Skriv ut  

DC-4 över Frihetsgudinnan en 'fake'

Flygnyheter, den 29 september 2006
I Flygtorget @irmails krönika om SAS 60 år hade vi en bild med DC-4 flygande överfrihetsgudinnan. Följande information fick vi i dagarna från Göran Sundblad, flyghistoriker:
Bilden av DC-4an över Frihetsgudinnan är en mycket skicklig retuschering som utfördes av SAS pressavdelning, för att tillfredsställa norska och danska önskemål i PR sammanhang. Originalbilden, som förefinns som omslagsbild på tidskriften "FLYG" nr 10, 1946, visar  planet i SILAs målning, dock med texten "SWEDISH AIR LINES" över fönstren. Enligt befälhavaren på denna flygning, Byron Cramblet, utgjorde denna flygning en ca 3 timmar lång flygning  upp och ned utefter East River och Hudson River. På denna bild sitter Marshall Lindholm i högersits och Byron för planet. Fotografering skedde av en fotograf, som fastsatt i en sele satt i dörröppningen till en Lockheed Hudson eller liknande maskin, och beordrade via radion vilken rutt som skulle tagas. Detta var leveransflygningen av ABA/SILAs första DC-4.

För att undvika skatt i Californien, undertecknades köpekontraktet i Las Vegas, Nevada, som inte hade någon sådan skatt. Nu skulle besättningen övernatta. Hotellet beklagade att man inte hade tillräckligt med rum, och Lindholm/Cramblet tilldelades ett dubbelrum, med en bädd. När Lindholm såg detta blev han helförbannad (Cramblet hade ju flugit leveransflygningar under kriget, och var van vid improviserade sovmöjligheter. Han hade dessutom stor respekt för Lindholm, både tack vare hans rang i ABA och hans överordnade ställning), och stegade ut till portieren, som nu ordnade fram två enkelrum.

Nästa dag gick flighten vidare via Dallas till New York, där sedan fotograferingsflygningen avlöpte nästa dag.

Detta har jag fått berättat för mig för många år sedan av Cramblet. Han och hans hustru Ellie, samt andrepiloten på SAS första flygning den 17/9 1946, Rupert Hansen var i Stockholm, på SAS inbjudan till 60-årsjubileet.

Båda piloterna fick en invitation av kapten Bert Ingelhammar att se skillnaden mellan en DC-4 av årgång 1946, och en 60 år yngre Airbus. Särskilt roligt måste det ha varit att sitta i cockpit vid landningen på Arlanda.

Dock ska det kanske förtäljas att Cramblet gjorde service i luftbron till Berlin, och sedan tjänsgjorde som American Airlines kapten i många år.

Även Rupert Hansen ägnade sig åt flygaryrket efter SAS-tiden.

Byron var tillsammans med norrmannen Steen en av de två kaptenerna på SAS allra första  flight, som ju något snopet vände åter till BMA för motorbyte. Passagerarna kördes  in till Grand Hotell, och bjöds på  middag. Jag frågade Byron vad han gjorde. "Jag hade chansen att få sova några timmar extra, och den tog jag", svarade han.
 
Den retuscherade bilden av DC-4an finns med både dansk och (som på Flygtorgets bild) norsk registrering.
 
Med vänlig flyghälsning
 
Göran Sundblad
Flyghistoriker


   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev