Lars Karbin, flygplatschef i Luleå, säger att flyglinjen till Murmansk är efterfrågad i hans region:
"Vägarna är dåliga och det är långa avstånd, så det kan vara mödosamt att ta sig till Murmansk med bil. Från Luleå är det t ex 70 mil."
Barents Airlink, det nya namnet Nordkalottflyg nu tar, var namnet på ett projekt för att bl a skapa en flygförbindelse med Tromsö från Luleå.
"När en sådan nu finns (med Nordkalottflyg) så är namnet ledigt och eftersom Nordkalottflyg nu vill ha det så får de göra det", säger Lars Karbin.
Det ryska flygbolaget Archangelsk Air trafikerade linjen Murmansk-Luleå från 1995 till i slutet av oktober förra året, men bolaget lades ned som en följd av att dess flygmateriel inte uppfyllde europeiska krav.
Nordkalottflyg flyger idag linjen Luleå-Pajala och Luleå-Tromsö. Bolaget har i dag tre flygplan, men ämnar skaffa ett par ytterligare. Nordkalottflyg omsatte förra året dryga 10 Mkr och har som mål att omsätta 20 Mkr i år.