För att undvika skatt i Californien, undertecknades köpekontraktet i Las Vegas, Nevada, som inte hade någon sådan skatt. Nu skulle besättningen övernatta. Hotellet beklagade att man inte hade tillräckligt med rum, och Lindholm/Cramblet tilldelades ett dubbelrum, med en bädd. När Lindholm såg detta blev han helförbannad (Cramblet hade ju flugit leveransflygningar under kriget, och var van vid improviserade sovmöjligheter. Han hade dessutom stor respekt för Lindholm, både tack vare hans rang i ABA och hans överordnade ställning), och stegade ut till portieren, som nu ordnade fram två enkelrum.
Nästa dag gick flighten vidare via Dallas till New York, där sedan fotograferingsflygningen avlöpte nästa dag.
Detta har jag fått berättat för mig för många år sedan av Cramblet. Han och hans hustru Ellie, samt andrepiloten på SAS första flygning den 17/9 1946, Rupert Hansen var i Stockholm, på SAS inbjudan till 60-årsjubileet.
Båda piloterna fick en invitation av kapten Bert Ingelhammar att se skillnaden mellan en DC-4 av årgång 1946, och en 60 år yngre Airbus. Särskilt roligt måste det ha varit att sitta i cockpit vid landningen på Arlanda.
Dock ska det kanske förtäljas att Cramblet gjorde service i luftbron till Berlin, och sedan tjänsgjorde som American Airlines kapten i många år.
Även Rupert Hansen ägnade sig åt flygaryrket efter SAS-tiden.
Byron var tillsammans med norrmannen Steen en av de två kaptenerna på SAS allra första flight, som ju något snopet vände åter till BMA för motorbyte. Passagerarna kördes in till Grand Hotell, och bjöds på middag. Jag frågade Byron vad han gjorde. "Jag hade chansen att få sova några timmar extra, och den tog jag", svarade han.
Den retuscherade bilden av DC-4an finns med både dansk och (som på Flygtorgets bild) norsk registrering.
Med vänlig flyghälsning
Göran Sundblad
Flyghistoriker