Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

”Charterflygets fader” Göte Rosén är död

Flygnyheter, Michael Sanz, den 1 november 2004
Flygpionjären, entreprenören och författaren Göte Rosén har avlidit 84 år gammal. Göte Rosén var den som gjorde flyget tillgängligt för gemene man i och med att han introducerade charterflygets prisfördelar på bred front. Denna bedrift gav Rosén det välförtjänta epitetet Charterflygets fader . Man kan utan tvekan säga att Roséns insats var av betydelse även i ett internationellt perspektiv, Sverige låg väl framme när det gäller inclusive tours. Denna frontposition har naturligtvis sin förklaring i Nordens hårda vinterklimat och invånarnas längtan efter sol.
Göte Rosén föddes i Falun 1920 och avlade 1937 studentexamen i Avesta. Därefter började han som volontär i Flygvapnet och stannade där hela beredskapstiden. 1946, med flygande reservofficers grad, lämnade Rosén flygvapnet och tog anställning som flygstyrman i ABA-SAS . 1949 startade Rosén sitt första egna flygbolag, Auto-Flyg-Reklam . Under namnet Svenska Aero gav sig bolaget in i efterkrigsårens entusiastiska tidningsflyg. Roséns bolag gick samman med Dagens Nyheters bolag Airtaco vilket 1957 ombildades till Linjeflyg . Därmed lade Rosén också en hörnsten i svenskt inrikesflyg.
Bilden:Göte Rosén på Hovby flygplats i Lidköping [Foto i Göte Roséns samling]

Genom sin filantropiska läggning ville Göte Rosén försöka ena världens folk. Metoden skulle vara billiga resor. Det började redan under andra världskriget då Göte låg inkallad. Hur kunde detta krigets vansinne uppstå? Skulle inte krig kunna undvikas om människorna lärde känna varandra?

Göte1Det som konkret förde Göte Rosén in på sällskapsresans förverkligande var en ambulansflygning till Mallorca som han utförde vintern 1951. Rosén upptäckte att solen i Palma skänkte värme även vintertid och att prisnivån var en helt annan än hemma. 1953 blev Göte Rosén försäljningsdirektör i charterflygbolaget Transair. Där kunde han förverkliga sin dröm om billiga semesterresor. Tillsammans med bussdirektör Knut-Oskar Gustavsson från Örebro startade Transair 1954 seriecharter till Hamburg, Marseille och Pisa. Under de följande åren utvecklas verksamheten, i samarbete med olika resebyråer, till destinationer som Mallorca, Kanarieöarna och Grekland.

Bilden:Göte Rosén som charterbolaget Transairs vice vd, vinkande i mitten, omkring 1954. Till vänster Knut Oskar Gustavsson och flygkapten Arne Leibing, till höger  flygvärdinna Ebba Cederqvist och Torgny Ridderberg. I bakgrunden Transairs Douglas DC-3. [Foto i Bo Gustavssons samling]

Nu var det inte bara folk som transporterades billigt. Rosén var också en föregångare när det gällde flygtransport av livsmedel med charterflyg.
Göte Rosén sökte ständigt nya vägar men kände sig ofta motarbetad av ett oförstående etablissemang. Hans främsta mål var en avreglerad flygvärld där naturligtvis monopol var största hindret. Genom åren bildade Rosén eller deltog i charterflygbolagen Svea-Flyg, Ostermans Air Charter, Loadair och Airtrader. Hans flygbolag samarbetade med researrangörer som Brodin Touring, Vingresor, Reso och Aeronaut.
Tillsammans med olika kompanjoner skapade Rosén charterdestinationer som Kenya, Gambia och Bahamas. Oftast i kurragömmalek med de stora flygbolagen: -Ansökan om chartertillstånd på en destination trafikerad av någon flag carrier hade ofta mindre chans hos luftfartsmyndigheterna än en snöboll i helvetet. För att uttrycka det med Göte Roséns egna ord. Den industri som satts igång 1954 växte från 1 225 resenärer första året till över två miljoner 50 år senare. I dag är turism och resor världens största näring.

Göte 3Göte Rosén försökte alltid att leva upp till ett gentlemannaideal, han trivdes i fina salonger. I de mest skiftande situationer träffade han många av världens ledare: Winston Churchill, Julius Nyerere, Afghanistans kung Muhammed Zahir Shah, shahen av Persien, Tunisiens president Habib Bourguiba. Mindre angenämt var det att hamna i Idi Amins arrest. Det skedde när hans flygplan tvingades ner i Uganda med civila helikoptrar till Tanzania i lasten.

Bilden: Göte Rosén i kaptensplatsen (till vänster) på Svenska Aeros Vickers Viking i mitten av 1950-talet. Flygvärdinna var Barbro Lindström och andrepiloten Sven Slim Ekblom. [Foto i Bo Gustavssons samling]

Göte Rosén hade förmågan att med skicklighet och humor beskriva sin egen banbrytande karriär. Det gjorde han i sina tre böcker, Vägen till Palma - 25 års luftaffärer (1970), Orädd att flyga (1976) och Flygande möten (2004). Den sista boken utges dessvärre postumt, trots att den legat färdig för tryck en längre tid. Göte Rosén medverkade i flera tv-program. 1990 sändes tv-serien Charterflygets historia med Rosén som naturlig medelpunkt. 2003 medverkade han i Sveriges Televisions tv-serie då flygets fyllde 100 år.

En av svensk resenärings mest karismatiska legender har lämnat oss. Vi som lärde känna Göte Rosén personligen har förlorat en vän som lämnar ett stort tomrum.

 




   Skriv ut   Tipsa en vän
Babcock
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev