Skriv ut  

Överflygande trafik kostar flygbolagen stora summor

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 november 2011
Den överflygande trafiken över Sverige fortsätter att öka. LFV räknar med nästan sju procent fler passager genom svenskt luftrum än förra året. Och varje överflygning kostar flygbolagen upp mot 10 000 kronor, visar uträkningar som Flygtorget tagit del av.

Norwegian

Flygtrafiken i Sverige fortsätter att öka och allra mest ökar den överflygande trafiken, alltså flygningar som varken startar eller landar i Sverige. LFV räknar med nära sju procent fler överflygningarna under året och hittills i år har det passerat drygt 249 000 överflygningar genom svenskt luftrum. De passerande flygningarna står för drygt 40 procent av alla flygtrafik i svenskt luftrum.
          En stor del av trafiken som passerar över Sverige är flygningar från Västeuropa till Asien. Storcirkelbågen innebär att kortaste flygvägen till Japan, Kina, Korea och andra länder i Asien går över Sverige.
          Varje flygning som passerar genom svenskt luftrum måste betala en avgift för Air Traffic Service, alltså de svenska ATS-tjänster som flygbolagen använder under överflygningen.
– Det bygger på en självkostnadsprincip för att hålla trafikledning, teknik, personal, infrastruktur och annat igång. Det är IATA och Eurocontrol som sätter priserna och sedan är det vi som räknar ut och administrerar dem för svenskt luftrum, säger Lars Ahlm på LFV.
          Prissättningen baseras på distans och vikt, alltså vilken väg flygningen går och vilken typ av flygplan som används. De långlinjer som passerar över Sverige väljer ofta olika rutter enligt systemet med free-route-air-space, där kontrollcentralerna på Arlanda eller Sturup ger den rakaste vägen genom Sverige till nästa lands luftrum.
          Nicklas Moll som arbetar med överflygningar på LFV gör ett räkneexempel med en 747-400 med maxvikt på väg från Storbritannien till Asien. Lobbi, alltså inflygningspunkten i Sverige är i höjd med Göteborg medan utflygningspunkten, dodam, är norr om Stockholm.
– Det ger 543 kilometer i svenskt luftrum, säger han. Distansen multipliceras dels med en förutbestämd viktfaktor, i det här fallet på 2,81, dels med den eurokurs som vi har, också den fastställd. Slutsumma blir 9 660 svenska kronor för 747:ans överflygning och det varje gång den passerar samma väg.
          En mindre maskin, till exempel en Airbus 320 som flyger samma sträcka över Sverige, kostar tack vara sin mindre vikt 4 435 per överflygning.
– Väljer flygbolaget en sydligare rutt, till exempel över Skåne blir det mindre tid i svenskt luftrum men längre tid i danskt, så kostnaden blir densamma för flygbolaget, säger han. Det blir alltså inte billigare att flyga en annan väg. USA-flygningarna har det lite bättre eftersom Atlanten är free of charge.
          Svenska LFV kan dock inte tillgodoräkna sig vinster av den ökande flygtrafiken. Debiteringarna till flygbolagen ska täcka självkostnaden. Går intäkterna upp ett år tack vara många överflygningar, fördelas de pengarna i efterskott tillbaka till flygbolagen genom Eurocontrol. Ett underskott höjer å andra sidan priserna för överflygningarna året därpå.
– Det brukar vara rätt tuffa förhandlingar mellan IATA och LFV samt flygbolagen varje år om vilka prisnivåer som ska gälla, säger Lars Ahlm.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Självkostnadspris
Skrivet av J, 2011-11-18 07:19:22
"Girighet" du har rätt, om avgifterna blir för dyra så flyr överflygarna svenskt luftrum. Det resulterar i att kostnaden för flygtrafikledningen en-route i Sverige betalas av kvarvarande trafik, dvs. inrikestrafiken som skulle drabbas av ökade avgifter. LFV ligger bra till avgiftsmässigt i Europa speciellt med tanke på den glesa trafiken i norra Europa jämfört med mellaneuropa. Läs på innan du kallar någon girig...
Anmäl inlägget
Eurocontrols regler sier
Skrivet av pf, 2011-11-17 17:45:46
at landene skal dekke inn sine kostnader for å ha denne tjenesten-ren overflyging samt til/fra trafikk + i landet trafikk.
Teoretisk sett vil da mer trafikk gi lavere sats forutsatt at man ikke når ny kapasitetsgrense, som forutsetter nye investeringer.
Anmäl inlägget
Är det verkligen dyrt?
Skrivet av Billig flygledning, 2011-11-17 07:36:33
Exemplen i artikeln ovan, B747-400 och A320 på sträckan Lobbi-Dodam, betyder cirka 18 kr per biljett genom svenskt luftrum. Är det verkligen dyrt för en hög flygsäkerhet?
Anmäl inlägget
avgifter
Skrivet av finavia, 2011-11-16 17:10:58
I Finland subventionerar staten flygtrafiktjänsten därmed lägre kostnader.
Anmäl inlägget
Girighet
Skrivet av Pilot, 2011-11-16 16:41:06
Nar LFV blir alldeles for giriga kommer flygbolagen att undvika svenskt luftrum som pesten.
Anmäl inlägget
Billigare trafikledning?
Skrivet av AG, 2011-11-16 16:31:28
Förstår jag rätt?
Om det är mer överflygningar så slås intäkterna ut över den totala trafikledningen vilket innebär att inrikestrafiken blir billigare, eller?
Anmäl inlägget
Bra intäkt
Skrivet av Per, 2011-11-16 16:28:06
Överflygningarna ger en god intäkt - till glädje för det inhemska Svenska flyget.
Anmäl inlägget
Olika avgift
Skrivet av Rattarn, 2011-11-16 16:22:14
"Det är IATA och Eurocontrol som sätter priserna och sedan är det vi som räknar ut och administrerar dem för svenskt luftrum". Hur kommer det sig att km avgiften i Finland är ca 60% av den svenska då? Hur motiveras det?
Anmäl inlägget
Billigt
Skrivet av Dinky, 2011-11-16 14:35:24
Det ska vara billigt! Sen skiter man i om det är säkert! Är det inte så det ser ut nu för tiden i flygbranschen?! Och du som sitter och läser kommentarerna innan dom visas; Tar inte du dig en funderar ibland på vilken bransch du företräder? Tänker aldrig du? Din närmsta chef? Hans chef? Inte en tanke på att branschen blir grisigare och grisigare? INTE EN TANKE?!
Anmäl inlägget
Konstig rubrik
Skrivet av Tom, 2011-11-16 13:12:03
Stora summor...! I relation till vad? Är det inte bara väldigt tydligt att flygtorget.se är lite väl partisk i denna frågan?!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev