Skriv ut  

Murmansk nyhet med Nordkalottflyg

Flygnyheter, ANDERS HASSELBOHM, den 7 juni 2006
Nordkalottflyg , som under den närmaste tiden byter namn till Barents Airlink , startar en flygförbindelse Luleå-Murmansk , via finska Uleåborg , från den 28 augusti. Linjen ska trafikeras måndag, torsdag och lördag, inledningsvis med en Beach 200 (bilden th) med plats för nio passagerare. Bolaget planerar dock inom kort för ökad kapacitet. "Vi har lagt bud på en Jetstream med 19 säten", säger Henry Hansen, Nordkalottflygs VD, till Flygtorget @irmail. "Murmansk kommer också att bli ett stort nav vid utbyggnaden av oljefältet Stohkman, där både Sverige och Norge är engagerade." "Vi har dessutom fått många förfrågningar för turism, kulturutbyte, men också från universitet och myndigheter", säger Henry Hansen. "Därför tror vi på Murmansk. Men det är förstås inte förrän man startat som man vet hur det går…"

Lars Karbin, flygplatschef i Luleå, säger att flyglinjen till Murmansk är efterfrågad i hans region:

"Vägarna är dåliga och det är långa avstånd, så det kan vara mödosamt att ta sig till Murmansk med bil. Från Luleå är det t ex 70 mil."

Barents Airlink, det nya namnet Nordkalottflyg nu tar, var namnet på ett projekt för att bl a skapa en barents AirLinkflygförbindelse med Tromsö från Luleå.

"När en sådan nu finns (med Nordkalottflyg) så är namnet ledigt och eftersom Nordkalottflyg nu vill ha det så får de göra det", säger Lars Karbin.

Det ryska flygbolaget Archangelsk Air trafikerade linjen Murmansk-Luleå från 1995 till i slutet av oktober förra året, men bolaget lades ned som en följd av att dess flygmateriel inte uppfyllde europeiska krav.

Nordkalottflyg flyger idag linjen Luleå-Pajala  och Luleå-Tromsö. Bolaget har i dag tre flygplan, men ämnar skaffa ett par ytterligare. Nordkalottflyg omsatte förra året dryga 10 Mkr och har som mål att omsätta 20 Mkr i år.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev