21:16

Dyrt för Stockholm, inte för Sverige. Vi i den södra delen av landet åker från CPH. Arlanda har blivit en mindre matarflygplats i en stad i Europas periferi. I framtiden kommer trafiken att vara matningstrafik till CPH, AMS och CDG, kortlinjerutter och några enstaka långlinjeflygningar till charterdestinationer. Stockholms lider av år av flygskam, flygskatt och dålig ledning. Det blir svårt att vända nu när Sverige dragit sig ur SAS. Nya linjer i SAS kommer till huvuddelen vara från CPH.

Jeppe
2024-11-30 17:12

Beror bla. på att Sverige inte har ngt nationellt eget flygbolag.

CDH
2024-11-30 15:51

Tilltagande nationell fattigdom, långlivad socialism och diverse nationella skamfaktorer samt lågpristänk och planlöshet gör att Arlanda aldrig kommer att lyckas bli nå’t mer än vad det är. Dvs ett fiasko.

Sham
2024-11-30 14:07

När Arlanda invigdes av kung Gustav VI Adolf i början av 60-talet, landade en omdirigerad DC-8 och sedan blev det inte mycket mer. Några DC-9:or flög i närområdet. Den sk. terminalen var en barack i ca 15 år. Och nu, utveckling?

Jens H
2024-11-30 13:40

Arlanda är ju knappast någon flygplats längre. Flygplatsen har blivit ett köpcentrum för diverse tingel-tangel, förbundet med exklusiv högkostnadsjärnväg.

Hepp
2024-11-30 10:48

Arlanda går väl inte dåligt det är “Prestige jakten” i kampen mellan de Nordiska konkurenterna där Arlanda släpar. Detta har mycket att göra med PK hetsen som pågått i Sverige. Där det ska vara skämmigt att flyga men ok att åka tåg och bil inom Sverige. Visst har de digitala mötena tagit en del av detta men inte hela sanningen.

Njo
2024-11-30 09:03

Det är bristen på en långsiktig flygstrategi, naivitet och underlåtenhet av regeringen under årtionden att se vikten av goda förbindelser ut i världen. DK har förstått detta och har, tex som ägare i SAS, lyckats få CPH att bli SAS main hub, framförallt på LH. Lilla DK har en fantastisk infrastruktur ut i världen, vilken de i en rapport nyligen värderade gjynnade det inhemska näringslivet med ca 500 miljarder om året. Vi sålde vår del och möjlighet att påverka, danskarna out-smartar oss igen

Nej
2024-11-29 18:45

Huvudanledningen varför Arlanda går dåligt är att svenska företag arbetar effektivt. Inget lönsamt företag skickar personal på endagarsresor och lnappas resor med en övernattning eftersom 95 % av alla möten numera kan utföras via Zoom eller Teams. Hur vill Transportföretagen ändra på detta? Kanske skall man vädja till Tidöpartierna att förbjuda internetmöten?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten