Skriv ut  

Flyg på Bromma stoppas av slotbrist

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 november 2011
Allt fler flygbolag vill flyga på Bromma. Men slotarna för start och landning är slut under de mest attraktiva tiderna på morgonen och eftermiddagen. Det innebär att ett flertal flygbolag köar för att kunna starta ny trafik på flygplatsen.

Bromma Flygplats
Sun Air under British Airways Flagga startar bana 12 på Bromma Flygplats

Nyligen meddelade Flybe Nordic att de ska börja flyga från Bromma till Köpenhamn. De har lyckats tränga sig in med en morgonavgång klockan sju, direkt när flygplatsen öppnar. De följande två timmarna är kapaciteten på Bromma full, det finns inte en enda ledig slot under de två morgontimmarna när alla flygbolag vill ha avgångar eller ankomster.
– Bromma har 23 slotar per timme som max och under vissa tider på dygnet är det fullt. Det är en tuff flygplats.
                      Det säger Anders Nordfalk, slotkoordinator på Airport Coordination Sweden, ACS, som förvaltar tilldelningen slotar på Bromma, Arlanda och Landvetter, de tre flygplatser i landet som behöver en slotkoordinering. ACS är en helt neutral inrättning som ägs till hälften av Swedavia och till hälften av flygbolagen.
                      En slot är flygbolagets tillträde till en flygplats och på hårt trafikerade destinationer är slotar oerhört värdefulla trots att de inte kostar något för flygbolaget. Men de måste brukas, de går inte att ha i lager för framtida bruk.
– Ett flygbolag måste använda sina slotar till minst 80 procent, fortsätter Anders Nordfalk. Gör de inte det, återgår de till poolen och kan delas ut till något annat flygbolag.
                      De gör att flygbolag ibland gör tomflygningar till en flygplats bara för att besätta sloten över 80 procent. Att behålla sloten är viktigare än kostnaden för tomflygningen. I extrema fall kan ett flygbolag köpa ett annat anbart för att komma över ett antal strategiska start- och landningsrätter på en viktig flygplats. Flybes slotar för trafiken till Kastrup ingick med all sannolikhet när de tillsammans med Finnair köpte Finncomm. Att direkt handla med slotar är däremot inte tillåtet.
– Men det förs diskussioner inom EU och IATA om så kallad secondary trading, alltså att flygbolagen ska kunna köpa och sälja slotar, säger Anders Ledin på Swedavia och ordförande i ACS.
                      Ett sånt tillstånd ligger ännu långt borta och i väntan på det står nu ett antal svenska flygbolag på kölista till bra flygtider under peakperioden på Bromma.
– Ja vi har fem i nuläget, säger Anders Nordefalk, Skyways, Cimber, Flybe Nordic, Nextjet och Direktflyg som alla vill in under högtrafik.
                      Vad de kan hoppas på är att kapaciteten på Bromma kan utökas under de mest efterfrågade timmarna och därmed frigöra några fler slotar än de 23 som idag är maximum per timme. Men det kapacitetsdokument som styr måste ta hänsyn till inte bara utrymmet i luften och på banorna utan också utrymmen i terminalen, flygtrafikledningens och markpersonalens kapacitet och en mängd andra faktorer. Dessutom har Bromma en kvot på 20 000 rörelser per år med jetflygplan större än 60 passagerare, en kvot som i dagsläget är utnyttjad till ca 19 750 rörelser. Rent teoretiskt skulle det gå att öka till 44 slotar på Bromma, vilket fortfarande är en bra bit efter Gatwick, den enbaneflygplats i Europa med flest slotar, 53 per timme.
                      Trängseln på Bromma under rusningstiderna, särskilt på morgnarna och vid femtiden på eftermiddagen, blockerar inte bara nya flygbolag från att trafikera flygplatsen. Det gör det också svårt att starta nya linjer från städer som ännu inte har förbindelser till Bromma. Hos de flygbolag som Flygtorget pratat med växer frustrationen och känslan av att befinna sig i ett evigt köande.



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Miljokrav
Skrivet av Vattenmelon, 2011-12-03 16:10:16
Lat oss bara sammanfatta att de svenska miljokraven ar de mest korkade. Enligt UN/WHO har lilla Stockholm skitigare luft an storstaden Los Angeles, trots att LAs flygplatser har mera trafik an hela sossesverige.
Anmäl inlägget
Arlanda = Skavsta
Skrivet av ATC, 2011-12-01 17:54:54
Bromma ar den enda flygplatsen i Stockholm och maste byggas ut. Paralella banor, ny terminal, parkeringshus, ny TWR, nya hangarrer. Det vi har nu ar som i nagot j-la u-land.
Anmäl inlägget
Miljö
Skrivet av Anders , 2011-11-30 12:27:06
Tyvärr har ju även bromma miljökrav på utsläpp och buller. Ganska hårda sådana eftersom det ligger så centralt. Sannolikt hindrar detta en utbyggnad och därmed ökad trafik...
Anmäl inlägget
Utöka trafiken
Skrivet av Anders, 2011-11-30 00:22:30
Utöka trafiken till Bromma flygplats, fler slots, avgångar och flygbolag. Bromma är fantastisk och behöver byggas ut rejält, även Arlanda bör byggas ut.
Anmäl inlägget
Utnyttja Arlanda fullt
Skrivet av Hassan, 2011-11-29 19:27:06
Men herregud ni har väl Arlanda varför kan inte denna flygplats användas.
Anmäl inlägget
Utveckla Bromma!
Skrivet av Anders, 2011-11-29 18:55:37
Staten måste ge tillåtelse till fler slottider. Det är viktigt för Stockholms utveckling, särskilt när det gäller internationella flygförbindelser. Det satsas på shopping, turism och kongresser - då måste det finnas fler flygförbindelser hit!!
Anmäl inlägget
Dags att bygga en paralell runway
Skrivet av pilot, 2011-11-29 18:07:27
Dags att riva gamla ruttna hus och expandera flygplatsen med en paralell rwy!
Anmäl inlägget
Hva klarer
Skrivet av pf, 2011-11-29 16:21:59
LGW på en time på en rwy.....
Anmäl inlägget
Monaco - STHLM
Skrivet av City, 2011-11-29 12:22:06
Tomas, det kan låta som ett skämt men det du beskriver finns i Monaco, så varför inte. Var i Stockholmcity kan man landa med en helikopter?
Anmäl inlägget
Framtid för Bromma
Skrivet av Tomas G, 2011-11-29 12:13:39
Det borde väl gå att bygga ut Bromma? Med lite tvångsinlösen av fastigheter bör det gå att få till minst tre banor. Helikoptertransfer till Centralen, Djurgården, Stureplan etc. Får man volym på sådan trafik så kan det utan att bli för dyrt ersätta den eländiga busstrafiken. Man skulle kunna tagga baggaget och checka in direkt i helikoptern. Helikoptrar var 10:e minut från ett 20-30 tal platser i Stockholm City. Tåg och buss hör till historien.
Anmäl inlägget
Ärna
Skrivet av StorFL, 2011-11-29 12:01:13
Med Arlandas kraftiga miljöbegränsningar och Brommas Slot problematik finns endast en lösning för Storstadsregionen. Tillåt civilflyg på Ärna.
Anmäl inlägget
StorStockholms flygplater
Skrivet av Hasse, 2011-11-29 11:46:17
Tyvärr har man sabbat bort möjligheten att tillvarata Barkarby som extraflygplats som har ett miljömässigt bättre läge än Bromma med närhet till T-bana från Akalla
Anmäl inlägget
Samarbete???
Skrivet av Q, 2011-11-29 11:00:20
Kanske kan de 5 köande bolagen försöka samarbeta med några av de bolag som idag har dessa slotar? Öppna en gemensam linje och dela risk.
Anmäl inlägget
Bromma en ödeplats någonstans i Sverige!
Skrivet av Örjan, 2011-11-29 09:58:29
Sorgligt när man läser om slots brist när det gäller Bromma!
När man ser trafiken där ovch på stora internationella flygplatser undrar man om man får flyga till Bromma överhuvudtaget snart?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev