Flygskam eller biobränsle?
Flyget minskar på ett oroväckande sätt. Det gör det svårt för flygbolag att trafikera små destinationer. Det slår därför speciellt mot inrikesflyget och allra mest mot våra regionala flygplatser. Det menar Peter Larsson, vd Svenska regionala flygplatser:
– Det minskade flygandet är i det närmaste en svensk företeelse. Vi ser inte detta i våra grannländer. Den enda jämförbara faktorn vi kan se som orsak är flygskammen. Den finns inte alls på samma sätt i våra grannländer.
Peter Larsson anser att det minskade flygandet får stora konsekvenser för våra regionala flygplatser med stora underskott som följd. Sverige har valt att staten driver de större flygplatserna som har förutsättningar att gå med vinst. Sedan får oftast kommuner driva de mindre flygplatserna som inte har förutsättningar att gå med vinst.
– Om enskilda flygplatskommuner inte orkar driva sina flygplatser får det inte bara konsekvenser för förlorade flyglinjer, då äventyras också företagsetableringar liksom det samhällsnyttiga flyget som ambulansflygningar, brandspaning och Försvarsmaktens möjligheter att verka, säger Peter Larsson.
Från Svenska regionala flygplatser sida uppmanar man alla att köpa till biobränsle i den egna flygningen, eftersom det kan både öka flygandet och minska utsläppen samtidigt. Men samtidigt är man medvetna om att biobränsle kostar mer än traditionellt flygbränsle. Likaså är andelen inblandat biobränsle i dagens flygningar väldigt lågt, likaså tillgången på biobränsle. Man menar därför att det behöver tillverkas mer biobränsle om alla ska kunna köpa till det för den egna resan.
– För att verkligen få i gång denna förändring måste det offentliga gå före. Alla myndigheter och offentliganställda behöver köpa till biobränsle för den egna tjänsteresan. Även flygplatsägarna, kommunerna och regionerna måste gå före och köpa biobränsle för den egna tjänsteresan.
– Om vi inte flyger mer, kommer nedgången att fortsätta och till slut kommer enskilda flygplatser att tvingas läggas ned, vilket kommer drabba inte bara flygplatsen, utan näringslivet, tillgängligheten, stödet till samhället, ambulansflyget och stödet till Försvarsmakten, avslutar Peter Larsson.
Kommentarer
Det svenske ordet flyfgskam er absurd. I de 4 hovedgruppene i transport, med størst utslipp. Er rekkefølgen slik fra verst til best.
1) Desidert verst : Bil/Kjøretøy
2) Båt, skip, sjøtransport
3) Langt bak: fly
4) Tog
Hvor er den svenske bil-skammen?
Thomas: Grundorsaken är företag och kommuners flyg resepolicy. Vad grundar dessa resepolicys på tror du? Företag och kommuner vill att personalen reser minde för att det kostar pengar, och om man måste resa är det tåg som gäller. På mitt företag +5000 anställda är grundprincipen digitalt möte. Är för övrigt ingen som vill resa över dagen för möten som det var tidigare
Trots att resepolicy avråder eller förbjuder flyg är det väldigt få som tar tåget som alternativ. Resepolicyn (iallafall på mitt jobb) har kommit till för att minska flygandet och istället styra om till webmöten. Detta har lyckats mycket väl och har inget med flygskam att göra. Nästan alla jag känner saknar inte endagsresor med flyg.
Håller med “kulle”! Flygplatser bör drivas utan vinstsyfte precis som vägar, hamnar och järnvägar. Varför ska just flygplatser gå med vinst?? Går våra vägar och järnvägar med vinst? Dock riktigt att tillåta butiksverksamhet i terminaler och stationsbyggnader.
Skäms bara jag hör ordet…herregud!
Grundorsaken är företag och kommuners flyg resepolicy. Den är Sverige ensam om att ha.
Hur kan man säga att tågresor är miljövänliga elen som driver kommer till stor del från kärnkraft och kol,
det radioaktivs avfallet från kärnkraften måste hanteras av tusentals generationer framåt. De kommer spy galla över oss.
Glöm även att det skulle finnas nån säker slutförvaring för kärnavfallet, eller någon säker drift, det kommer det aldrig att göra. Fukoshima och Tjernobyl motsäger detta
Håller med signaturen Stockholmare. Varken dagens flygskatt på 76 kr eller “flygskam” är orsakerna till nedgången för svenskt inrikes. Det handlar om att de flesta insett att endagarsresor och ineffektiva ledningsgruppsmöten med flyg inte kan mäta sig med webmöten. På toppen av allt har Swedavia gjort allt de kunnat för att komplicera inrikesflygandet på Arlanda och de skyhöga priserna på 340 kr på Arlanda Expresss (att jämföra med 76 kr flygskatt) gjort sitt.
Flygplatser ska vara nationell infrastruktur och inte drivas av komuner.
Flygplatser ska precis som vägar, järnvägar, hamnar och busshållplatser inte drivas i vinstsyfte. De är infrastruktur och dessutom en billig sådan i jämförelse med järnväg och väg.
Det ska vara olagligt att lägga ner och förstöra oersättlig infrastruktur och kapital.
Flygskam är bara en täckmantel för att man har insett att det går att spara enorma summor på att minska resandet…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

