Skriv ut  

EU ökar pressen på biljettsajterna

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 3 december 2008
En checklista med 30 punkter som förklarar konsumenternas rättigheter ska inom kort publiceras av EU-kommissionen. Syftet är att öka pressen på flygbolag och andra aktörer som säljer biljetter på internet. De som inte följer lagen kommer att hängas ut i en rapport som ska publiceras i maj 2009.

I EU säljs mer än 700 miljoner flygbiljetter säljs varje år och försäljningen är ofta digitaliserad. Men enligt EU:s två kommissionärer som har hand om transport- och konsumentfrågor är det uppenbart att konsumenternas rättigheter inte respekteras. Om detta vittnar de många klagomålen som de tar emot.

Förra året visade en undersökning att en av tre biljettsajter inte följer alla regler (137 av 386 sajter i 13 länder). Sedan dess har 60 procent av de utpekade biljettförsäljarna korrigerat sina sajter. De som inte har bättrat sig har nu sex månader på sig tills kommissionen publicerar rapporten som visar hur lagarna följs vid försäljning av flygbiljetter på nätet.

meglena_kuneva
Meglena Kuneva, konsumentkommissionär

- Mitt budskap till flygindustrin är väldigt klart, att till fullo rätta sig efter EU:s lagar är en skyldighet, inte en valmöjlighet, säger konsumentkommissionären Meglena Kuneva på onsdagen.

- Det är fortfarande för många klagomål från konsumenter om dolda avgifter och kostnader, och i många fall är prisbilden inte klar.

Checklistan ska publiceras om några veckor och ett utkast har skickats till flygbolagen som får inkomma med synpunkter.

Kommissionens krav gäller bland annat:

Pris: Totalpriset ska visas från början och inkludera alla kostnader som kan förutses och som inte kan undvikas; kunden måste få full information om alla avgifter; tilläggsavgifter ska erbjudas som ett val.

Tillgång: Biljettpriset ska erbjudas utan någon form av diskriminering baserad på nationalitet, vart konsumenten är bosatt eller vart försäljaren är belägen.

Tydlighet: Alla steg i försäljningen ska vara tydliga så att kunden är fullt medveten om när transaktionen är avslutad och hur mycket han eller hon betalar.

Språk: Språket som används i annonsering och prisangivning måste vara detsamma genom hela försäljningsprocessen.

Specialerbjudanden: Antalet tillgängliga platser måste anges genom hela bokningsprocessen, liksom tiden när erbjudandet gäller.

Gratisbiljetter: Ett löfte om gratis biljetter måste innebära att kunden får en biljett som gäller, utan någon form av betalning; det gäller också bonusprogrammen


   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev